مدیریت زمان سفر تهرانیها با «سامانه مسافر»
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در خصوص راهاندازی «سامانه مسافر» در راستای ارتقای بهره وری ناوگان حمل و نقل عمومی پایتخت توضیحاتی ارایه کرد.
جلال بهرامی در گفتوگو با ایسنا، در مورد طراحی سامانه مسافر با بیان اینکه این سامانه یک سامانه ترکیبی است، گفت: این سامانه متشکل از حمل و نقل عمومی و خصوصی است که در این سامانه منظور از حمل و نقل عمومی، تاکسی، اتوبوس و مترو است که فعالیت آنها را شامل میشود.
وی در توضیح این سامانه بیان کرد: وقتی یک شهروند میخواهد از منزل یا محل کار خود خارج شود و قصد دارد که یک مسیر چندگانه را طی کند به راحتی با استفاده از این سامانه همچون یک اپلیکیشن متوجه میشود که چه زمانی قطار در ایستگاه مورد نظرش توقف کرده و با استفاده از مترو با چه مقدار زمان، با استفاده از اتوبوس در چه زمانی و با استفاده از تاکسی در چه ساعتی به مقصد میرسد. البته اینگونه نیست که شهروند برای انجام سفر خود با حمل و نقل عمومی سرگردان شود و وقتش تلف شود.
معاون حمل و نقل شهرداری تهران ادامه داد: یکی از مشکلات ما در سرفاصله حمل و نقل عمومی این است که شهروند نمیداند چه زمانی ناوگان مورد نظرش به ایستگاه میرسد تا از آن استفاده کند، در حالی که این «سامانه مسافر » برای آن است که این زمانها را مشخص کند و همچنین شهروندان در زمان استفاده از خودروی شخصی خود هم میتوانند از این سامانه برای متوجه شدن از ساعت پیک و غیرپیک ترافیک مطلع شوند.
وی با بیان اینکه این کار در ادوار گذشته آغاز شده و تا مرحلهای نیز کار پیشرفت داشته اما تمام نشده است، گفت: اگر این سامانه راهاندازی شود بهره وری ناوگان حمل و نقل عمومی بالا میرود و مردم به صورت متمرکز در ساعت پیک یا غیرپیک از ناوگان استفاده میکنند و دیگر شاهد آن نیستیم که در یک ساعتی ناوگان مملو از مسافر باشد و در ساعتی دیگر اصلا مسافری برای استفاده از ناوگان نباشد.
وی در مورد زمان اجرای عمومی این سامانه با بیان اینکه این سامانه بگونهای نیست که از قبل و صرفا با یک مطالعه محقق شود، بلکه حتما باید سامانه طراحی شده و بارگذاریهای اطلاعات لازم بر روی آن انجام شود و براساس اینبارگذاری، سامانه را قطعی کنیم، اظهار کرد: در حال حاضر بارگذاریها در حال انجام است و براساس برنامهریزی انجام شده تا حدود سه ماه آینده پیشنهادات هم منتشر میشود تا سامانه تکمیل شود.
بهرامی در پاسخ به این سوال که راهاندازی این سامانه به حمل و نقل فراوان نیاز دارد؟ گفت: اصلا اینگونه نیست چرا که همین ناوگان کم در حوزه حمل و نقل عمومی نیمی از روز با کمتر از ۳۰درصد ظرفیت خود فعال است و این نشان میدهد مردم توزیع سفر مناسبی ندارند و این سامانه میخواهد به مردم بگوید که در چه ساعتی میتوانند به خوبی از ناوگان حمل و نقل عمومی بهره ببرند و هرچقدر تعداد ناوگان افزایش یابد، طبیعتاً تعداد جابهجایی مسافران نیز افزایش مییابد، اما اصل این سامانه در افزایش بهره وری ناوگان حمل و نقل عمومی است.