سهام جدید برای بازار سرمایه

۱۴۰۲/۰۴/۱۹ - ۰۱:۳۴:۵۸
کد خبر: ۲۱۰۲۲۹
سهام جدید برای بازار سرمایه

همواره اگر قصد خرید سهمی را داریم نباید به وضعیت فعلی سهم توجه کرد و آنچه حائز اهمیت است آینده‌ای است که شما می‌توانید از آن بهره ببرید. اگر نگاهی به بازار داشته باشید متوجه خواهیم شد امروزه سهام زیادی در بازار وجود دارند که بعضی از این سهام بنیادی و بعضی دیگر آینده خوبی ندارند.

وجود جریان پول در بالا رفتن یک سهم دلیلی بر ارزشمند بودن آن نیست، پس لزوما نمی‌توان بیان کرد یک سهم اگر بالا برود حتما علت فاندامنتال دارد. سرچشمه یکی از سهام بنیادی است که در سال1366 فعالیت خود را آغاز کرده است و عمده فعالیت‌های این شرکت سرمایه‌گذاری است.

زمانی که شما نمادی در حوزه سرمایه‌گذاری خریداری می‌کنید باید به آینده این سهم توجه ویژه‌ای داشته باشید و با اطلاع از اینکه این شرکت در چه پروژه‌هایی سرمایه‌گذاری کرده است اقدام به خرید کنید.اگر ما نگاهی به سهامداران عمده این نماد داشته باشیم متوجه می‌شویم که عمده مالکیت در اختیار صندوق بازنشستگی ملی صنایع مس است و نمی‌توان شناوری در جریان شرکت را صرفا از روی تابلو بررسی کرد چرا که بسیاری از سهام این شرکت در اختیار بازنشسته‌ها است و احتمالا سهام شناوری بسیار پایین‌تر از چیزی است که به عنوان یک عدد در اطلاعات مربوط به شرکت درج شده است.

اگر نگاهی به مارکت شرکت داشته باشیم با عدد حدود 9 همت مواجه می‌شویم که سرمایه‌گذاری‌های ارزشمندی این شرکت در حوزه برق داشته است.در حدود نیمی از سرمایه‌گذاری‌های شرکت سرچشمه به آرین ماهتاب گستر مربوط می‌شود که این شرکت درزمینه تولید برق خصوصی فعالیت دارد در حال حاضر ارزش بسیار بالایی این شرکت دارد. از سوی دیگر شرکت سرمایه‌گذاری راهیان سهام نیز از سرمایه‌گذاری‌های خوب مس سرچشمه است که ارزشی بیش از 1,8 همت دارد. و شرکت سرمایه‌گذاری آتیه‌اندیشان مس از دیگر شرکت‌هایی است که مس سرچشمه سرمایه‌گذاری‌های بسیار خوبی در آن داشته است.

همچنین شرکت مس سرچشمه در بورس سرمایه‌گذاری‌های ارزشمندی داشته و بیش از 60 درصد شرکت فافق را به صورت مستقیم و 5 درصد را به صورت غیرمستقیم در اختیار دارد که در حال حاضر ارزش این شرکت در حدود سه همت است. بعد از فافق این شرکت در فملی نیز ورود داشته و در حدود 20 درصد پرتفوی را به این شرکت اختصاص داده است اما فولاد وزن بالایی در سبد مس سرچشمه ندارد.

یکی از اشتباهات بزرگی که اکثر تحلیلگران دارند این است در بررسی هر سهمی صرفا «پی‌بر‌ای» را لحاظ می‌کنند اما برای بررسی شرکت‌های سرمایه‌گذاری Nav حائز اهمیت است و با توجه به مجموعه شرکت‌های سرمایه‌گذاری می‌توان بیان داشت ارزش شرکت 1742 تومان است. این شرکت هم‌اکنون درقیمت 1150 تومان معامله می‌شود و در صورت تعادل بازار می‌توان انتظار رشد بیشتر را برای سهم متصور بود.

 

ارسال نظر