بنزین ۸۰۰۰ تومانی واقعیت دارد؟

۱۴۰۲/۰۳/۲۳ - ۱۴:۰۱:۴۰
کد خبر: ۲۰۸۱۷۶
بنزین ۸۰۰۰ تومانی واقعیت دارد؟

تصمیم مهم برای کارت بنزین.مصرف بنزین باید با طرح های تشویقی کنترل شود. قیمت بنزین در اقتصاد بسیار تاثیر گذار است. قیمت بنزین در نرخ کرایه موثر است.جزئیات جدید از اطلاعیه مهم برای سهمیه بنزین را در ادامه بخوانید.

بنزین ۸۰۰۰ تومانی واقعیت دارد؟

به گزارش تجارت نیوز، از صبح امروز شایعاتی مبنی بر تصمیم دولت برای افزایش قیمت بنزین تا ۸۰۰۰ تومان و اجرای آن از تابستان ۱۴۰۲ به گوش می‌رسد؛ اما آیا این شایعات صحت دارد؟

«بنزین ۸۰۰۰ تومانی از ابتدای تابستان اجرا می‌شود.»؛ این شایعه‌ای است که از صبح امروز دست به دست می‌شود و بار دیگر مردم را نگران کرده است. اما آیا دولت تصمیم جدیدی در رابطه افزایش قیمت بنزین اتخاذ کرده است؟

بنزین قطعاً گران نمی‌شود

فریدون عباسی دوانی، عضو کمیسیون انرژی مجلس، در رابطه با برنامه دولت برای افزایش قیمت بنزین به تجارت‌نیوز گفت: مطلقاً هیچ تصمیم جدیدی در رابطه با تغییر قیمت سوخت خودروهای سواری اتخاذ نشده است و این شایعه قطعاً تکذیب می‌شود.

او در ادامه توضیح داد: در حالی که سیاست‌گذاران تصمیمی برای بالابردن قیمت بنزین ندارند، اما به نظر می‌رسد برخی رسانه‌ها و خبرنگاران قصد دارند بر آتش گران‌شدن بنزین بدمند.

همچنین همایون صالحی، رئیس کانون انجمن‌های صنفی جایگاه‌داران سوخت کشور، به تجارت‌نیوز گفت: صراحتاً اعلام می‌شود که در رابطه با تغییر قیمت بنزین هیچ جلسه‌ای تشکیل نشده و تا این لحظه قرار نیست تغییری در نرخ‌ها ایجاد شود.

وی افزود: اخباری که از صبح در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود شایعه‌ای بیش نیست.

اعتمادی که از بین رفته است

البته این برای اولین بار نیست که در سال جاری شهروندان صبح خود را با شایعه افزایش قیمت بنزین آغاز می‌کنند. به‌رغم اینکه مسئولان دولت و وزارت نفت بارها هر گونه تغیییر در قیمت‌ حامل‌های انرژی را تکذیب کرده‌اند، به نظر می‌رسد هنوز اعتماد عمومی نسبت به اظهارات مسئولان جلب نشده است.

تجربه مردم در آبان ۱۳۹۸ و افزایش ۲۰۰ درصدی قیمت بنزین در یک شب باعث شده تا مصرف‌کنندگان سوخت بار دیگر منتظر اتخاذ تصمیمات خلق‌الساعه باشند. این همان اعتماد عمومی و سرمایه اجتماعی است که سال‌هاست کارشناسان نسبت به از بین رفتن آن هشدار می‌دهند، اما دولت‌ها بدون توجه به آن همچنان تلاشی برای صادق‌بودن با مردم نشان نمی‌دهند.

حال مسئولان برای اجرای هر تصمیمی باید هزینه تصمیمات گذشته خود را بدهند. به‌ویژه شکل‌گیری اعتراضات اجتماعی از سال گذشته اکنون بیم تبعات افزایش قیمت بنزین را دو چندان کرده است.

از سوی دیگر، اکنون دیگر شعارهایی نظیر مدیریت مصرف سوخت و یا ایجاد عدالت در توزیع یارانه‌ها پاسخ‌گو نیست. به‌ویژه آنکه در اردیبهشت سال گذشته دولت با اصلاح یارانه‌ها و سیاست جراحی اقتصادی اعلام کرد که چنین برنامه‌ای در نهایت به نفع دهک‌های پایین جامعه تمام می‌شود، اما نماگرهای مرکز آمار ایران نشان می‌دهد که در یک سال اخیر بازار مواد غذایی بیش از سایر گروه‌های کالایی تورم داشته و در نهایت سفره اقشار کم‌درآمدتر را کوچک کرده است.

تبعات اقتصادی افزایش قیمت بنزین

گذشته از تبعات اجتماعی و سیاسی که به آن اشاره شد، این شکل از افزایش قیمت بنزین نیز هیچ‌گاه مورد تائید کارشناسان نبوده است.

دولت اصلاحات در زمان فعالیت خود لایحه افزایش پلکانی قیمت بنزین و رشد سالانه آن متناسب با تورم را به مجلس برد که با تغییر دولت، اجرای این لایحه در نطفه خفه شد.

حال مجلس و دولتی که با رویکرد پوپولیستی و البته با اتکا با اقتصاد دستوری مدیریت بازار سوخت را پیش بردند، حالا برای هر تصمیم جدیدی در رابطه با نرخ بنزین باید منتظر پیامدهای آن باشند.

به‌ویژه آنکه بدون کنترل نرخ ارز و تداوم روند صعودی دلار، هیچ‌گاه افزایش قیمت‌ها منجر به کاهش جذابیت قاچاق سوخت در ایران نشده‌اند.

به هر ترتیب اکنون بار دیگر خبر افزایش قیمت بنزین دست به دست می‌شود. حتی برخی فعالان شبکه اجتماعی بدون آنکه مدرک مستدلی ارائه دهند این شایعات را سناریویی مدیریت‌شده برای سنجش واکنش عمومی و البته ترفندی برای خنثی‌سازی واکنش‌ها در زمان اجرا می‌دانند.

حال به‌رغم تکذیب‌ها آیا قیمت بنزین آزاد تا پایان سال ۳۰۰۰ تومان می‌ماند؟

سخنگوی صنف جایگاه‌داران گفت: بر اساس قانون بودجه سال جاری، شهریورماه آخرین مهلت تعیین تکلیف کارت آزاد جایگاه‌ها بوده و از این ماه، تمامی جایگاه‌ها فقط یک کارت آزاد برای سوخت‌گیری در اختیار خواهند داشت.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، طرح ساماندهی کارت‌های آزاد سوخت جایگاه‌داران به منظور جمع‌آوری کارت‌های آزاد مازاد و همچنین افزایش کنترل در عرضه بنزین، و با هدف نهایی استفاده بیشتر از کارت سوخت شخصی در فرآیند سوخت‌گیری در ماه‌های اخیر اجرایی شد.

رضا نواز، سخنگوی صنف جایگاه‌داران، در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم از ادامه اجرای این طرح با هدف رسیدن به سوخـت‌گیری ۹۰درصدی توسط کارت‌های شخصی خبر داد و گفت: بر اساس قانون بودجه سال جاری، شهریورماه آخرین مهلت تعیین تکلیف کارت آزاد جایگاه‌ها بوده و از این ماه، تمامی جایگاه‌ها فقط یک کارت آزاد برای سوخت‌گیری در اختیار خواهند داشت.

وی افزود: ساماندهی کارت‌های سوخت به‌صورتی که در هر جایگاه فقط یک کارت اضطراری سوخت‌گیری وجود داشته باشد، در جایگاه‌های عرضه آغاز شده اما اولویت آخر این‌کار در کلانشهرها خواهد بود و رسیدن تعداد کارت‌های آزاد جایگاه‌ها به یک کارت اضطراری در کلانشهرها، به شهریورماه خواهد رسید.

سخنگوی صنف جایگاه‌داران تصریح کرد: این فرآیند، یک فرآیند مستمر و ادامه دار است؛ پیش‌بینی می‌شود در تمامی جایگاه‌ها به جز کلانشهرها، از مردادماه هر جایگاه یک کارت اضطراری در اختیار داشته باشد و این طرح در شهریورماه در کلانشهرها اجرایی شود؛ به‌طوری که طبق تأکید قانون بودجه، از شهریورماه، ۹۰درصد سوخت‌گیری با نرخ آزاد، با کارت‌های شخصی صورت گیرد.

به نقل از ایسنا، اسدالله قلی‌زاده با اشاره به آخرین وضعیت اجرای طرح استفاده از کارت‌های سوخت شخصی در جایگاه‌های سوخت، اظهار کرد: در حال حاضر در هر سکو از جایگاه‌های سوخت یک کارت اضطراری وجود دارد اما تا مردادماه در هر جایگاه تنها یک کارت سوخت وجود خواهد داشت، لذا تقاضای ما از مالکان خودرو همراه داشتن و استفاده از کارت‌های شخصی است.

وی با تاکید بر اینکه بر اساس آمار میزان استفاده از کارت‌های سوخت شخصی افزایش یافته است، گفت: پیش‌بینی می‌شود تا دو ماه آینده استفاده از کارت‌های سوخت شخصی به حداکثر برسد.