۶۰ هزار میلیارد تومان؛ بدهی خودروسازان به قطعهسازان
عضو انجمن صنایع همگن گفت: مجموع بدهی خودروسازان به قطعهسازان در حال حاضر به ۶۰ هزار میلیارد تومان رسیده است؛ در حالی که این حجم از مطالبات، میتواند هر صنعتی را زمینگیر کند. علی یکه فلاح عضو هیاتمدیره انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان خودروی کشور در گفتوگو با خبرنگار مهر مشکل مهم صنعت قطعهسازی و خودروسازی را تأمین منابع ریالی و ارزی و کمبود نقدینگی عنوان کرد و اظهار داشت: این مشکلات موجب بدهی معوق ۲۵ هزار میلیارد تومانی خودروسازان به قطعهسازان شده است.
ضمن آنکه مجموع بدهی خودروسازان به قطعهسازان در حال حاضر به ۶۰ هزار میلیارد تومان رسیده است. وی تاکید کرد: قطعهسازان بارها اعلام کردهاند که توان تولید قطعاتی با کیفیت بالاتر و پیشرفتهتر را دارند و در صورت درخواست و سفارش خودروسازان قادر به تولید این نوع قطعات هستند. اما این امر به گردش مالی نیازمند است. چراکه قطعهسازان بر اساس کیفیت مواد اولیه و سرمایه در گردشی که در اختیار دارند میتوانند قطعه تولید کنند. یکه فلاح ضمن تاکید بر ضرورت اصلاح سیاستها به منظور توسعه صنعت قطعهسازی افزود: اگر خواهان رونق صنعت قطعهسازی هستیم، خودروساز باید کاملاً از قطعهسازی خارج شود و تلاشش را روی تولید خودرو بگذارد؛ این حجم از مطالبات، میتواند هر صنعتی را زمینگیر کند.
وی در ادامه گفت: همانطور که اشاره شد، مشکل اصلی صنعت خودروسازی و قطعهسازی کشور موضوع تأمین منابع مالی و ارزی است. اگر این مشکل در صنعت وجود نداشت، تولید خودرو در سال به ۲ میلیون دستگاه نیز میرسید. یکه فلاح همچنین آثار سوء تورم بر صنعت قطعهسازی را بسیار بیشتر از صنعت خودروسازی دانست و یادآور شد: قطعهسازان مواد اولیه مورد نیاز خود را به صورت نقدی خریداری میکنند، این در حالی است که خودروسازان مطالبات خود را به موقع پرداخت نمیکند. قطعهسازان مجبورند که با دریافت مطالباتشان از خودروسازان که در ماههای گذشته فروخته شده است، مواد اولیه را با مبلغ بالاتری مجدداً خریداری کنند.