فرصت صادراتی جدید برای نفوذ در بازار چین

۱۴۰۲/۰۳/۲۵ - ۰۳:۲۴:۲۵
کد خبر: ۲۰۸۳۰۰

مدیرکل شرق آسیای سازمان توسعه تجارت می‌گوید: با توجه به گستردگی حضور چین در اقتصاد دنیا و همکاری کشورهای مختلف منطقه با چینی‌ها ایران نیز برای حفظ این بازار باید برنامه‌ریزی دقیق داشته باشد.

مدیرکل شرق آسیای سازمان توسعه تجارت در نشست معرفی فرصت‌های صادراتی در نمایشگاه چین بیان کرد: همانطور که در آمارهای سال‌های گذشته مشخص است، چین همواره به عنوان شریک اصلی تجاری ایران مطرح بوده و اصلی‌ترین مقصد کالاهای صادراتی ایران نیز به حساب می‌آید.

کاوه دلیری با بیان اینکه برای حفظ و توسعه این بازار باید برنامه‌ریزی دقیقی داشت، اظهار کرد: ما در ماه‌های گذشته به خوبی دیده‌ایم که بخش مهم از کشورهای منطقه و رقبای ما برای همکاری با چین برنامه‌هایی مشخص دارند و توافقات جدیدی را نیز در همین زمینه نهایی کرده‌اند. از این‌رو ما باید به این سوال پاسخ دهیم که اگر قصد توسعه همکاری‌ها با چین را داریم چه برنامه‌هایی را پیگیری خواهیم کرد.

مدیرکل شرق آسیای سازمان توسعه تجارت اضافه کرد: در ماه‌های گذشته مذاکرات و توافقات خوبی میان دولت‌های دو کشور انجام شده و در سفر اخیر رییس‌جمهوری به چین نیز مشخص شد که دو طرف می‌توانند برای بهبود سطح همکاری‌ها برنامه‌ریزی‌های دقیقی را در دستور کار قرار دهند. البته این موضوع تنها در سطح دولت‌ها نیست و باید تلاش کرد که بخش خصوصی دو کشور با یکدیگر همکاری‌های ویژه‌ای را دنبال کند.

وی با بیان اینکه نمایشگاه بین‌المللی چین می‌تواند فرصت مهمی برای توسعه این همکاری‌ها باشد، تشریح کرد: با توجه به مقدمات فراهم شده شرکت‌های ایرانی می‌توانند چه به صورت انفرادی و مجزا و چه با حضور شرکت‌های ایرانی در نمایشگاه بین‌المللی چین حاضر شوند و به معرفی دستاوردها، امکانات و ظرفیت‌های خود بپردازند. در این نمایشگاه چه فرصت‌های صادراتی و چه ظرفیت‌های همکاری با شرکت‌های چینی قابلیت پیگیری خواهد داشت.

دلیری اضافه کرد: یکی دیگر از موضوعات مهمی که در رابطه با چین امکان پیگیری دارد فرصت جذب سرمایه‌گذار از این کشور در حوزه‌های مختلفی مانند انرژی، معدن، صنعت، زیرساخت‌های حمل و نقل و مواد اولیه و تولیدی است. در این نمایشگاه تلاش می‌کنیم مقدمات ارتباط شرکت‌های ایرانی با چینی‌ها در این حوزه نیز دنبال شود.

مدیرکل شرق آسیای سازمان توسعه تجارت خاطرنشان کرد: چیزی که برای ما باید بیشترین اهمیت را داشته باشد توسعه روابط اقتصادی با یکی از بزرگ‌ترین غول‌های اقتصادی دنیا و اصلی‌ترین شریک تجاری ایران است. از این‌رو اهمیت دارد که به دور از تحلیل‌های سیاست زده به فکر گسترش همکاری‌های اقتصادی میان دو کشور باشیم.

   برگزاری رویداد تجاری واردات چین

همچنین در این نشست «حامد بی‌آزار» معاون امور نمایشگاهی شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران با بیان اینکه چین یک کشور پیشرو است، تصریح کرد: هدف ایران گسترش صادرات است و این کشور به عنوان قطب صادراتی جهان است که از ۶ سال گذشته بر اساس تدبیری نمایشگاه وارداتی را راه‌اندازی کرده است.

وی با تاکید بر اینکه چین علاوه بر صادرات، کشوری واردکننده نیز محسوب می‌شود، خاطرنشان کرد: شرکت‌های ایرانی با مزیت رقابتی می‌توانند در این نمایشگاه حضور پیدا کنند که برای کسب و کارها بسیار منفعت به همراه دارد.

بی آزار با بیان اینکه یک پاویون ملی دراین نمایشگاه برای ایران در نظر گرفته شده است، تصریح کرد: در پنجمین دوره نمایشگاه واردات چین دو هزار و ۸۰۰ هزار شرکت خارجی در ۸۰۰ هزار مترمربع حضور داشتند که ۷۳ میلیارد دلار گردش مالی نیز داشته است. 

وی با بیان اینکه این نمایشگاه در ۶ گروه کالایی پیش بینی شده است، گفت: مواد غذایی و محصولات کشاورزی، صنعت خودرو، هوش مصنوعی، لوازم آرایشی و بهداشتی، کالای مصرفی و خدمات فنی و مهندسی مجموع این نمایشگاه را تشکیل می‌دهد.

بی آزار با بیان اینکه سهم ایران از کل تجارت چین یک درصد است، بیان کرد: می‌توانیم با همدلی و هم افزایی با توجه به روابط دوستانه و دراز مدت دو کشور سهم خود را افزایش دهیم. به گفته معاون امور نمایشگاه شرکت سهامی نمایشگاه‌های ایران، ششمین نمایشگاه واردات چین ۱۴ تا ۱۹ آبان ماه به مدت شش روز برگزار می‌شود.