تضاد با وعده‌های دولت سیزدهم

۱۴۰۲/۰۴/۱۴ - ۰۱:۲۸:۲۱
کد خبر: ۲۰۹۸۴۹

اکوایران| رییس دولت سیزدهم در دوره انتخابات ریاست‌جمهوری وعده‌های مختلفی را به سهامداران خرد بازار سرمایه داد. با این وجود پس از گذشت دو سال همچنان نه‌تنها زیان سال 99 سهامداران جبران نشده؛ بلکه عدم اطمینان نسبت به موقعیت‌های سرمایه‌گذاری در بورس نیز افزایش یافته است.

بورس تهران در دومین سالگرد فعالیت دولت سیزدهم یکی از شدید‌ترین رکود‌های معاملاتی تاریخی خود را تجربه می‌کند. بازار سهام پس از تجربه تلخ سهامداران خرد در سال 99، همچنان نتوانسته است ورود پول حقیقی قابل توجه و متداومی را تجربه کند. بورس تهران در این مدت تنها در بازه صعودی شاخص کل ورود پول چشمگیری داشت و بخش زیادی از این دو سال را در رکود معاملاتی به سر برده است. رییس دولت سیزدهم در دوره انتخابات ریاست‌جمهوری به سهامداران خرد وعده داد که عدم اطمینان ایجاد شده به واسطه واقعه تلخ سال 99 را با جبران زیان آنها از بین می‌برد و بازار سهام بدون دخالت دولت به کار خود ادامه می‌دهد.

حتی در این مدت، مجید عشقی، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در مصاحبه‌های خود اعلام کرد که دولت هیچ دخالتی در بازار سهام نداشته است. در ارتباط با صحت عدم دخالت دولت در بازار سهام تنها نیاز است که دلیل تغییر نرخ گاز پتروشیمی‌ها را با شرایط سهم‌های این صنعت و قیمت گاز خوراک پتروشیمی‌ها در سایر نقاط جهان مقایسه کنید تا متوجه شوید بازار سهام تا چه حدی درگیر سیاست‌گذاری‌های دستوری است. علاوه بر دخالت‌های دستوری در روند فعالیت‌های شرکت‌های بزرگ دولتی که معمولاً مدیران عامل آنها تعارض منافعی با آسیب دیدن شرکت تحت کنترل‌شان ندارند؛ بحث دلیل تسهیم بخش قابل توجهی از عرضه‌های اولیه به صندوق‌های سهامی و مختلط مطرح است.

صندوق‌هایی که از شروع ریاست مجید عشقی بر سازمان بورس از حمایت‌های متعددی بهره‌مند شدند. دلیل حمایت از صندوق‌های سرمایه‌گذاری در اینجا مطرح نیست اما اگر حمایت از این صندوق‌ها را در راستای حمایت از بازار سهام فرض کنیم؛ قطعا تا زمانی که از سهامداران خرد حمایت نشود و جلب اعتماد صورت نگیرد؛ صندوقی قادر به جذب سرمایه حقیقی‌های بی اعتماد، نخواهد شد.

 

ارسال نظر