ضربه پیمانسپاری ارزی به صادرات
تعادل|
رییس انجمن لوازم خانگی با بیان اینکه حجم بازار داخلی لوازم خانگی ۶.۵ میلیارد دلار است، از شیوه فعلی پیمانسپاری ارزی انتقاد کرد و تاکید کرد تا زمانی که این شیوه در کشور وجود داشته باشد، صادرات ما چشمگیر نخواهد شد زیرا از صادرکننده خواسته میشود تا ارز خود را در سامانه نیما عرضه کند و عرضه ارز در سامانه نیما به منزله عرضه ارز به ارزانترین قیمت است و این در حالی است که در دنیا ارز صادراتی گرانترین ارز محسوب میشود. بنابراین با این شرایط انگیزه از بین میرود. به گفته او، با توجه به اینکه مواد اولیه یک محصول صادراتی از بازار آزاد با ارز آزاد تأمین میشود لذا محصول قابل رقابت در بازارهای جهانی نیست و با این شیوهها به توسعه پایدار و صادرات پایدار نمیرسیم.
بازار ۶،۵ میلیارد دلاری لوازم خانگی
رییس انجمن لوازم خانگی ایران با بیان اینکه با توجه به اینکه سیاست خروج از اقتصاد نفتی و تکمحصولی است قطعاً حمایت از صنعت و توسعه پایدار آن صنعت اهمیت ویژهای دارد، در جمع خبرنگاران بیان کرد: سهم کل صنعت از جیدیپی کشور ۱۳ درصد است، در حالی که سهم مالیاتی که صنعت میپردازد ۶۸ درصد از کل مالیات کشور است.
عباس هاشمی افزود: اصولاً یک توسعه متوازن زمانی رخ میدهد که نسبت سهم از جی دی پی با نسبت مالیاتی که میپردازد همخوانی داشته باشد.وی ادامه داد: این موضوع منجر به کوچکتر شدن صنعت و نحیفتر شدن ارزش افزوده میشود و در دراز مدت سیگنال مثبتی برای سرمایهگذاری نیست. وی تصریح کرد: رتبه ایران در شاخص کسب و کار، حکمرانی مطلوب، رشد سرمایهگذاریهای مولد و… مشخص است. الان در هیچ کدام از این شاخصها جایگاه ایران مطلوب نیست. باید آسیبشناسی کرده و در بخش حکمرانی برای بهبود این شاخصها هدف تعیین کنیم. در پایان اگر طبق سنجش نهادهای بینالمللی ارتقا یافتیم میتوان گفت پیشرفت کردیم.
کلیگویی هیچ سودی ندارد. وی افزود: برنامههای چندساله برای توسعه داریم باید بررسی کنیم چند درصد از برنامهها تحقق یافته و علل عدم تحقق را آسیبشناسی کنیم؛ به عنوان نمونه طبق اعلام مرکز پژوهشها میزان عملیاتی شدن برنامه ششم توسعه ۲۷ درصد بوده است. هاشمی گفت: رشد اقتصادی کشور در برنامه هفتم ۸ درصد و رشد بخش صنعت ۸.۵ درصد پیشبینی شده است. برای رشد ۸ درصدی الزاماتی نیاز داریم که باید مهیا کنیم. رییس انجمن لوازم خانگی ایران با بیان اینکه هماکنون تحریمها، شرایط اقتصادی کشور، دسترسی به ارز و … تبدیل به موانعی برای سینوسی شدن صادرات شده، گفت: از جمله این الزامات صادرات پایدار در بخش صنعت است. در جلسهای که با معاون اول رییسجمهوری داشتیم این موضوع را اعلام کردیم و آقای مخبر نیز خواستار تهیه یک پروپزال در این باره شد. این مقام صنفی در ادامه اظهار داشت: اندازه بازار لوازم خانگی ۵۹۰ میلیارد دلار بوده است که از این میزان ۳۶۰ میلیارد دلار مربوط به لوازم خانگی بزرگ میشود.
طبق پیشبینیها اندازه بازار این محصول تا سال ۲۰۲۶ معادل ۸۰۰ میلیارد دلار میشود. بنابراین باید برای افزایش سهم ایران از این بازار تلاش کنیم. هاشمی افزود: گردش مالی بازار داخلی هم با توجه به تکثر محصولات حدود ۶.۵ میلیارد دلار است که از این میزان ۲.۵ میلیارد دلار مربوط به لوازم خانگی بزرگ میشود. وی با اشاره به اینکه عمق ساخت داخل باید افزایش یابد، گفت: قطعهسازی در ۵ سال اخیر توفیقات خوبی کسب کرده و صادرات خوبی به کشورهایی همچون ترکیه داشته است. بهتر است بخش قطعهسازی را وارد زنجیره جهانی کنیم. هاشمی تصریح کرد: عمق ساخت داخل میانگین ۶۵ الی ۷۰ درصد است. میزان ارزبری هم بستگی به میزان تولید دارد که میتوان گفت به صورت میانگین ۳۰ تا ۳۵ درصد است.
انتقاد از شیوه فعلی پیمانسپاری
وی همچنین با انتقاد از شیوه فعلی پیمانسپاری ارزی اظهار داشت: تا زمانی که این شیوه در کشور وجود داشته باشد، صادرات ما چشمگیر نخواهد شد زیرا از صادرکننده خواسته میشود تا ارز خود را در سامانه نیما عرضه کند و عرضه ارز در سامانه نیما به منزله عرضه ارز به ارزانترین قیمت است و این در حالی است که در دنیا ارز صادراتی گرانترین ارز محسوب میشود.
بنابراین با این شرایط انگیزه از بین میرود. هاشمی افزود: با توجه به اینکه مواد اولیه یک محصول صادراتی از بازار آزاد با ارز آزاد تأمین میشود لذا محصول قابل رقابت در بازارهای جهانی نیست و با این شیوهها به توسعه پایدار و صادرات پایدار نمیرسیم. دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی ایران در رابطه با میزان قاچاق در بازار لوازمخانگی بیان داشت: در این خصوص نیز بهطور قطع نمیتوان درصدی را اعلام کرد اما حدود ۳۵ درصد از کالاهای موجود در بازار خارجی است که بخشی از آن از طریق واردات قانونی مانند کولهبری و رویههای مجاز وارد میشود و بخشی هم به صورت قاچاق وارد کشور میشود.
وی در رابطه با قیمت لوازمخانگی اظهار داشت: قیمت نهادهها و مواداولیه افزایش یافته است و به اندازه کافی مواد اولیه در بورس عرضه نمیشود که این موضوع به معضلی برای تولیدکنندگان تبدیل شده در نتیجه ۳۰ تا ۴۰ درصد مواد اولیه مورد نیاز تولیدکنندگان لوازم خانگی از بازار آزاد تأمین میشود، بنابراین ضمن اینکه انجمن موافق افزایش بیرویه قیمتها نیست و معتقد است که مکانیزم عرضه و تقاضا باید بازار را به تعادل برساند، اما با این وجود ۵ ماه است که درخواست افزایش قیمت توسط تولیدکنندگان به سازمان حمایت داده شده که پاسخی نیز برای آن دریافت نشده است. دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی ایران اظهار داشت: با توجه به اینکه قدرت خرید مردم کاهش یافته است، بسیاری از واحدهای فروش ما فروش اعتباری دارند تا نیاز هموطنان را تأمین کنند.
انتشار سند جامع صنعت لوازمخانگی کشور
معاون برنامهریزی و اجرایی انجمن ملی صنایع لوازمخانگی ایران از انتشار سند جامع صنعت لوازمخانگی کشور خبر داد. فرشاد براتی گفت: این سند که حاصل بیش از ۲۲ ماه کار کارشناسی دولت، بخش خصوصی و کارشناسان است، با همکاری موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی وزارت صمت، انجمن صنایع لوازمخانگی ایران و «محسن خلیلی عراقی» از صنعتگران و چهرههای نام آشنای این صنعت تهیه و در قالب یک مجلد علمی- کاربردی- تحقیقاتی با عنوان «بازآفرینی یک صنعت، هفت دهه تحولات لوازمخانگی ایران» بهمنماه پارسال رونمایی و روز گذشته منتشر شد.
وی گفت: این مجلد در ۱۰ فصل و ۴۶۰ صفحه با توجه به رویکردهای دولت و نگاه بخش خصوصی با تکیه بر اجزا و قطعات، صنایع انرژیبر و صنایع غیرانرژی بر تهیه شده است. براتی گفت: امروز این مجلد آماده ارایه به بخش خصوصی، صنعتگران و تولیدکنندگان است و با دارا بودن سند سیاستی پیشنهادی میتواند چراغ راه این صنعت، مسوولان و دستاندرکاران باشد. در این سند جامع، ضمن بررسی وضعیت اقتصادی کشور و جهان، مسائلی همچون صنعت لوازمخانگی کشورمان، فناوریهای روز، مشکلات و معضلات موجود، راهکارها، حجم بازار و غیره مورد بررسی و تدقیق قرار گرفته است. این کتاب به عنوان مجموعهای شامل تجربیات بزرگ صنعت لوازمخانگی کشور به صورت علمی و تخصصی تهیه شده است. این سند جامع در ۱۰ فصل و پروژه تعریف شده که دولت و شرکتها میتوانند با ارایه جداول زمانبندی آنها را اجرایی کنند.