واکنش زاکانی به ماجرای خانه اندیشمندان علوم انسانی

۱۴۰۲/۰۴/۲۹ - ۰۲:۳۵:۵۸
کد خبر: ۲۱۱۰۳۲
واکنش زاکانی به ماجرای خانه اندیشمندان علوم انسانی

گروه راه و شهرسازی|

در حالی که هفته گذشته خانه اندیشمندان علوم انسانی با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کردند که «با پیگیری‌های حقوقی از مراجع ذیصلاح، خوشبختانه با باز شدن قفل درها، وضعیت خانه اندیشمندان علوم انسانی به روال سابق بازگشت.» دیروز علیرضا زاکانی، شهردار تهران از اساس واگذاری ساختمان به خانه اندیشمندان علوم انسانی را غیرقانونی خواند و گفت که این خانه باید در اختیار همه طیف‌ها باشد.

او مجموعه مدیران و کارکنان این خانه را متهم به به‌کار‌گیری این خانه برای «امیال خود» کرد و گفت: «در اختیار قرار دادن خانه اندیشمندان خلاف صددرصد قانون بوده و هیچ مسیر قانونی طی نشده است.» به گزارش ایسنا، زاکانی در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران درباره پلمب خانه اندیشمندان، گفت: سیاست شهرداری درباره خانه اندیشمندان یا هر مجموعه‌ای که متعلق به شهرداری بوده و در اختیار دیگران است، این است که به صورت اشتراکی مورد استفاده قرار گیرد، نه اینکه یک طیف آن مجموعه را برای امیال خود در اختیار بگیرند.

در این ماجرا هم همینگونه بود که خانه اندیشمندان را در اختیار همه اندیشمندان علوم انسانی از همه طیف‌ها قرار دهیم. به همین افراد گفتیم از آنها پشتیبانی کرده و اتاق و امکانات در اختیارشان قرار می‌دهیم؛ اما آنها که تنها نیستند بلکه افراد دیگری هم هستند. البته حرف‌هایی زده شد که از روی بی‌اطلاعی بود. به هر حال وقتی موضوعات در جو رسانه‌ای و در فضای غیرکارشناسی مطرح می‌شود، ممکن است فرهیخته‌ای براساس اطلاعات نادرستی که به او رسیده است، حرفی بزند. زاکانی تاکید کرد: موضوع اندیشه برای ما اهمیت دارد و مسیر را به سمت فعالیت اشتراکی می‌بریم و به طیف‌های فکری مختلف امکانات می‌دهیم تا رسما حرف خود را بزنند اما این مجموعه نباید در اختیار صددرصد یک طیف قرار گیرد البته در اختیار قرار دادن خانه اندیشمندان خلاف صددرصد قانون بوده و هیچ مسیر قانونی طی نشده است.

   ماجرا چه بود؟

بر اساس این گزارش، سه شنبه 13 تیرماه سال جاری نیروهای شهرداری کنترل ساختمان خانه اندیشمندان علم انسانی را در دست گرفتند. مسوولان شهرداری مدعی هستند که از این ساختمان به نحو مطلوب بهره‌برداری نمی‌شود و برخی از اتاق‌های آن خالی است. همچنین این خانه در انحصار گروه خاصی قرار دارد، حال آنکه سایر گروه‌ها فکری و سیاسی نیز باید در این خانه فعال باشند. البته این ماجرا تنها ماجرای سه شنبه 13 تیر نبود، چه آنکه در همان روز، مسوولان فرهنگسرای بهمن (وابسته به شهرداری تهران) وسایل باشگاه کوچک جانبازان و معلولان مستقر در این فرهنگسرا را بار کامیون کرده و از این محل خارج کردند.

   حرکت شهرداری قابل دفاع نیست

 در واکنش به این اقدام، «ناصر امانی» عضو شورای شهر تهران با انتقاد از این عملکرد شهرداری تهران گفت: برابر روال عادی معمولا درخصوص این سری املاکی که در اختیار موسسات و مجموعه‌های فرهنگی قرار می‌گیرد، قراردادهایی وجود دارد. این قرارداد هم ظاهرا از دهه ۹۰ بین هیات امنای خانه اندیشمندان و شهرداری تهران منعقد شده است. این عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه ظاهرا مدت این قرارداد هم نامحدود است یعنی زمانی برای آن مشخص نشده است، خاطرنشان کرد: حالا به هر دلیلی اگر شهرداری تصمیم گرفته است که این خانه را توسعه دهد تا دیگران هم حضور پیدا کنند یا مدیریت آن را جابه‌جا کند، طبعا باید در ابتدا اخطار کتبی صادر می‌کرد و همچنین مهلتی به مدیریت خانه داده می‌شد و اگر تمکین نمی‌کردند، باید از طریق مراجع قضایی نسبت به حکم تخلیه یا جابه‌جایی اقدام می‌کرد.

امانی تاکید کرد: این شکلی که شهرداری مستقیم بدون طی این مراحل به این مرکز مراجعه کرده به نظر قابل دفاع نیست و ما این روش را نمی‌پسندیم. وی با بیان اینکه اگر شهرداری قصد یک کار خوب هم داشت با این کار نتیجه مطلوب به دست نمی‌آید، گفت: اگر شهرداری می‌خواست این مرکز را توسعه داده و همه سلائق فکری در آنجا حضور داشته باشند و از این مرکز استفاده کنند، روش مناسب این بود که از طریق مذاکره اقدام کند، چراکه این مکان در اختیار یک سری افراد فرهیخته قرار دارد و نویسندگان، گویندگان و اندیشمندان علوم انسانی در آنجا حضور دارند و به راحتی می‌شد از طریق مذاکره با این افراد این مشکل را حل کند و اگر به نتیجه نمی‌رسید، راه‌های حقوقی برای شهرداری باز بود و هنوز هم باز است و می‌توانست از طریق مراجع حقوقی و قضایی اقدام کند نه اینکه مستقیم به آنجا مراجعه کرده و قفل‌ها را عوض کنند و در کنار افرادی که از قبل آنجا بودند بنشینند و این برخورد شکل خوبی نداشت و در عین حال بازتاب مثبت و مناسبی هم نداشت.

   بازگشت به روال عادی

خانه اندیشمندان علوم انسانی اما در 20 تیرماه سال جاری در اطلاعیه‌ای‌ اعلام کرد، وضعیت به روال سابق برگشته است: «خرسندیم به استحضار برسانیم با استعانت از خداوند متعال و پس از رایزنی با جمعی از بزرگان خیرخواه و دلسوز کشور و نیز پیگیری‌های حقوقی از مراجع ذیصلاح، خوشبختانه با باز شدن قفل درب‌ها، وضعیت خانه اندیشمندان علوم انسانی به روال سابق بازگشت.

در حال حاضر آرامش بر این مجموعه حاکم است و فعالیت‌های خانه به صورت طبیعی و عادی در جریان است. خانه اندیشمندان علوم انسانی آمادگی خود را برای هرگونه همکاری و تعامل با مدیران محترم شهرداری تهران در جهت تداوم خدمت‌رسانی فرهنگی به شهروندان و مخاطبان گرانقدر اعلام می‌دارد. در همین‌جا به همه اندیشمندان و فرزانگان کشور به عنوان صاحبان اصلی این خانه اطمینان می‌دهیم در این مذاکرات، ضمن پایبندی به اصل تعامل منطقی، از چارچوب‌های اصلی حاکم بر فعالیت‌های خانه اندیشمندان به‌ویژه رعایت اصل تعاطی افکار و تضارب آرا و اندیشه‌های مختلف در فضایی آرام، برابر و آزاد و در چارچوب قوانین و مقررات کشور و نیز رعایت اصل استقلال در تصمیم‌گیری‌ها و برنامه‌ریزی‌های علمی و فرهنگی خانه، عدول نخواهیم کرد و پاسداری از حریم علم و دانش و رعایت حرمت بزرگان و پیشکسوتان علمی و فرهنگی به عنوان میراث معنوی کشور را خط قرمز خود می‌دانیم.

در راستای تحقق دو اصل ارزشمند شفافیت و پاسخگویی، پیشنهاد و درخواست مطرح‌شده توسط برخی از مخاطبان فرهیخته را اجابت کرده، طی سه روز آینده گزارش تفصیلی فعالیت‌ها و برنامه‌های اجراشده در خانه اندیشمندان علوم انسانی در طول ۱۲ سال گذشته را به استحضار شهروندان گرامی خواهیم رساند. در پایان وظیفه خود می‌دانیم از دستگاه‌های محترم قضایی و انتظامی که از حریم علم و اندیشه و اخلاق صیانت کرده و با رعایت شأن و جایگاه رفیع مفاخر علمی و فرهنگی کشور، امنیت و آرامش را به خانه اندیشمندان علوم انسانی و همه دلسوزان نظام هدیه کردند، صمیمانه سپاسگزاری کنیم.»

 

ارسال نظر