سیلاب در بازار سرمایه

۱۴۰۲/۰۵/۰۲ - ۰۱:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۱۱۳۴۵
سیلاب در بازار سرمایه

دیگر نمی‌توان گفت بازار سرمایه این روزها شرایط بدی را تجربه می‌کند؛ چراکه به واسطه دخالت‌های مسوولان چند ماهی می‌شود که بازار سرمایه روزهای تلخی را تجربه می‌کند و هر روز شاهد افزایش زیان سهامداران بورسی هستیم.

زیان دیگر همراه و همزاد اصلی سهامداران شده است و کمتر کسی در بازار پیدا می‌شود که بتواند سود خوبی کسب کند. از سوی دیگر صندوق‌هانیز زیان ده شده‌اند و این نشان‌دهنده شرایط وخیم در بازار است.

آمارها نشان می‌دهد که ارزش معاملات بازار به کف 5 ماه پیش خود رسیده و هر روز شاهد خروج نقدینگی از چرخه معاملات هستیم. معاملات بازار سهام روز یکشنبه با افت ۰.۳ درصدی شاخص کل و رسیدن این نماگر به محدوده یک میلیون و ۹۷۶ هزار واحد پایان یافت. ارزش معاملات خرد (سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی) روز یکشنبه به زحمت به ۴هزار میلیارد تومان رسید که کمترین سطح از ۲۶ بهمن سال گذشته بود. 

از سوی دیگر نباید از یاد برد که این ماه فصل مجامع است و هر سال شاهد رشد نقدینگی و افزایش سرمایه‌گذاری در بورس هستیم اما امسال تجربه تلخ اجازه این سرمایه‌گذاری‎ها را نداد و شرایط بازار سرمایه وخیم‌تر از گذشته شد. مساله اینجاست که همیشه مجامع برای سهامداران سودآور بود و برخی از سهامداران به صورت موقت برای شرکت در مجمع وارد آن می‌شوند و در نهایت با کسب سود از سهم خارج می‌شوند. اما مساله اساسی اینجاست که عدم اعتماد باعث شده که میزان ورود سهامداران به سهام موجود در بازار کاهش یابد، از سوی دیگر بسیاری از نمادها به علت مجامع بسته شده‌اند و همین موضوع گردش نقدینگی در بازار سرمایه راکاهش داده است. 

محمدجواد بختیاران، کارشناس بازار سرمایه درخصوص مجامع نوشت: مهم‌ترین فاکتوری که سرمایه‌گذاران در فصل مجامع مورد توجه قرار می‌دهند، به موضوع DPS (سود نقدی سهام) شرکت‌ها باز می‌گردد. چشم‌انداز روشنی که در کنار این معیار می‌توان برای سهام متصور بود نیز حائز اهمیت است. با توجه به ثبات حاکم در بازار سرمایه، به احتمال بسیار پس از انتشار گزارش‌های ۳ ماهه تحرکاتی در برخی از صنایع به وقوع خواهد پیوست که روند مثبتی را بر بازار سرمایه خواهد گذاشت چرا که عمده شرکت‌ها عملیات و گزارش‌های ماهانه بسیار خوبی داشته‌اند.

پس از ارایه و انتشار گزارش‌های سه ماهه صنایعی چون گروه فلزات، صنعت سیمان و قطعه‌سازی انتظار می‌رود روند بازار سرمایه و روند معاملات را در کوتاه‌مدت و پس از آن در بلندمدت مثبت کنند.در حوزه نرخ ارز در حال حاضر با چالش جدی مواجه نیستیم. در حوزه بازارهای جهانی اگر سیاست‌های انقباضی فدرال رزرو به اتمام برسد، طبعاً کامودیتی‌ها افزایش قیمت خواهند داشت. در بخش سیاستگذاری بازار پول نیز نکات حائز اهمیتی وجود دارد که باید مورد توجه قرار بگیرد.با توجه به ۳ پارامتر فوق، شرایط حاکم در بازار سهام چالشی نیست.

احتمالاً پس از انتشار گزارش‌های ۳ ماهه از اول مردادماه سال جاری، تحرکاتی در برخی از صنایع به وقوع خواهد پیوست. در چنین شرایطی بعید به نظر می‌رسد افت چشمگیری را در بازار سهام تجربه کنیم.در ادامه احتمالاً یک اصلاح زمانی را تجربه خواهیم کرد تا وضعیت دلار، نرخ‌های جهانی، کلیت بازار پول و فضای کلان اقتصاد شفاف شود.

افزایش شفافیت در چنین پارامترهایی می‌تواند چشم‌انداز صعودی بازار را تقویت کند. مهم‌ترین فاکتوری که سرمایه‌گذاران در فصل مجامع مورد توجه قرار می‌دهند، به موضوع DPS (سود نقدی سهام) شرکت‌ها باز می‌گردد. چشم‌انداز روشنی که در کنار این معیار می‌توان برای سهام متصور بود نیز حائز اهمیت است. دو فاکتور اساسی چون موضوع DPS و چشم‌انداز صنایع برای ما بسیار مهم است.

   بازار از دریچه معاملات

در معاملات دومین روز کاری هفته یعنی یکشنبه اول مرداد ماه، شاخص کل بورس تهران ریزش کرد و در پایان معاملات، شاخص کل 6 هزار و 189 واحد معادل 0.31 درصد نسبت به روز کاری گذشته پایین‌تر ایستاد و به سطح یک میلیون و 976 هزار و 944 واحد رسید. شاخص کل هم وزن بورس نیز با افزایش 2 هزار و 60 واحدی در رقم 702 هزار واحدی ایستاد.

شاخص کل فرابورس نیز با رشد 86 واحدی به رقم 26 هزار و 436 واحد رسید. همچنین شاخص هم وزن فرابورس با افزایش 759 واحد به سطح 128 هزار و 197 واحد رسید.روز یکشنبه خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار سهام برای سومین روز متوالی منفی شد و 185 میلیارد تومان پول حقیقی از بازار سهام خارج شد.

طی دومین روز کاری هفته ارزش معاملات کل بازار سهام به 6 هزار و 903 میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 234 میلیارد تومان بود که 3 درصد از ارزش کل معاملات بازار را در این روز شامل می‌شود.ارزش معاملات خرد نیز با کاهش 9 درصدی به نسبت روز معاملاتی قبل به رقم 3 هزار و 937 میلیارد تومان رسید که کمترین رقم در 5 ماه اخیر است. همچنین در معاملات این روز نماد شتران بیشترین ارزش معاملات بازار سهام را به خود اختصاص داد که ارزش معاملات آن 160 میلیارد تومان بود.پس از شتران، شبریز بیشترین ارزش معاملات را داشت و شبندر رتبه سوم بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن، دو نماد رمپنا و دی در رتبه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند.

در حجم معاملات نیز سهام شتران با تعداد یک میلیارد سهم در صدر قرار گرفته است. دی در رتبه دوم بیشترین حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به خساپا تعلق داشت. دو نماد شستا و کرمان نیز در رتبه‌های بعدی بیشترین حجم معاملات بازار قرار داشتند.

در معاملات یکشنبه، 58 نماد صف خرید داشتند و 70 نماد با صف‌ فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با رشد 27 درصدی نسبت به روز کاری قبل به 387 میلیارد تومان افزایش یافت و مجموع ارزش صف‌های فروش نیز با کاهش 66 درصدی به 285 میلیارد تومان رسید.

 

ارسال نظر