ارزش افزوده بیشتر نفت با پالایشگاه‌های فراسرزمینی

۱۴۰۲/۰۳/۳۰ - ۰۱:۳۵:۳۳
کد خبر: ۲۰۸۷۱۰
ارزش افزوده بیشتر نفت با پالایشگاه‌های فراسرزمینی

این روزها اهمیت حضور ایران در بازارهای کشورهای امریکای جنوبی و صادرات نفت خام به این کشور در راستای بازطراحی سیاست‌های تجارت انرژی مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفته است. تکیه بر توان شرکت‌های دانش بنیان ایرانی از دیگر جنبه‌های مهم این بازار جدید است. 

به گزارش خبرنگار «تعادل» عامل مهمی که توانسته است به ایران کمک کند تا بازار جدیدی برای صادرات نفت خام خود ایجاد کند، استفاده از سرمایه‌گذاری مستهلک شده این کشورها در حوزه پالایشگاهی است. بسیاری از کشورهای امریکای جنوبی در گذشته سرمایه‌گذاری هنگفتی در صنعت پالایشگاه انجام داده‌اند، اما به دلیل بحران‌های اقتصادی و کمبود بودجه و همچنین تحریم‌های اقتصادی اکثر این پالایشگاه‌ها نیمه فعال یا متروکه مانده‌اند. ایران نیز از این فرصت مهم با ارایه تخصص و تجهیزات خود برای نوسازی این پالایشگاه‌ها و تبدیل آنها به تأسیسات کاملاً کاربردی و کارآمد، بهره برده است و چندین قرارداد بازسازی و نوسازی پالایشگاه فراسرزمینی با ونزوئلا به امضا رسانده است.

در همین زمینه، عبدالعلی رحیمی مظفری، عضو هیات رییسه کمیسیون انرژی، در گفت‌وگو خبرنگار «تعادل»با بیان اینکه با راه‌اندازی ‌وتجهیز پالایشگاه‌های فراسرزمینی تحریم‌ها را به تمام معنا دور زدیم، گفت: با پالایشگاه‌های فراسرزمینی ما نفت مان را به راحتی به خارج می‌بریم و آنجا تبدیل به فرآورده می‌کنیم و ارزش افزوده آن بیشتر می‌شود.

وی اظهار کرد: ما در هر موضوع مرتبط با نفت و به تبع آن در حوزه صنعت تا زمانی که تولید‌کننده ماده اولیه و خام و صادر‌کننده یا ماده میانی هستیم ضرر کردیم ما زمانی می‌توانیم بگوییم در کشورمان به بلوغ صنعتی رسیده‌ایم که بتوانیم از این پتانسیل استفاده کنیم این را به کمک دانش فنی و نیروی انسانی نخبه صادر کنیم ‌در واقع صادر‌کننده دانش فنی و اثر گذار در تمام حوزه‌های مرتبط با این دو صنعت بزرگ در دنیا باشیم.

عضو هیات رییسه کمیسیون انرژی مجلس اظهار کرد: اینکه ما افتخار کنیم که صادرات نفت مان از یک میلیون بشکه به دو میلیون بشکه می‌رسد درست نیست. این خلاف سیاست‌های کلی نظام است که قرار است از خام‌‌فروشی جلوگیری کنیم پس اقدامی که برای ما عقلانی است این است که به سمت پالایشگاه‌های فراسرزمینی برویم. این مساله به این دلیل برای ما مهم است که تعدادی از کشورها ما را تحت تحریم قرار می‌دهند و ما می‌خواهیم به نحوی تحریم‌های آنها را خنثی کنیم و آن چیزی که به تمام معنا تحریم‌ها را خنثی می‌کند احداث پالایشگاه‌های فراسرزمینی است.

وی ادامه داد: با پالایشگاه‌های فراسرزمینی ما نفت‌مان را به راحتی به خارج می‌بریم و آنجا تبدیل به فرآورده می‌کنیم و ارزش افزوده آن بیشتر می‌شود. در واقع با این روش به نحوی هم تحریم‌ها را دور می‌زنیم و هم خام‌فروشی نکردیم یعنی اینجا دو برد کردیم سیاست کلی نظام را پیگیری کردیم که علاوه بر جلوگیری از خام فروشی در راه‌اندازی پالایشگاه‌ها مشارکت می‌کنیم و این اقدام بسیار ارزنده است.

رحیمی مظفری خاطرنشان کرد: وقتی ما بستری داریم در کنار این بستر رشد نیروی انسانی را نیز داریم. رشد نیروی انسانی با میدان دادن به نیروی انسانی فراهم می‌شود که اگر به آنها در راه‌اندازی این پالایشگاه‌ها و استفاده از دانش آنها میدان دهیم زمینه رشد آنها را نیز فراهم کردیم.

 

ارسال نظر