نجات از امواج بازار سرمایه

۱۴۰۲/۰۴/۰۳ - ۰۱:۳۹:۳۳
کد خبر: ۲۰۹۰۰۹
نجات از امواج بازار سرمایه

تجربه ثابت کرده است که همواره سهامداران پس از یادگیری نخستین مباحث آموزشی در بازار سرمایه فکر می‌کنند از پس امواج خروشان بازار سرمایه بر می‌آیند؛ اما آمارها ثابت می‌کنند که این سهامداران پس از مدتی در میان امواج‌های خروشان و گرداب‌های سرسخت رها می‌شوند و در نهایت به این نتیجه می‌رسند که هیچ بازاری خصوصا بورس قابل پیش‌بینی و تحلیل نیست و تنها رانت در بازارها جواب می‌دهد.

شاید در برخی از بازارها رانت و دست‌های پشت پرده در جریان باشد؛ ولی داستان بازار سرمایه متفاوت است. تالار شیشه‌ای بازار بسیار شفافی است و به همین خاطر رانتی در این بازار وجود ندارد و به راحتی می‌توان از روی تابلو یا سایت‌ شرکت مدیریت فناوری بورس تهران به آمارهای اطلاعاتی دست یافت. (البته نباید وجود هرگونه رانتی را در بازار تکذیب کرد بلکه گاهی برخی از افراد با رانت و سوءاستفاده سودهای خوبی از این بازار می‌برند.) 

شاید این طرز فکر از عدم آگاهی سرچشمه می‌گیرد، همانطور که به گفته سهامداران پس از یادگیری اولین مباحث آموزشی وارد دریای خروشان بازار سرمایه می‌شوند؛ درحالی که بسیاری از تحلیلگران پس از ده‌ها سال دوره و آموزش نیز هنوز در برخی از امواج ناموفق عمل کرده و در نهایت معامله خود را با یک زیان سنگین تمام می‌کنند. اصل ورود به بازار سرمایه آموزش مکرر است، یعنی کمتر سهامدار و تحلیلگر حرفه‌ای را می‌توان در بازار سرمایه دید که آموزش را کنار گذاشته باشد. آموزش رکن جدا ناشدنی بازارسرمایه است؛ زیرا هر روز یک ابزار  متنوع در بازار سهام رونمایی می‌شود و این ابزارها نیاز به آموزش دارند.

باید توجه داشت که سودسازی تنها در روزهای مثبت بازار نیست و اگر فردی به صورت حرفه‌ای در بازار سرمایه‌ آموزش دیده باشد می‌تواند با استفاده از ابزارهای مختلف از روندهای منفی بازار نیز سود بگیرد. این کسب سود در روزهای منفی نیازمند آموزش و استفاده از ابزارهای متنوع است. در اصل بازار سرمایه را می‌توان تنها بازاری دانست که در روندهای منفی و مثبت به سهامداران سود می‌دهد و باید دانش و مهارت کافی را برای کسب سود داشت.

اما نکته قابل توجه اینجاست که اگر دانش، مهارت یا زمان کافی برای سرمایه‌گذاری در بورس را نداشتیم بهتر است به سراغ صندوق‌های سرمایه‌گذاری و سبدگردان‌ها برویم و با استفاده از سرمایه‌گذاری غیر مستقیم بیشترین و بهترین سود را کسب کنیم. سرمایه‌گذاری غیرمستقیم تنوع بسیار بالا و با ریسک‌های بسیار متفاوت دارد که این موضوع دست سهامداران را برای انتخاب مطلوب‌تر و سود بیشتر بازمی‌گذارد.

 

ارسال نظر