چرا فهم مکانیسم بورس مهم است؟

۱۴۰۲/۰۴/۲۹ - ۰۲:۴۰:۴۰
کد خبر: ۲۱۱۰۳۸
چرا فهم مکانیسم بورس مهم است؟

چرا فهم بورس و اطلاع از تحولات این بازار برای صاحبان کسب و کارها مهم است؟ 

چون کمک می‌کند که فضای کسب و کار مبتنی بر اطلاعات درستی طراحی و اجرا شود. برای سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه ایران باید فهم درستی از بورس داشت؛ به ‌طور کلی اصولی در بازار بورس وجود دارد که با بررسی آنها می‌تواند تصویری از بایدها و نبایدها در بورس به دست آورد.

 نخست) نخستین نکته مهم این است که افراد باید اطلاعات مناسبی از سایر بیزینس‌ها داشته باشند. 

در واقع افراد از طریق آگاهی از سایر بیزینس‌ها می‌توانند خود را ارتقا بدهند. یکی از راه‌های مناسبی که فرد بتواند به کسب و کاری غیر از کسب و کار خود مسلط شود، بورس است. در واقع بورس کمک می‌کند تا فضای اقتصاد در ایران برای افراد روشن‌تر شود.

 دوم) باید ابتدا به این سوال جواب داده شود که بازار جهانی صعودی است یا نزولی؟ ضمن اینکه باید به این سوال هم پاسخ داده شود در ایران پول پر بهره حاکم است یا کم بهره؟ اگر بازار جهانی صعودی باشد و در ایران پول پر بهره حاکم باشد، اتفاقی که رخ می‌دهد آن است که روند بورس در ایران نزولی می‌شود. علت اینکه بسیاری از سرمایه‌گذاران ایرانی در بورس ضرر می‌کنند، آن است که اغلب بورس‌ها در جهان نزولی است. در ایران هم برای نخستین‌بار (در خردادماه 1402) نرخ بهره بانکی با تورم مساوی بوده است. نرخ بهره تورم 2 درصد بوده و نرخ بهره بانکی هم نزدیک به همین عدد است. اگر همین روند حفظ شود، و نرخ بهره بانکی با نرخ تورم مساوی باشد، اقتصاد ایران وارد دوره پول پر بهره می‌شود. لازم است سرمایه‌گذاران هر ماه فاصله نرخ بهره بانکی با تورم را اندازه‌گیری کنند تا از ضرر و زیان بیشتر دور بمانند.

سوم) عامل مهم بعدی آن است که سهم‌ها باید بر اساس قیمت جهانی کالاهایی که بیزینس به آنها مربوطند، بررسی شوند. لازم است فرد سرمایه‌گذار از تورم جهانی آگاه باشد و قیمت کالاهای مرتبط با سهم‌ها در بازار جهانی را رصد کند. بسیاری از اقلام در بازارهای جهانی 30 درصد کاهش قیمت داشته؛ طبیعی است که در داخل هم سهام نزولی می‌شود و سهامداران ضرر می‌کنند. بخشی از این موضوع ناشی از عدم اطلاع از وضعیت بازارهای جهانی در خصوص کالای مورد نظر است.

چهارم) باید توجه داشت اقتصاد ایران گاز محور است و هر کس که می‌خواهد در بورس ایران را سرمایه‌گذاری کند باید به قیمت گاز در سطح جهان آگاهی داشته باشد. در واقع بورس ایران واکنشی است به قمیت گاز در سطح جهان. حتی اگر فردی بیزینسی داشته باشد که گاز پایه نباشد، اما تحولات صنعت گاز در فضای بورس ایران اثرگذار است و لازم است به این گزاره توجه شود. افراد باید به محیط بازی کل اقتصاد احاطه داشته باشند. اگر کسی به محیط بازی کل اقتصاد، اشراف نداشته باشد و فقط بخواهد بر روی یک بعد تمرکز و معامله کند؛ از درک فضای بورس عاجز است. باید فضای بورس را درک کرد بعد تصمیمات لازم را اتخاذ کرد. فضای بورس را چطور می‌توان درک کرد؟ با گزاره‌هایی که تشریح شد از طریق آگاهی به شاخص‌های جهانی، نرخ گاز در سطح بین‌الملل، مکانیسم گردش مالی در اقتصاد ایران و...

پنجم) آگاهی از گردش پول بازیگران اصلی در اقتصاد هم برای درک بورس بسیار مهم است. این روند هم نیازمند تحلیل گردش مالی در بازارهای کشور است است، باید آگاهی داشت که پول در اقتصاد مبتنی بر چه گزاره‌هایی گردش پیدا می‌کند. تحلیل این داده‌های اطلاعاتی بسیار دشوار است و نیازمند استفاده از تخصص بالاست. در این صورت است که افراد می‌توانند نسبت به کسب و کار خود و بورس کشور فهمی پیدا کنند و حضو.ر موثری در این بازارها داشته باشند.

 

ارسال نظر