هیچ متخصصی در حوزه «دامپزشکی حیات وحش» نداریم

۱۴۰۲/۰۳/۳۰ - ۰۱:۵۹:۴۵
کد خبر: ۲۰۸۷۳۵
هیچ متخصصی در حوزه «دامپزشکی حیات وحش» نداریم

رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: ما اصلا متخصص دامپزشک حیات وحش نداریم و بیشتر کارشناس‌های حیات وحش ما، کارشناس‌هایی عمومی هستند و همچنین تکنسین‌هایی هم که بتوانند در این بستر کمک کنند، نداریم.

علی سلاجقه در گفت‌وگو با ایلنا در خصوص مباحث زیست محیطی در کتب درسی و شیوه تدریس تاثیرگذار این موضوعات در کلاس‌های درس، بیان کرد: امروز کشور ما و تمام دنیا، دچار چالش‌های اساسی محیط زیستی است. تمامی علومی که می‌خوانیم برای این است که زندگی انسان رواج داشته باشد و وجود همه صنایع، کارخانه‌ها و هر پیشرفتی که کسب می‌کنیم برای این است که تسهیل زیست بشر اتفاق بیفتد تا هم طول عمر انسان افزایش پیدا کند و هم به زندگی و معیشت پایدار برسد، بنابراین مقوله محیط زیست از هیچ کدام از علوم و حیطه‌های دانش جدا نیست. او تاکید کرد: در حوزه حیات وحش، ما اصلا متخصص دامپزشک حیات وحش نداریم و بیشتر کارشناس‌های حیات وحش ما کارشناس‌هایی عمومی هستند.

همچنین اصلا تکنسین‌هایی که بتوانند در این بستر کمک کنند، نداریم در نتیجه به دلیل وجود چنین نیازهایی، قرار است با دانشگاه‌های معتبر کشور در همین خصوص وارد بحث شویم و آموزش عالی با توجه به نیازهای ضروری محیط زیست، رشته‌های جدیدی راه‌اندازی خواهد کرد. سلاجقه ضمن بیان اینکه خواسته اصلی سازمان حفاظت محیط زیست از آموزش عالی کشور همراهی در تامین متخصص رشته‌های جدید است، گفت: حل مشکلات کشور به خصوص در رشته‌های کاربردی و مهندسی باید بر مبنای معضلات و نیازهای محیط زیستی باشد و حل این مسائل به کمک تخصص‌های دیگر را در نظر داشته باشیم. ضرورت دارد وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سرفصل دروس، تعریف عناوین درس‌ها در رشته‌های گوناگون و حتی طراحی رشته‌های تازه در مقاطع مختلف، محیط زیست و مشکلات آن را در نظر داشته باشد و ما آماده هرگونه همکاری هستیم.

 

ارسال نظر