نفس‌های سنگین شاخص در محدوده جدید

۱۴۰۲/۰۴/۲۴ - ۰۳:۱۴:۱۱
کد خبر: ۲۱۰۶۰۱
نفس‌های سنگین شاخص در محدوده جدید

در سومین هفته تیر ماه منفی‌ترین روزهای سپری شد و در این مدت شاخص کل بازدهی منفی 6 درصدی داشت و در این مدت شاخص کل به لب مرز دو میلیونی رسید و اگر امروز و در اولین روز کاری هفته بازار کمی منفی بخورد شاهد از دست دادن سقف دو میلیونی برای شاخص کل هستیم. سقف دو میلیونی به نوعی سقف اعتماد برای بازار سرمایه است و ناظر بخشی از اعتماد سهامداران را مدیون این محدوده بوده و با شکست ناحیه دو میلیون واحدی شاهد شرایط وخیم‌تر در بازار سرمایه خواهیم بود.

این روزها دخالت مسوولان و عدم واکنش به موقع ناظر باعث شده که بازار سرمایه روزهای سختی را پشت سر بگذارد و با کاهش اعتماد نقدینگی نیز در بازار کاهش پیدا می‌کند و به نوعی نقدینگی و اعتماد دو رکن اصلی بازار هستند که به واسطه دخالت‌های مسوولان مختلف در بورس شاهد کاهش اعتماد در بازار هستیم.

در حال حاضر از نظر قیمتی بازار ارزنده است و از سوی دیگر نیز شاهد ارایه صورت مالی‌های جدید و سه ماهه در بازار هستیم و نزدیک شدن به فصل مجامع شاید بتوان روزهای خوشی را برای بازار متصور بود و از سوی با افزایش قیمت دلار بازار آزاد، قیمت فروش محصولات پتروشیمی، محصولات فلزی و شرکت‌ها به همان نسبت تغییر پیدا می‌کند و افزایشی می‌شود و در نتیجه سود شرکت‌های صادراتی با نرخ ارز صعودی افزایش پیدا می‌کند.

احسان رضاپور، کارشناس بازار سرمایه عنوان کرد: برخلاف وعده‌های رییس‌جمهور و وزیر اقتصاد، با توجه به شیوه حکمرانی فعلی و وضعیت بازار انرژی کشور، پیش‌بینی پذیر بودن فعالیت‌های اقتصادی و کسب و کارها با درجه بالایی در مخاطره قرار گرفته است. شرایط کشورهای سرمایه‌پذیر منطقه از منظر وضعیت سطح تعارضات، تعاملات، تبادلات سیاسی و اقتصادی هم ریسک بالاتری به سرمایه‌گذاران صنعتی با رویکرد بلندمدت تحمیل می‌کند. آنچه پیداست، این رویکرد حاکمیت با اطلاعات و تصمیمات در دسترس فعلی نمی‌تواند چشم‌انداز امیدبخشی از محل توسعه و رونق فعالیت شرکت‌ها برای سرمایه‌گذاران در بازار سرمایه تصویر سازد.

به باور این صاحب‌نظر بورسی، بازدهی جذاب‌تر بازار سرمایه به‌ واسطه ضعف منابع مالی فعال در بازار تحت تاثیر آنچه بر آن در این سال‌ها گذشته قرار می‌گیرد. در صورت حفظ رویه سیاست‌گذاری فعلی و عدم کاهش ریسک‌های جانبی بسیار با اهمیت، (عمدتا ناشی از تورم، کاهش ارزش ریال و نوسانات ارزش دلار و تغییر ارزش جایگزینی شرکت‌ها) سرمایه‌گذاران شرایط متفاوتی را در بازار سهام تجربه خواهند کرد.

وی با نگاهی به وضعیت بورس و ارزیابی آنچه در چند وقت اخیر گذشت، تصریح کرد: سهام شرکت‌ها با شکست محدوده‌های حمایتی پیاپی در هفته سوم تیرماه به سطوح جذابی رسیده‌اند. شاخص نیز در محدوده ۲.۱ میلیون واحدی به عنوان یک سطح حمایتی مهم قرار گرفته است. انتظار می‌رود واکنش معامله گران به شکل افزایش تقاضا در هفته آتی در نمادهای ارزنده‌تر نمود پیدا کند و به نمادهای بیشتری در بازار تسری یابد.

این کارشناس بازار سرمایه معتقد است، در این بین اثر اخباری نظیر نرخ خوراک موضوع اساسی و جدی است که این رویکرد دولت تهدید جدی برای تداوم فعالیت و توفیق در پیاده‌سازی طرح‌های توسعه‌ای برخی شرکت‌ها خواهد بود و در برخی موارد اساسا سود آوری شرکت‌های پیشرو و ارز آور کشور را در هاله‌ای از ابهام قرار خواهد داد.

به گفته رضاپور نیکرو، سایه این تهدید با توجه به ابهامات گسترده‌ای که رقم می‌زند و مشکلات دیگری که در حوزه برق رسانی در تابستان و گاز رسانی در زمستان به صنایع داریم و کسری بودجه دولت که احتمالا در فصل بودجه و پاییز در کانون توجه قرار خواهد گرفت می‌تواند آینده 

میان مدت بورس را پر چالش سازد. البته در صورت تک نرخی شدن قیمت ارز و نزدیک شدن قیمت ارز شرکت‌ها به نرخ بازار آزاد، این مهم می‌تواند بر بهبود شرایط اثر گذار باشد. این تحلیلگر بازار سرمایه با ارزیابی چشم‌انداز معاملات بازار به فردای اقتصاد گفت: در مجموع هفته پایانی تیرماه و رسیدن گزارشات سه ماهه که همزمان شده است با افت قیمت‌ها (ناشی از شرایط کلی و نامناسب حاکم بر بازار در روزهای گذشته) و همچنین تعدیل قیمت‌ها (پس از تقسیم سود در مجامع و بازگشایی آنها)، نسبت P/E بازار نیز تعدیل خواهد شد. رسیدن به محدوده‌های حمایتی جذاب گروه زیادی از نمادها به احتمال قوی می‌تواند بر روند کوتاه‌مدت و تقویت بازار موثر باشند و بازدهی‌های کوتاه‌مدت جذابی در گروهی از نمادها رقم زند.

   معاملات بورس در هفته اخیر

شاخص کل در آخرین روز کاری هفته به رقم 2 میلیون و 71 هزار و 429 واحد رسید و نسبت به آخرین روز معاملاتی هفته قبل 131 هزار و 228 واحد پایین‌تر ایستاد و بازدهی هفته شاخص بورس منفی 6 درصد شد.

اما شاخص هم وزن در پایان هفته نسبت به هفته پیشین 51 هزار و 461 واحد پایین‎‌تر ایستاد و بازدهی منفی 6.6 درصدی را ثبت کرد. در هفته اخیر، شاخص کل بورس تهران در روز شنبه افت 7 هزار و 526 واحدی داشت و وارد کانال 2.1 میلیونی شد. روز یکشنبه شاخص ریزش 18 هزار و 770 واحدی پیدا کرد.

روز دوشنبه نیز شاخص 17 هزار و 872 واحد پایین آمد. روز سه‌شنبه شاخص 30 هزار و 161 واحد افت کرد و در آخرین روز معاملاتی هفته شاخص کل باز هم ریزش کرد و 56 هزار و 949 واحد کاهش یافت.

در این هفته، میانگین ارزش معاملات بازار سهام 61 هزار و 647 میلیارد تومان بود که یک درصد بیشتر از هفته پیش بود. میانگین ارزش معاملات خرد بورس نیز 6 هزار و 844 میلیارد تومان بود که نسبت به رقم 6 هزار و 558 میلیاردی هفته پیشین، کاهش 4 درصدی داشته است.میانگین ارزش صف‌های فروش در هفته اخیر 358 میلیارد تومان بود که از میانگین هفته‌ پیشین 242 میلیارد تومان بیشتر بود و رشد 209 درصدی داشته است. بالاترین رقم هفته 537 میلیارد تومان بود که در روز ‌سه‌شنبه ثبت شد و کمترین رقم 176 میلیارد تومان بود که در روز شنبه ثبت شد.

میانگین ارزش صف‌های خرید در هفته اخیر 455 میلیارد تومان بود که از میانگین هفته گذشته 53 میلیارد تومان کمتر بود. در این هفته، میانگین ارزش صف‌های خرید 10 درصد کاهش یافته است. بالاترین رقم هفته 795 میلیارد تومان بود و در روز یک‌شنبه ثبت شد. پایین‌ترین رقم به روز سه‌شنبه برمی‌گردد که 236 میلیارد تومان بود. در تمام روزهای معاملاتی این هفته پول حقیقی از بازار سرمایه خارج شد، در روز شنبه 159 میلیارد تومان خارج شد. روز یکشنبه نیز 240 میلیارد تومان خارج شد. رقم ورود پول حقیقی در روز دوشنبه 854 میلیارد تومان و روز سه‌شنبه هزار و 693 میلیارد تومان خارج شد بود. روز چهارشنبه نیز هزار و 210 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد. در مجموع کل هفته 4 هزار و 156 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد و میانگین روزانه خروج پول حقیقی 831 میلیارد تومان بود که نسبت به هفته گذشته 18 برابر معادل هزار و 706 درصد بیشتر است.

همچنین وضعیت صندوق‌ها هم چندان خوب نیست و به گفته مدیران هر روز شاهد نوسان‌های سنگین در این صندوق‌ها هستیم. میانگین ارزش معاملات صندوق‌های درآمد ثابت از رقم ۳ هزار و ۷۵۱ میلیارد تومانی در هفته گذشته حکایت می‌کند. دراین بخش اما معامله‌گران بورسی وضعیت مساعدتری را شاهد بودند به‌طوری که ۸۸۱ میلیارد تومان جریان نقد به به این صندوق‌ها روانه شد.

 

ارسال نظر