بورس ناامید

۱۴۰۲/۰۴/۲۵ - ۰۳:۰۵:۰۷
کد خبر: ۲۱۰۶۸۹
بورس ناامید

علی فراقی 

در برهه زمانی قرار داریم که بازار سرمایه را می‌توان در ناامید‌ترین وضعیت خود در این سال توصیف نمود و آن را مانند تابلویی گرانبها در میان بسیاری دیگر از اشیای با ارزشی کمتر درنظر گرفت که علی‌رغم ارزش آن، می‌توان کم توجه‌ترین مورد ممکن درنظرگرفت.

اما باید در این بین به مهم‌ترین علت این بی‌توجهی هم اشاره نمود تا بهتر متوجه وضع حال بازار و حتی شرایط اقتصادی حال حاضر بشویم. حال باید به مثال گفته شده برگشت و باید گفت هرچند ما با بازاری ارزنده (تابلوی گرانبها) رو به رو هستیم ولی با توجه به سیاست پیش گرفته شده توسط دولت و تیم اقتصادی حاضر آن می‌توان متوجه شد که تمامی حالت‌های ممکن را در نظر گرفته‌اند تا برای تورمی که شکل گرفته از طریق جمع‌آوری نقدینگی و جذب و راکد کردن آن به هر طریق، قصد بر آرام کردن این آتش تورم داشته باشند تا حداقل در تایم زمانی کوچک شاهد کم شدن سرعت این رشد‌های قیمتی باشیم.

حال اگر دقت کنیم با این ارزندگی با توجه به جمع‌آوری پول در گردش به هر طریقی و عدم حضور این پول در دستان افراد حتی با توجه به ارزندگی و جذابیت بالا شاهد عدم توان خریدار برای خرید کردن این تابلوی با ارزش هستیم که همین اتفاق را بازار سرمایه یا حتی برخی دیگر از بازارهای ارزنده از نبودن آن رنج می‌برند. بعد از آن باید به موردی اشاره نمود که هرچقدر ما با کاهش پول در گردش تا حد ممکن رو به رو هستیم ولی با بازاری رو به رو هستیم که شاهد اصلاح بسیار قابل توجهی بوده، موردی که شاید در دیگر بازارها بسیار کمتر به چشم بخورد و علی‌رغم حاکم بودن رکود نسبی شاهد افت قیمتی آن چنان در بازارهای دیگر نیستیم که همین موضوع جذابیت قیمت‌های بازار سرمایه را بیشتر از رقیبان خود می‌نماید که حتی هر پول پارک شده‌ای را کم کم وسوسه به ورود و سود‌سازی برای خود می‌نماید.

از لحاظ فاکتورهای بنیادی ما شاهد ریسک‌های فراوانی در بازار شده‌ایم که نسبت به دوماه اول سال بسیار قارچ‌گونه رشد کرده‌اند و از هرطرف شاهد فشارآوری به هرکدام از صنایع بازار هستیم که اگر حتی فقط اندکی شاهد کم شدن این سری از ریسک‌ها که عملا درصد بالایی از آنها سیستماتیک هستند باشیم به خوبی می‌توانیم احتمال رها شدن این فنر بیش از پیش فشرده شده را احساس کنیم و آن را یکی از محتمل‌ترین اتفاق‌های ممکن بدانیم.

در پایان هم باید به این نکته اشاره نمود که با توجه به تجارب قبلی و حافظه تاریخی بازار اگر به قبل‌تر برگردیم سناریو ترسیم شده (رها شدن فشردگی بازار) یکی از تکرار شونده‌ترین رفتارهای بازار سرمایه در زمان وجود آن بوده است که فقط با توجه به پارامترهای بازار صرفا با یک لگ زمانی نسبت به رفتارهای تکراری گذشته خود می‌توانیم آن را شاهد باشیم.

 

 

ارسال نظر