بی‌مهری به بازار سرمایه

۱۴۰۲/۰۴/۱۸ - ۰۲:۴۴:۴۷
کد خبر: ۲۱۰۱۴۲
بی‌مهری به بازار سرمایه

بازار سرمایه این روزها گرایش زیادی به متعادل نگاه داشتن شرایط دارد که به واسطه بازارگردان‌ها و فشار به نهادهای سرمایه‌گذاری، مصاحبه‌های متعدد و پیش‌بینی از عرضه‌های اولیه (که حجم خاصی ندارد) این کار انجام می‌شود. در این فضا که رکود را تجربه می‌کند عوامل و مواضع مطرح شده باعث می‌شود که بازار احتیاط خود را همواره در دستور کار داشته باشد، همزمانی فشارهای سیستماتیک درخصوص افزایش عرضه، کنترل تقاضاها و کنترل صف‌های خرید باعث شده بازار تا حدودی به تعادل برسد.

علیرغم ارزنده بودن بازار سرمایه نسبت به سایر بازارها این موضوع در دستور کار قرار گرفته است. 

بازار سرمایه به نظر می‌رسد در مسیر تعادل پیش می‌رود و نگرانی از این بابت وجود دارد که مسوولان دست چه اقتصادی و چه غیراقتصادی می‌خواهند بازار نه ملتهب منفی و نه ملتهب مثبت باشد که سرعت گردش نقدینگی کمتر شود و نقدینگی به بازارهایی منتقل شود که قابلیت نقدشوندگی بسیار کمتر باشد همانند بازار خودرو. برآورد می‌شود که حداقل 450 همت سرمایه در گردش مردم صرف پیش خرید محصولات خودرویی شده است. 

بازار در مدار تعادل پیش می‌رود و من فکر می‌کنم که این سطح ارزندگی و تفاوت بازار سرمایه نسبت به سایر بازارها دیر یا زود خود را نشان می‌دهد. علیرغم بی‌مهری‌ها که نسبت به بازار سهام صورت می‌گیرد من عقیده دارم که این گذاره اشتباه است که بخواهیم سازمان بورس را همسو و همگام با دولت نبینیم چراکه اجزای حاضر در بدنه مدیریت کاملا هماهنگ با دولت و شورای عالی بورس هستند. به عنوان نمونه ابلاغیه اخیر نرخ خوراک گاز صنایع نشان داد که اعضا به‌طور کامل موازی بودند و کاملا باهم هماهنگ هستند و برخلاف جلسه نکاتی که برای من جالب بود اینکه چطور بار مسوولیت را بر گردن کسانی که سود شناسایی کردند و قصد سفته‌بازی داشتند انداختند. 

نماد آینده نیز روز گذشته بازگشایی شد و چند روز پیش نیز یک کنفرانسی در این خصوص برگزار شد؛ مسائل مختلفی بیان شد که نکته جالب اینجاست که چطور اطلاعاتی که به تایید کارشناس رسمی و در سایت کدال درج شده به عنوان یک اشتباه بسیار بزرگ یعنی 157هزار میلیارد تومان ارزش برند اقتصادی بانک آینده به نوعی اصلاح شده تلقی شده و مسوولان اظهار می‌کنند که این عدد بسیار کمتر است و به نوعی اشتباه صورت گرفته است. 

ارزش روز دارایی بانک آینده در گزارش 255 همت، منهای 170 قیمت تمام شده بزرگ‌ترین دارایی شرکت و سالانه 36 همت به ارزای هزینه مالی در حال افزایش است و در آخر 140 همت زیان انباشته تلفیق بانک آینده که این صورت‌های مالی به تایید حسابرس نرسیده است و به صورت مالی حسابرسی نشده است و   طی دو سال گذشته صورت مالی از نظر حسابرس مورد تایید بورس مردود شناخته شده است. بنابراین اتکا به صورت‌های مالی با احتیاط باید صورت بگیرد و قابلیت کمتری نسبت به حسابرسی شده است.  تنها  نکته که باید به گزارش کارشناسان رسمی، میزان ارز دارایی املاک بانک که همانطور گفته شد هزینه‌های زیادی دارد.

بانک با نرخ بالا منابع مالی جمع‌آوری می‌شود و به تبع آن هزینه‌های جاری که حدود 60 تا 70 شرکت زیرمجموعه بانک که به عنوان مدیریت پروژه یا عناوین مختلف پیمانکاران بانک آینده هستند بخشی از این هزینه‌ها در حقیقت اضافه می‌شود به قیمت تمام شده این دارایی در نتیجه این ارزش افزوده به اندازه‌ای که اغلب سهامداران مورد محاسبه قرار می‌دهند اینطور نباشد و علاوه بر اینکه ارزش روز دارایی قیمت مثلا هر متر تجاری- اداری افزایش پیدا می‌کند قیمت تمام شده به آن نسبت نیز در حال افزایش است و تناسب اینها دقت کافی و لازم دارد و فرض را بر دیتای موجود بگذاریم باید شرایطی فراهم شود که از نظر من هیات‌های‌پذیرش فرابورس یا سازمان بورس باید برنامه‌های شرکت برای خروج از ماده 441 حتما از شرکت مطالبه کنند چراکه عدد بسیار قابل توجه است یعنی 140 همت در برابر 1.6 سرمایه شرکت این به نظر اختلاف بیش از تصور است و هرچند بگوییم دارایی شرکت زیاد است اما نظام قیمت‌گذاری در این شرایط برای بازگشایی نماد با ابهام همراه است.

 

 

ارسال نظر