انتقاد چمران از بانک مرکزی

گروه راه و شهرسازی|
تنها یک روز پس از اینکه شهردار تهران هر گونه کم کاری دولت در تخصیص اعتبار برای خرید مترو را رد کرد، رییس شورای شهر پایتخت درخصوص تخصیص اعتبار برای خرید اتوبوس جدید و تأمین واگن مترو از آنچه کوتاهی بانک مرکزی خواند انتقاد کرد. البته این تنها تفاوت یا اختلاف اظهارات دو راس مدیریت شهری در دوره ششم در روزهای اخیر نیست.
علیرضا زاکانی روز دوشنبه از امضای تفاهمنامه ساخت تراموای 18 کیلومتری در مسیر پایانه شرق تا میدان آزادی در هفته آینده خبر داده بود، اما دیروز مهدی چمران اعلام کرد که «شورا و شهرداری برای احداث تراموا به نتیجه نهایی نرسیدهاند.» آنگونه که چمران دیروز اعلام کرد، هفته آینده شورای شهر به مدت یک هفته به تعطیلات تابستانی میرود.
از این رو، باید منتظر ماند و دید که آیا هفته آینده تفاهمنامه احداث تراموا به طرف خارجی به امضا میرسد یا نه؟ رییس شورای اسلامی شهر تهران دیروز در نشست علنی شورای شهر درخصوص تخصیص اعتبار برای خرید اتوبوس جدید و تامین واگن مترو از کارشکنیهای بانک مرکزی انتقاد کرد و خطاب به دولت گفت: ما و مردم از دولت عزیزگلایه مندیم، این شوخی نیست و گلایه جدی ماست. وی در یکصد و شصتمین جلسه شورای ششم با اشاره به نامگذاری روزی بنام شهرداریها و دهیاریها در تقویم رسمی کشور با انتقاد از اینکه متاسفانه شهرداریها و دهیاریها چندان به روزی که برایشان اختصاص یافته توجه نکرده و به انجام فعالیتهایی در راستای آشنا کردن افکار عمومی با وظایف و ماموریتهای این نهادها نمیپردازند، خاطرنشان کرد: این دو نهاد منشأ خدمت به مردم هستند و بارهای بزرگی را از روی دوش دولت برداشتهاند و برمیدارند.
وی با تاکید بر اینکه دولتها باید نسبت به این دو نهاد نگاه ویژهتری نهادها انداخته و قدر بدانند گفت: آنچه که برای مردم مهم است انجام خدمت است از این رو باید تلاش شود که بر توان این بخشها افزوده شود چراکه قطعا و یقینا مردم و دولت از منافع آن منتفع و بهره مند خواهند شد؛ مردم، دولت و شهرداری را به یک چشم میبینند و چه بهتر که با همفکری و همکاری بیشتر، دولت هماهنگیهای لازم را انجام دهد تا شهرداریها توفیق بیشتری داشته باشند.
وی در نقد به برخی نگاههای جانبدارانه به مجموعههای خدمت رسان مانند شوراها و شهرداریها تاکید کرد: متاسفانه برخی وزارت خانهها ضد شوراها و شهرداریها هستند و نیاز است پس از این همه سال نگاه خود را به مدیریت شهری تغییر دهند. چمران با بیان اینکه قول دادم اگر مشکل مترو و خرید واگن حل شود شیرینی خواهم داد، تاکید کرد: متاسفانه دولتی که برای او سر و دست میشکنیم به خوبی کار خود را انجام نداده، در بخشی از روند آن بانک مرکزی در امر اختصاص اعتبار، کوتاهی میکند و ما و مردم گلایه داریم و این شوخی نیست و گلایه جدی ماست. رییس شورای شهر تهران تاکید کرد: باید از هر فرصتی برای خدمت استفاده کرد چرا که قدرت زوال پذیر است؛ توصیه میکنم بیایید و یک کار درست انجام دهید و مشکل مردم شهر را حل کنید، امیدواریم صدای درخواست ما به گوش دولتمردان برسد.
زاکانی روز دوشنبه در یک نشست خبری گفته بود: «ما مصوبهای در سال 1395 داشتیم که مبتنی بر آن مصوبه 630 دستگاه واگن بنا بود برای شهر تهران در نظر گرفته شود که این تعداد واگن از سال 95 مانده بود و ما توفیق پیدا کردیم در سال گذشته با سازمان مدیریت تفاهمنامه امضا کنیم و امروز دولت تعهدات خود را نسبت به ما کاملاً انجام داده و 15 درصد مقدمه پرداخت شرکت خارجی به ما تسهیلات و امکانات داده است و در یک بازه زمانی دوماهه این پول به حساب شرکت خارجی واریز خواهد شد و امیدواریم که شرکت خارجی که اعلام کرده است بالای 700 واگن وارد تهران شود.»
برای احداث تراموا به نتیجه نهایی نرسیدهایم
رییس شورای اسلامی شهر تهران همچنین دیروز در حاشیه نشست علنی این شورا گفت: هنوز مطالعات برای احداث تراموا (LRT) به نتیجه نرسیده و شهرداری و شورا روی آن کار میکند؛ اگر به نتیجه برسیم، عملیاتی خواهد شد.
چمران درباره انعقاد تراموا برای تهران اظهار کرد: در برنامه قرار بوده اتوبوسهای سه کابین خریداری شود؛ الآرتی اتفاق جدیدی نیست و سالها بحث بوده که عملیاتی شود اما هنوز مطالعات به نتیجه نرسیده و شهرداری و شورا روی آن کار میکند؛ اگر به نتیجه برسیم، عملیاتی خواهد شد.
به گزارش «تعادل»، چمران دیروز در حالی اعلام کرد که درباره احداث تراموا به نتیجه نرسیدهایم که به نظر میرسد این مساله از سوی زاکانی تمام شده است. چه آنکه زاکانی روز دوشنبه در نشست خبری خود با خبرنگاران از ساخت تراموای 18 کیلومتری در پایتخت با هزینه 200 میلیون یورو خبرداد و گفت: تمام مطالعات انجام شده و به احتمال زیاد، هفته آینده تفاهمنامه در این زمینه امضا میشود.
او تأکید کرد: این تراموا ظرف مدت 18 ماه ساخته میشود و به احتمال زیاد از سال جاری آغاز به کار میکند.
شهردار تهران حتی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه هنوز مطالعات تراموا به کمیسیون تخصصی شورا ارسال نشده است؟گفت: من گفتم مطالعات تکمیل شده بازدیدهای مفصل و جلسات زیادی با طرف خارجی داشتهایم. باید برخی مخاطرات مانند نحوه برقدهی و کابل بالا سر انجام شود. نهایتا در نوع جدید تراموا که تنها دو سال است به بازار آمده این مشکلات برطرف شده ما هنوز مطالعات را به کمیسیون تخصصی شورا ندادهایم اما این کار انجام میشود ساخت تراموا صرفه و صلاح اقتصادی داریم در سفر اخیری که به بروکسل داشتیم از تراموا استفاده میکردند البته در بسیاری از کشورها هم این امر رخ میدهد.
شهرداری تهران به شورا گزارش دهد
نرگس سلیمانی رییس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی شهر تهران نیز دیروز در نشست علنی این شورا با بیان اینکه فارغ از اینکه تراموا مدل حمل و نقل مناسبی برای تهران هست یا خیر، اظهار کرد: درخواست گزارشهایی از حمل و نقل شهر تهران را داشتهام اما گزارشهای دریافت شده در حد چند پایاننامه دانشگاهی است و امیدوارم اگر گزارش دقیقی درباره تراموا انجام شده، به اعضای شورا ارایه شود.وی با اشاره به تلاش برای اجرای منوریل در بخشهایی از تهران تاکید کرد: ستونهای منوریل صادقیه موجب به باد دادن سرمایه شهر بوده و هزینه به سرانجام نرسیده است.
مطالعات ۲ طبقه شدن تونل مترو انجام شود
سید جعفر تشکری هاشمی رییس کمیسیون حمل و نقل و عمران شورای اسلامی شهر تهران نیز با اشاره به اورهال واگنها و رونمایی از ۶ رام قطار گفت: بخش عمدهای از واگنها نیاز به اورهال دارند و ۴۵۰ واگن تا سال آینده اورهال خواهد شد.
وی با بیان اینکه برقی کردن حمل و نقل یکی از اقدامات ارزشمند برای شهر تهران است، اظهارداشت: با مصرف روزانه ۱۲ میلیون لیتر بنزین میزان زیادی حرارت و گازهای آلاینده به تهران اضافه میکنیم و باید به سمت برقی شدن برویم.
وی با تأکید بر اینکه باید سیر مراحل قانونی و مطالعات برای ۲ طبقه شدن تونلهای مترو انجام شود، گفت: باید بررسی شود که این پدیده فنی است و در دنیا تجربه شده و چه مزایا و معایبی دارد.
تشکری هاشمی با اشاره به ورود تراموا به حوزه ریلی تهران، ادامهداد: هنوز مطالعهای به شورا ارایه نشده و اگر کار خوبی باشد از آن پشتیبانی خواهیم کرد و اگر کار خوبی نباشد باید جلوی اقدامات زائد بایستیم.
