هند، آماده استقبال از کالاهای ایرانی
سازمان توسعه تجارت از برگزاری همایش معرفی فرصتهای بازار هند برای تجار ایرانی خبر داد. هادی طالبیانمقدم، مدیرکل شبه قاره هند (آسیای جنوبی) سازمان توسعه تجارت با اشاره به برگزاری همایش معرفی فرصتها و ظرفیتهای حضور در بازار هند برای شرکتها و بازرگانان ایرانی، برگزاری این همایش را گامی در جهت توسعه تجارت ایران و افزایش روابط تجاری برد- برد دو کشور دانست.
طالبیانمقدم با اشاره به اینکه حجم مبادلات تجاری با هند در سال ۱۴۰۱ نزدیک به ۵ میلیارد دلار بوده است، گفت: با وجود پتانسیلهای بالای دو کشور برای توسعه مناسبات اقتصادی و تجاری لازم است تجار ایرانی با فرصتها و ظرفیتهای این بازار آشنا شوند و برگزاری این همایش میتواند به شناساندن این بازار کمک زیادی کند.
مدیرکل دفتر شبه قاره هند با اشاره به رویکرد و نگاه به شرق دولت سیزدهم، روند قابل توجه و رو به رشد بازار هند، روابط دیرینه فرهنگی و تجاری بین ایران و هند، جمعیت بیش از ۱.۴ میلیارد نفری هند، واردات ۷۲۳ میلیارد دلاری هند از جهان و مختصات دیگر افزود: هند بازار خوبی برای صادرات محصولات مصرفی از سوی ایران است و از این رو امکان توسعه صادرات ایران به این کشور و توجه ویژه و تلاش برای افزایش حضور در این بازار هدفی ممکن و سودآور است. طالبیانمقدم عضویت هند در سازمانهای چندجانبه بینالمللی مهم از جمله بریکس، برخورداری از بازاری بزرگ و متنوع و رشد بالای اقتصادی و صنایع این کشور را از جمله مزیتهای دهلی نو برای روابط تجاری با تهران دانست و ادامه داد: از سوی دیگر میتوان به موقعیت استثنایی ژئوپلیتیک ایران و استقرار کشورمان در مسیر کریدورهای بینالمللی از جمله کریدور حملونقل بینالمللی شمال- جنوب، وجود منابع عظیم انرژی و نفت و گاز و وجود بنادر مناسب و مطلوب در شمال و جنوب کشور برای ترانزیت کالا و همچنین وجود شرکتهای فنی مهندسی و دانشبنیان با استانداردهای بالا برای اجرای پروژههای مشترک فنی مهندسی اشاره کرد که به عنوان مزایای ایران برای گسترش روابط اقتصادی و تجاری با هند محسوب میشوند.
این مقام مسوول با اشاره به مزایای ایران برای گسترش روابط اقتصادی و تجاری با هند گفت: وجود زمینههای صادراتی محصولات کشاورزی از جمله کیوی و موضوعاتی مهم و زیربنایی در تجارت مانند توافقنامه تجارت ترجیحی، انجام سرمایهگذاریهای مشترک و توسعه زیرساختها و ظرفیتها و امکانات بندری چابهار در توسعه حمل و نقل و ترانزیت منطقهای و بینالمللی، توسعه پسکرانهها، از موضوعات مهم تجارت دو کشور است. مدیرکل شبه قاره هند (آسیای جنوبی) سازمان توسعه تجارت همچنین به سوابق و تاریخچه ارتباطات قوی و دیرینه هند اشاره کرد و گفت: ایران و هند با فرهنگ غنی و سابقه تمدن کهن، در طول تاریخ دارای روابط دوستانه و صمیمانه با یکدیگر بوده و از قرنها پیش و زمانهای دور، روابط تاریخی و فرهنگی مستحکمی برقرار کردهاند. همچنین اقتصاد ایران و هند به نوعی مکمل هم هستند و بسیاری از کالاهایی که در دو کشور تولید میشود، میتواند بین آنها مبادله شود.
![](/files/fa/adv/60331_191.gif)