کاهش درآمد دولت پیامد خام‌فروشی متانول

۱۴۰۲/۰۴/۲۹ - ۰۳:۴۰:۰۳
کد خبر: ۲۱۱۰۶۶
کاهش درآمد دولت پیامد خام‌فروشی متانول

کاهش ارزآوری کشور، بیکاری، معضلات اجتماعی و اتلاف سرمایه و انرژی از دیگر پیامدهای خام‌فروشی متانول به‌حساب می‌آید که لازم است به آن توجه شود.

مرتضی صبوری‌فرد، کارشناس حوزه انرژی، با بیان اینکه رانتی که در حوزه پتروشیمی متانولی‌ها وجود دارد باعث شده که خوراک ارزان در اختیار این صنعت قرار بگیرد، در گفت‌وگو با خبرنگار «تعادل»، عنوان کرد: به دلیل سوءمدیریتی که در این حوزه وجود دارد سبب شده است که مولفه‌هایی همچون تغییر فرمول محاسبه خوراک واحدهای متانولی، بحران انرژی، جاماندن قیمت محصولات تولیدی، کاهش درآمد دولت را تحت‌تأثیر خود قرار دهد.

وی با بیان اینکه خام‌فروشی متانولی‌ها ازیک‌طرف و اعطای بی‌چون وچرای نرخ خوراک ارزان به این واحدها باعث شده که درآمد و سود دولت به‌طور چشمگیری کاهش یابد و این بخش زیان‌ده شوند، تصریح کرد: کاهش ارزآوری کشور، بیکاری، معضلات اجتماعی و اتلاف سرمایه و انرژی از دیگر پیامد‌های خام فروشی متانول به حساب می‌آید که لازم است به آن توجه شود .

 این کارشناس حوزه انرژی با بیان اینکه سرمایه‌گذاری متانولی برای توسعه زنجیره برای خلق ارزش‌افزوده از همان زنجیره‌های ابتدایی می‌تواند تأثیر بسزایی برای پیچیده شدن محصولات و جلوگیری از خام‌فروشی دارد، ابراز کرد: در این راستا دولت باید برای حمایت از شرکت‌هایی که زنجیره ارزش خود را تکمیل می‌کنند یارانه و تسهیلات در اختیار آنها قرار دهد.

صبوری‌فرد با بیان اینکه خام‌فروشی متانول و زیان‌ده شدن آنها سبب می‌شود که برخی از آنها قادر به ادامه فعالیت نباشند، ابراز کرد: تعطیلی این شرکت از یک سو و خام‌فروشی تولیدات آنها به ضرر کشور و اقتصاد است. وی با بیان اینکه کار مسکن و موفقیت در حوزه انرژی فایده‌ای برای کشور ندارد و لازم است دولت مردان به فکر چاره در حوزه توسعه زنجیر ارزش باشند، خاطرنشان کرد: لازم است هرچه زودتر بساط رانت و واسطه‌ها در پتروشیمی‌های متانولی برداشته شود تا زمانی که خوراک متانولی دست واسطه‌ها باشد نمی‌توان کاری از پیش برد .  این پژوهشگر حوزه انرژی گفت: متأسفانه در حال حاضر پتروشیمی‌های متانولی به قیمت ناچیز متانول خام را به کشورهای مختلف از جمله چین به فروش می‌رسانند و مجدد ایران شکل پیچیده آن را به قیمت گزاف از این کشورها می‌خرد که این چرخه به نفع اقتصاد و ارزآوری کشور نیست. 

صبوری‌فرد با بیان اینکه برنامه‌ریزی مدون و بلندمدت دولت می‌تواند تأثیر بسزایی بر تکمیل زنجیره ارزش بگذارد، عنوان کرد: در این راستا دولت می‌تواند به شرکت‌هایی که به سمت تحقیق و توسعه و تکمیل زنجیره ارزش‌ می‌روند یارانه و امتیازاتی بدهد در واقع اعطای یارانه و نرخ خوراک ارزان باید منوط به تکمیل این زنجیره شود.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: مهم‌ترین مولفه‌ای که در پویایی زنجیره ارزش تأثیر دارد ایجاد انگیزه برای سرمایه‌گذار است.در واقع سرمایه‌گذار نمی‌تواند بدون حمایت و آگاهی‌بخشی در خصوص آینده با دولت برای تکمیل زنجیره ارزش همراهی کند.

 

ارسال نظر