رسیدن به توسعه و پیشرفت تقلیدی نیست

۱۴۰۲/۰۴/۱۵ - ۰۱:۵۲:۳۵
کد خبر: ۲۰۹۹۶۶

جلسه بررسی لایحه برنامه هفتم توسعه کشور، روز (چهارشنبه ۱۴ تیرماه ۱۴۰۲) با حضور رییس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، رییس کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه مجلس شورای اسلامی و جمعی از اعضای هیات علمی، نخبگان و صاحب‌نظران در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی، به میزبانی مرکز پژوهش‌های مجلس برگزار شد. بابک نگاهداری رییس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در این نشست با اشاره به تاکید رییس مجلس بر جمع‌سپاری در حوزه‌های مختلف حکمرانی اظهار داشت: این رویکرد در برنامه‌های مرکز پژوهش‌های مجلس نیز اتخاذ شده و تاکنون چند جلسه هم‌اندیشی در خصوص بررسی برنامه هفتم در مرکز پژوهش‌های مجلس برگزار شده است.

نگاهداری افزود: سامانه جمع‌سپاری در خصوص برنامه هفتم توسعه در وبسایت مرکز پژوهش‌ها در دسترس عموم قرار گرفته و صاحب‌نظران می‌توانند با مراجعه به این سامانه، نظرها و پیشنهادهای اصلاحی خود را در خصوص برنامه هفتم توسعه مطرح کنند. رییس مرکز پژوهش‌های مجلس با اشاره به اهمیت برنامه‌های توسعه در کشورهای مختلف تصریح کرد: این برنامه‌ها در هر کشور جایگاه و اهمیت ویژه‌ای دارند و منشأ تحولات هر کشور محسوب می‌شوند، اینکه اولویت‌های اصلی‌ یک کشور در ۵ سال آینده باید چه چیزهایی باشد، در برنامه‌های توسعه تعیین می‌شود. نگاهداری خاطرنشان کرد: در تدوین برنامه‌های توسعه باید توجه کنیم که در هدف‌گذاری‌مان، هم آرمانگرایی را حفظ کنیم و هم واقع‌گرایی را؛ در واقع باید به یک تعادلی میان این دو مقوله برسیم و شناخت این نقطه‌ توازن، هنر حکمرانی است. رییس مرکز پژوهش‌های مجلس بیان کرد: همه کشورها پذیرفته‌اند که رسیدن به توسعه و پیشرفت، تقلیدی نیست و باید راه‌حل‌های نوآورانه را با توجه به شرایط خاص کشورمان برای رسیدن به اهداف توسعه‌ای اتخاذ کنیم. در کنار این موضوع، باید توجه داشت که قابلیت اجرای برنامه، اهمیتش از خود برنامه کمتر نیست و تحقق ۳۰ درصدی برنامه‌های توسعه گذشته نشان می‌دهد که برنامه‌های گذشته، چندان بر اساس اصل قابلیت اجرا تدوین نشده‌اند.

ابراهیم عزیزی رییس کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه کشور در این نشست بیان کرد: امروز در مقطعی هستیم که مقام معظم رهبری رهبری سیاست‌های کلی برنامه را ابلاغ کرده‌اند و دولت هم لایحه تدوین شده خود را تقدیم مجلس کرده است و اکنون در مرحله‌ای هستیم که مجلس شورای اسلامی باید به بررسی برنامه هفتم توسعه بپردازد. وی اقدامات مجلس شورای اسلامی در بررسی برنامه هفتم توسعه را در دو بخش ساختاری و محتوایی دانست و تصریح کرد: از لحاظ ساختاری، احکام برنامه باید منطبق با سیاست‌ها باشد و سیاست‌ها نیز باید به یک قانون لازم‌الاجرا تبدیل شود. از لحاظ محتوایی نیز سیاست‌ها باید به مرحله اجرا برسند و لازمه این امر، تدوین احکام دقیق و مناسب برای هر سیاست است. همچنین منابع تحقق احکام باید روشن و دقیق باشد و برنامه به‌طور مشخص نشان دهد که می‌خواهیم از این نقطه به کجا برسیم. 

عزیزی گفت: مرکز پژوهش‌های مجلس سامانه‌ای طراحی کرده که از طریق آن امکان دریافت نقطه‌نظرات صاحب‌نظران و اساتید دانشگاهی وجود دارد و مجلس شورای اسلامی حتما در بررسی لایحه برنامه هفتم توسعه، از این نظرات استفاده خواهد کرد. رییس کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه کشور برگزاری چنین نشست‌های نقد و بررسی با حضور اساتید دانشگاه را امری پسندیده دانست و اظهار داشت: نگاه انتقادی اساتید به اشکالات لایحه برنامه هفتم توسعه ارزشمند و قابل استفاده است، اما ارزشمندتر از نقد، ارایه راهکارهای پیشنهادی برای برطرف شدن نواقص و کاستی‌های برنامه است و مجلس شورای اسلامی این آمادگی را دارد که اصلاحات پیشنهادی اساتید حوزه آموزش عالی را در بررسی برنامه هفتم توسعه در نظر بگیرد.

 

ارسال نظر