کمبود 2500 آتش‌نشان در تهران

۱۴۰۲/۰۳/۲۸ - ۰۲:۴۲:۱۴
کد خبر: ۲۰۸۵۵۱
کمبود 2500 آتش‌نشان در تهران

گروه راه و شهرسازی|

به گفته مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی تهران، علی‌رغم کمبود ۲ هزار و ۵۰۰ نیروی آتش‌نشان، در ظرف ۴ تا ۶ دقیقه خدمات به شهروندان ارایه می‌شود.

قدرت‌الله محمدی، در ایین افتتاح ۲ ایستگاه آتش‌نشانی با بیان اینکه امسال یکصدمین سالگرد تأسیس آتش‌نشانی تهران است، اظهار کرد: حوادث و حریق‌های سنگینی طی یکی دو ماه گذشته در تهران رخ داد و اقدامات همکاران بنده مانع از گسترده‌تر شدن آتش شد. برای خدمت‌رسانی بهتر در تهران مجبور هستیم مناطق حادثه خیز را شناسایی کرده و در آن محل‌ها ایستگاه آتش‌نشانی تأسیس شود. محمدی درباره تعداد نیروهای سازمان آتش‌نشانی تهران گفت: با کمبود ۲ هزار و ۵۰۰ نیروی آتش‌نشان مواجه هستیم اما در ظرف ۴ تا ۶ دقیقه خدمات به شهروندان ارایه می‌شود و‌ای کاش تمام امور مردم به این صورت و با یک بار تماس ارایه می‌شد.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی تهران اظهار کرد: مرکز آموزشی که امروز افتتاح می‌شود منجر به به‌روز نگه‌داشتن نیروهای آتش‌نشان می‌شود و آماده کمک‌رسانی تخصصی به تمام شهرهای کشور هستیم و امسال برای اولین‌بار رشته مهندسی حریق در دانشگاه سازمان آتش‌نشانی آموزش داده می‌شود.

به گزارش مهر، وی گفت: برج ۲۰ طبقه شبیه ساز که نمونه‌ای در خاورمیانه ندارد در مرکز آموزش آتش‌نشانی ایجاد شده است تا با توجه به بلندمرتبه‌سازی در تهران نیروهای آتش‌نشان بتوانند در حوادث واقعی عملیات کنند.

   کمتر از نیمی از ماموریت‌ها  مرتبط با حریق است

محمدی با بیان اینکه در سال گذشته ۶۵ هزار عملیات انجام شد گفت: ۲۸ هزار مورد آن حریق بوده و مابقی نیز خدمت‌هایی همچون کمک به محبوسان در آسانسور بوده است.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی تهران گفت: سال گذشته ۲۴ هزار نفر در انواع مختلف ماموریت‌ها توسط نیروهای سازمان آتش‌نشانی نجات یافتند. وی با اشاره به آموزش‌های شهروندی گفت: با توجه به بافت فرسوده و کارگاه‌های متعدد که وجود دارد باید شهروندان نیز آموزش‌های لازم را ببینند اما در ساختمان‌هایی که آتش گرفتند مشاهده شد هرکدام ۸ مرتبه اخطار گرفته بودند و بازهم اخطارهای لازم را می‌دهیم و اقدامات لازم را انجام می‌دهیم تا از خسارت‌ها جلوگیری کنیم.

محمدی تصریح کرد: در انبار چسب در یک زیر زمین ۲۰ هزار حلب چسب وجود داشت و همین موضوع خود تهدیدی بزرگ برای شهروندان و بازار بود جای انبارها و کارگاه‌ها در تهران نیست و برای ایمن‌سازی املاک شبانه روز در حال کشمکش با مالکان هستیم. آرزوی ما این است که زنگ هیچ ایستگاهی به صدا در نیاید و نیروهای ما همگی در آرامش باشند. در همین حال، معاون خدمات شهری شهرداری تهران گفت: در طول شبانه روز بالغ بر ۴۰۰ عملیات توسط نیروهای آتش‌نشانی انجام می‌شود.

حسین نظری، در ایین افتتاح ۲ ایستگاه آتش با بیان اینکه ۷۰ هزار نفر با سازمان آتش‌نشانی شهرداری تهران همکاری داوطلبانه دارند، افزود: به دنبال این هستیم تا این پیام را به جامعه بدهیم که اگر هرچه بیشتر سطح اطلاعات مردم ارتقا یابد ماموریت‌های آتش‌نشانی کاهش میابد. وی ادامه داد: افتخار می‌کنیم که در طول شبانه‌روز بالغ بر ۴۰۰ عملیات انجام می‌شود اما روزی برای ما خوب است که سطح عملیات‌ها کاهش یابد و به حداقل عملیات‌ها برسیم. نظری گفت: اگر ارتقای سطح ایمنی رخ دهد شاهد آرامش بیشتری خواهیم بود و در بحث آموزش بتوانیم مردم را همراه خود کنیم.

   ضرورت ایجاد فرآیند قضایی خودکار 

نایب‌رییس شورای شهر نیز در این مراسم گفت: باید با سیستم قضایی فرآیند خودکار را ایجاد کنیم که اگر ساختمانی پس از چند بار تذکر گرفت دیگر وارد فرآیند قضایی نشود و به صورت خودکار پروسه پلمب آغاز شود.

به گزارش ایلنا، پرویز سروری، نایب‌رییس شورای شهر تهران، امروز، شنبه - ۲۷ خرداد ۱۴۰۲- در پنجاه و هشتمین پویش امیدو افتخار و آیین افتتاح ایستگاه آتش‌نشانی افسریه، شهرری و پروژه برج شبیه‌ساز ۱۵طبقه با کاربری آموزشی و عملیاتی در صالح‌آباد اظهار کرد: تهران به عنوان یکی از پر جمعیت‌ترین کلانشهرهای دنیا با معضلاتی مواجه است که رسیدگی به آن از نظر ایمنی مهم است. وی با تاکید بر اینکه در حوزه کاری آتش‌نشانان اگر دقت نشود ممکن است بحران ایجاد شود، افزود: کار آتش‌نشانان به دلیل اینکه باید با دقت و سرعت بالایی همراه باشد، مهم است و در این میان آموزش است که هم سرعت و هم دقت را ایجاد می‌کند. در این میان قطعا ایجاد برج ۲۰ طبقه هم سرعت و هم دقت را افزایش می‌دهد.

سروری ادامه داد: مساله ایمنی در شهر را نمی‌توان صرفاً به آتش‌نشان‌ها معطوف کرد. بر همین اساس قرارگاه ایمنی باید با دقت و با شدت کار خود را ادامه دهد.

وی تصریح کرد: برای صیانت از سرمایه‌های شهر که آتش‌نشانان هستند و همچنین مردم که ولی نعمت ما هستند، باید برنامه دقیق داشته باشیم. در این میان نقش دانش بنیان‌ها در حوزه ایمنی و استفاده از پهپادهای خاموش‌کننده آتش بسیار مهم است.

سروری اظهار کرد: در حوزه ساختمان‌های ناایمن آتش‌نشانی بارها اخطار می‌دهد اما این فرآیند پاسخگوی شهر تهران نیست و باید با سیستم قضایی فرایند خودکاری را ایجاد کنیم که اگر ساختمانی پس از چند بار تذکر، اقدامی نکرد، دیگر وارد فرایند قضایی نشود بلکه به صورت خودکار پلمب شود. سال‌هاست که بحث ساختمان‌های ناایمن مطرح است اما وضعیت آن مشخص نیست و فرآیندها به صورت لاک‌پشتی پیش می‌رود بنابراین لازم است تا با همکاری قوه قضاییه به فرآیندی کارآمد و درست برسیم.

 

ارسال نظر