تکذیب ابتلای ایران به ‌ناهنجاری دمایی

۱۴۰۲/۰۴/۲۰ - ۰۲:۳۲:۴۹
کد خبر: ۲۱۰۳۰۹

داده‌های ایستگاه هواشناسی تهران نشان می‌دهد که در سه ماهه نخست امسال میزان تبخیر حدود یک هزار میلیمتر بوده است؛ این یعنی یک متر از منابع آب پایتخت تبخیر شده است. با وجود این مساله، رییس مرکز ملی پایش، پیش‌بینی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی گفته است، کشور دچار آنومالی یا ناهنجاری دمایی نیست.

اگر چه، طی سه ماهه گذشته یک متر از منابع آب پایتخت تبخیر شده است، اما در این مدت تنها ۳۵ میلی متر باران در ایستگاه هواشناسی تهران باریده است.

به گزارش ایرنا، بر اساس جدیدترین داده‌های شاخص SPEI مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور، ۱۰۰ درصد مساحت پایتخت درگیر درجات مختلف خشکسالی است.علاوه بر این تمام مساحت ۱۵ شهرستان تهران نیز با درجات مختلف خشکسالی مواجه است.

از سوی دیگر داده‌های پهنه‌ای بارش تهران نشان می‌دهد که استان در سه ماهه نخست امسال با بیش از ۶۰ درصد کسری بارش مواجه است.

   ایران ‌ناهنجاری دمایی ندارد

با وجود این مساله، رییس مرکز ملی پایش، پیش‌بینی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی با بیان اینکه «دمای کشور از ابتدای سال آبی، ۱.۱ درجه بالاتر از میانگین بلندمدت بوده است» گفت: کشور دچار آنومالی یا ناهنجاری دمایی نیست.

به گزارش تسنیم، احد وظیفه، رییس مرکز ملی پایش، پیش‌بینی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی، با یادآوری اینکه از ابتدای سال آبی جاری (اول مهر 1401) تاکنون میانگین دمای کشور 1.1 درجه نسبت به میانگین بلندمدت یا نرمال دما بالاتر بوده و نوسان چندانی را تجربه نکرده است، اظهار کرد: دمای هوا در فصل بهار 1.2 درجه بیش از نرمال بود، اما میانگین دما در برخی استان‌ها مثل خراسان رضوی، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، کرمان و شرق هرمزگان به‌ویژه در چند هفته اخیر 2 تا 3 درجه بیش از نرمال بودند و آنومالی دمایی را تجربه کردند.

وی افزود: تهران طی چند هفته اخیر دمای نرمال سال‌های گذشته را تجربه کرده و نوسان دمایی قابل توجهی نداشته است.

وی با اشاره به اینکه رکورد دمای هوا در تهران 43 درجه بوده است، تصریح کرد: از نیمه دوم تا اواخر مردادماه گرم‌ترین دوره سال در ایران است و اوج گرما و افزایش دما در کشور انتظار می‌رود.

رییس مرکز ملی پایش، پیش‌بینی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی همچنین گفت: گرمایش جهانی امسال با توجه به اینکه شرایط لانینو تغییر کرده و آب‌های اقیانوس آرام گرم‌تر از حد معمول است (ال نینو)، انتظار می‌رود تابستان به ویژه در مناطق حاره‌ای، دمای هوا 1 تا 2 درجه گرم‌تر از نرمال شود.

وظیفه بیان کرد: بر اساس رکوردهای دمایی که تاکنون در جنوب شرق آسیا و مناطق جنب حاره‌ای ثبت شده، روزهای اخیر دمای کره زمین طی دو روز متوالی رکورد زد.

   چرا احساس گرما  بیشتر از دمای اعلامی است؟

در همین حال، صادق ضیاییان، مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی درباره اینکه چرا احساس گرمای بیشتری نسبت به دمای اعلام شده داریم؟ گفت: دمای اعلامی، دمای در سایه و در ارتفاع ۲ متری از سطح زمین است اما دمای احساسی به پارامترهایی چون وزش باد، میزان رطوبت و عوامل انسانی بستگی دارد.

ضیاییان درباره اینکه چرا نسبت به دمای اعلام شده احساس گرمای بیشتری داریم، به ایرنا گفت: دمای هواشناسی در شرایط استاندارد تعیین و اعلام می‌شود بدین ترتیب که دمای در سایه در ارتفاع ۲ متری از سطح زمین گرفته می‌شود که تابش مستقیم آفتاب را نداشته باشد.

وی ادامه داد: تفاوت در دمای احساسی با دمای اعلامی به چند پارامتر از جمله وزش باد و رطوبت هوا بستگی دارد. بدین‌ترتیب که وزش باد در هوای سرد احساس سرمای بیشتر و در هوای گرم احساس خنک‌تر شدن را منتقل می‌کند. رطوبت هوا نیز پارامتر بعدی است. برای مثال اگر در بندرعباس باشید چون رطوبت هوا بسیار بالاست احساس گرمای بیشتری خواهید داشت و رطوبت بالا احساس گرمای بیشتری را به فرد منتقل می‌کند.

مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی گفت: احساس گرما همچنین به عوامل انسانی بستگی دارد به این صورت که سن افراد و شرایط بدنی متفاوت، احساس دریافت گرما و سرما را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

ضیاییان با بیان اینکه امروز و فردا تهران نسبت به روزهای قبل گرم‌تر است و همزمان رطوبت هوا بین ۱۴ تا ۱۸ درصد است که رطوبت نسبی توصیف می‌شود، گفت: هوای تهران نسبت به اول هفته که ۳۵ درجه بود به حدود ۴۰ درجه رسیده است که باعث می‌شود احساس گرمای بیشتری داشته باشیم.

بر اساس این گزارش، از ابتدای سال آبی یعنی یکم مهر ۱۴۰۱ تاکنون میانگین دمای کشور ۱.۱ درجه نسبت به میانگین بلندمدت یا نرمال دما بالاتر بوده و نوسان چندانی را تجربه نکرده است با این حال رییس مرکز اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی امروز دوشنبه گفته است: دمای هوا در فصل بهار هم ۱.۲ درجه بیش از نرمال بوده است اما میانگین دما در برخی استان‌ها مثل خراسان رضوی، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، کرمان و شرق هرمزگان به ویژه در چند هفته اخیر ۲ تا ۳ درجه بیش از نرمال بودند و آنومالی دمایی را تجربه کردند.