خودنمایی یارانه‌های پنهان انرژی خانوارها

۱۴۰۲/۰۳/۲۷ - ۰۲:۵۸:۲۳
کد خبر: ۲۰۸۴۴۸
خودنمایی یارانه‌های پنهان انرژی خانوارها

گلناز پرتوی مهر|

مصرف انرژی عامل مهمی در تخریب محیط زیست و تغییرات آب و هوایی در جهان است. به ویژه مصرف انرژی خانگی به میزان قابل توجهی به مصرف انرژی کمک‌ می‌کند.

به عنوان مثال، بخش خانگی بیش از یک چهارم مصرف انرژی و انتشار دی‌اکسید کربن در ایالات متحده را تشکیل‌ می‌دهد. مصرف بالای انرژی توسط خانوارها ناشی از عوامل مختلفی است و نیاز به کاهش مصرف انرژی در بخش خانگی و ارتقای بهره وری  انرژی منجر به اجرای سیاست‌های مختلفی از جمله افزایش تعرفه‌ها برای مشترکان پرمصرف و اصلاح یارانه‌های پنهان انرژی در این بخش دارد. به گزارش خبرنگار «تعادل» تعرفه‌گذاری پلکانی پرمصرف‌ها (IBT) روشی برای قیمت‌گذاری انرژی برای افزایش قیمت هر واحد انرژی مصرفی با افزایش مصرف است. به‌طور کلی، تعرفه‌گذاری پلکانی برای ایجاد انگیزه برای مصرف‌کنندگان برای کاهش مصرف و صرفه جویی در انرژی اعمال‌ می‌شود. تعرفه‌گذاری پلکانی در کشورهای مختلف جهان برای کاهش مصرف انرژی خانوارها اعمال شده است.

بنابراین گزارش، تعرفه‌‌گذاری پلکانی برای مصرف بالا، خانوارها را تشویق‌ می‌کند تا با افزایش قیمت هر واحد انرژی مصرفی، مصرف انرژی خود را کاهش دهند. این استراتژی موثر در نظر گرفته‌ می‌شود زیرا خانوارهایی که انرژی بیشتری مصرف‌ می‌کنند به ازای هر واحد انرژی مصرف شده قیمت بیشتری‌ می‌پردازند. علاوه بر این، خانوارها‌ می‌توانند مصرف انرژی خود را با کاهش مصرف در ساعات اوج مصرف یا استفاده از وسایل کم مصرف تنظیم کنند. به عنوان مثال، در کره جنوبی، تعرفه‌گذاری پلکانی در سال 1988 اجرا شد که منجر به کاهش 4.4 درصدی در اوج مصرف برق شد. به‌طور مشابه، در ژاپن، تعرفه‌گذاری پلکانی در سال 1979 اجرا شد که منجر به کاهش 20 درصدی در اوج تقاضای برق در دو سال شد.

یکی از مزایای تعرفه‌گذاری پلکانی برای مصرف بالا این است که با افزایش هزینه مصرف انرژی مازاد، باعث افزایش کارایی و صرفه جویی در انرژی‌ می‌شود. با انجام این کار، خانوارها تشویق‌ می‌شوند تا شیوه‌های کارآمد انرژی را اتخاذ کنند که آنها را قادر‌ می‌سازد انرژی کمتری مصرف کنند. علاوه بر این، تعرفه‌گذاری پلکانی باعث حرکت به سمت الگوی بهینه مصرف نیز می‌شود، زیرا خانوارهایی که انرژی بیشتری مصرف می‌کنند، قیمت بیشتری به ازای هر واحد انرژی مصرف‌شده می‌پردازند. این تضمین‌ می‌کند که خانوارهایی که انرژی مازاد مصرف‌ می‌کنند هزینه بیشتری برای انرژی مصرفی خود بپردازند و مجبورا به سمت اصلاح مصرف خود و نزدیک شدن به الگوی بهینه مصرف خواهند رفت.

یارانه‌های پنهان انرژی خانوارها را از اتخاذ شیوه‌های کارآمد انرژی منصرف‌ می‌کند و منجر به مصرف انرژی بیشتر از حد لازم‌ می‌شود. سازماندهی یارانه‌های انرژی پنهان در بخش خانوارها روشی موثر برای تشویق خانوارها به اتخاذ شیوه‌های کارآمد انرژی و کاهش مصرف انرژی است. از مزایای ساماندهی یارانه‌های انرژی پنهان در بخش خانگی از طریق تعرفه‌گذاری پلکانی‌ می‌توان به ارتقای  بهره وری انرژی و کاهش مصرف انرژی اشاره کرد.

اجرای تعرفه‌گذاری پلکانی جهت کاهش و مدیریت مصرف مشترکان پرمصرف و همچنین اصلا یارانه‌های پنهان انرژی در بخش خانوار‌ می‌تواند  صرفه جویی اقتصادی برای توسعه صنعت انرژی نیز ایجاد کند. به عنوان مثال، افزایش بهره وری انرژی و کاهش مصرف انرژی‌ می‌تواند منجر به کاهش هزینه‌های انرژی برای خانوارها شود که باعث صرفه جویی اقتصادی نیز‌ می‌شود. علاوه بر این، کاهش مصرف انرژی نیاز به سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های انرژی را کاهش‌ می‌دهد که باعث صرفه جویی در هزینه‌ها برای دولت‌ می‌شود.

در کنار این موضوع، اجرای تعرفه‌گذاری پلکانی و یارانه‌های پنهان انرژی‌ می‌تواند بودجه‌ای برای توسعه انرژی ایجاد کند. به عنوان مثال، درآمدهای ناشی از افزایش تعرفه‌ها را‌ می‌توان برای سرمایه‌گذاری در منابع انرژی تجدیدپذیر استفاده کرد، در حالی که یارانه‌های انرژی پنهان‌ می‌تواند به سمت برنامه‌های انرژی کارآمد هدایت شود. چنین سرمایه‌گذاری‌هایی‌ می‌تواند منجر به ایجاد شغل و محرک شود.

 

ارسال نظر