دولت ناتوان در کنترل بازار ارز/ دلار به 50000 تومان نزدیک شد

۱۴۰۲/۰۳/۲۳ - ۱۶:۳۸:۱۵
کد خبر: ۲۰۸۱۹۸
دولت ناتوان در کنترل بازار ارز/ دلار به 50000 تومان نزدیک شد

طی هفته‌های گذشته قیمت دلار با یک روند نزولی روبرو بود و قیمت هر دلار آمریکا به کانال ۴۶ هزار تومان هم رسید به طوری که در ماه‌های پیش چنین کاهشی را تجربه نکرده بود.

به گزارش ایسکانیوز، برخی علت اصلی این کاهش قیمت اقدامات بانک مرکزی، کاهش فشار تقاضا بر منابع ارزی بانک مرکزی، امکان دسترسی سریع به منابع پایدار جدید ارزی، کوچک شدن بازارهای حاشیه‌ای و کوچ تقاضا به بازارهای رسمی می دانستند که باعث شده بود تا قدرت بانک مرکزی برای حضور در بازار ارز ایران بیشتر شود و  بتواند با اختیار در بازارها مداخله کرده و افسار قیمت را در دست گیرد.

این موارد در کنار دستاوردهای اخیر بانک مرکزی و ایجاد راه‌های جدید ضد تحریمی برای مبادلات پولی و مالی بازرگانان ایرانی باعث شد تا انتظارات نیز در خصوص بهبود شرایط آتی اقتصاد و تقویت ارزش پول ملی ایران در برابر ارزهای خارجی مثبت قلمداد شده و این موضوع نیز بر ریسک سرمایه‌گذاری در افزایش بیشتر قیمت دلار می‌افزود.

اما پس از گذشت یک مدت کوتاه، روند نزولی قیمت دلار معکوس شد و بازار دوباره روندی صعودی به خود گرفت، به طوری که قیمت دلار در روز جاری به ۵۰ هزار تومان نزدیک شده است و در لحظه امنتشار این خبر به قیمت ۴۹.۰۶۸ تومان معامله می‌شود که این نشان از ضعف دولت در کنترل بازار ارز دارد.

ارسال نظر