ورود مجلس برای حل اختلاف شورای رقابت و بورس

۱۴۰۲/۰۴/۲۲ - ۰۳:۱۰:۴۵
کد خبر: ۲۱۰۴۹۵

ایسنا| محسن علیزاده با تاکید بر اینکه شورای عالی بورس پیشنهاد‌دهنده عرضه خودرو در بورس کالا بوده و به صورت جدی این موضوع را دنبال می‌کند گفت: تصمیم قاطع همه اعضای شورا این است که نه تنها ۵۰ درصد خودروهای تولیدی که توسط وزارت صنعت اعلام شده بود بلکه همه خودروها به غیر از بخش مربوط به تکلیف قانونی عرضه در سامانه یکپارچه از طریق بورس کالا عرضه شود.

شورای رقابت از زاویه دیگری مخالف این موضوع بوده و باید بررسی جدی‌تری شود. حتی اگر لازم شد مستثنی شدن عرضه خودرو در بورس کالا از قوانین شورای رقابت در مجلس تصویب خواهد شد. شورای عالی بورس با توجه به تفسیری که از قانون ابزارهای مالی دارد سعی در متقاعد کردن شورای رقابت برای عرضه خودرو در بورس کالا دارد اما اگر شورای رقابت بر تصمیم قبلی اصرار کرد موضوع در مجلس دنبال خواهد شد.

پیش از این قانون‌گذار به وزارت نفت اختیار داده بود تا فرمولی را برای تعیین نرخ خوراک شرکت‌های پتروشیمی مشخص کند اما متاسفانه شرکت نفت، فرمول غلطی را معرفی کرده و نرخ خوراک هم براساس این فرمول غلط، قیمت‌گذاری می‌شود. در حالی که نرخ خوراک در امریکا و امارات بسیار پایین‌تر از ایران است.  از این فرمول باید هاب اروپا حذف و سقفی حداکثر 4 هزار تومانی مشخص شود اما در هیات دولت سقف 7 هزار تومانی تعیین شده است. چون تنها مزیت شرکت‌های پتروشیمی برای تولیدات و رقابت همین خوراک ارزان قیمت بوده که لحاظ نشده‌ است. 

 

ارسال نظر