تاملی در توافقات جدید نفتی ایران با کشورهای کاراییب!

۱۴۰۲/۰۴/۰۳ - ۰۱:۵۹:۲۸
کد خبر: ۲۰۹۰۲۵
تاملی در توافقات جدید نفتی ایران با کشورهای کاراییب!

یکی از دستاوردهای سفر اخیر آقای رییسی به ونزوئلا، توافقات مهم نفتی عنوان شده است.

اوجی وزیر نفت در این رابطه گفت: «هیچگونه پرداخت نقدی صورت نمی‌گیرد .ایران و ونزوئلا از طریق تهاتر یک بازی برد-برد را ایجاد کرده‌اند و ما در ازای صادرات نفت و میعانات گازی از آنها فرآورده نفتی دریافت می‌کنیم و در بازار کاراییب به فروش می‌رسانیم. همچنین پرداخت حق الرحمه پیمانکاران ایرانی که در بازسازی پالایشگاه‌ها و پتروشیمی ونزوئلا مشارکت کنند را از محل فروش محصولات ونزوئلایی، وزارت نفت تسویه حساب خواهد کرد.»

بنابراین مکانیزم توافق نفتی صدور خدمات فنی و مهندسی اخیر ایران‌ و ونزوئلا به ترتیب زیر خواهد بود.

۱. ایران به ونزوئلا نفت صادر می‌کند و همچنین شرکت‌های ایرانی، صنایع پتروشیمی و پالایشگاهی این کشور را بازسازی می‌کنند تا ظرفیت تولید آنها افزایش یابد.

۲. وزیر نفت تصریح کرده پول پیمانکاران ایرانی، نیز توسط وزارت نفت پرداخت خواهد شد.

۳. در ازای فروش نفت و خدمات فنی و‌مهندسی، ونزوئلا فرآورده نفتی تولید شده از مجتمع‌های بازسازی شده، به ایران تحویل خواهد داد.

۳. ایران فرآورده نفتی ونزوئلا را به کشورهای منطقه کاراییب می‌فروشد. 

۴. کشورهای خریداردر این منطقه که غالبا فقیر هستند، به احتمال زیاد بجای پول، آنها نیز کالایی به شرکت ملی نفت تحویل خواهند داد.

۵. حال اگر کالای دریافتی مورد نیاز داخلی ایران باشد، در بازار داخلی عرضه می‌شود 

اگر کالای دریافتی از مشتری کاراییبی، مورد نیاز ایران نباشد، شرکت نفت ایران ناگزیر خواهد بود، بدنبال مشتری برای این کالا بگردد.

و این چرخه غیر متعارف و نادر در تجارت جهانی نفت، شرکت نفت ایران را درگیر حواشی مختلف کرده ضمن اینکه ضرر اقتصادی از لحاظ نقدشوندگی و هزینه‌های متعدد در این چرخه برای ایران خواهد داشت.

این چه مدل معامله برد- برد و دیپلماسی انرژی است که با افتخار نیز بیان می‌شود!

اگر محصولات نفتی ونزوئلا، مشتری خوب در همان منطقه کاراییب دارند، چرا دولت ونزوئلا راسا آنها را فروخته و مطالبات ایران را نقد نمی‌دهد؟

این معامله مثل این است، که ونزوئلا قرار باشد فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی ایران را در خلیج فارس بفروشد !

آیا ایران به عنوان یک صادرکننده فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی، به «بازاریاب» محصولات نفتی ونزوئلا در منطقه کاراییب تبدیل شده است؟

آیا این حجم تلاش برای توسعه مجتمع‌های پالایشگاهی و پتروشیمی ونزوئلا با استفاده از توان و منابع داخلی، بهتر نیست صرف توسعه ده‌ها پروژه مهم در صنعت نفت و پتروشیمی وطن گردد ؟

آقایانی که به دنبال تجارت نفت وکالا در دریای کاراییب هستید، با توجه به ساختار آن منطقه، آیا مواظب «دزدان دریایی کاراییب» هستند؟

 

 

ارسال نظر