گزارش‌ها به کمک بورس آمد

۱۴۰۲/۰۵/۰۳ - ۰۱:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۱۱۴۲۵
گزارش‌ها به کمک بورس آمد

شاخص کل بازار سرمایه بالاخره رنگ سبز را دید و توانست در سومین روز کاری هفته با افزایش بیش از یک درصدی به قله یک میلیون و 998 هزار واحدی برسد. به عقیده برخی از کارشناسان شاخص می‌تواند مجددا قله دو میلیونی را فتح کند اما برخی دیگر از کارشناسان می‌گویند که شاخص دوباره سرخ‌پوش خواهد شد.

همچنان ابهام و ترس در بازار وجود دارد و با توجه به ارزندگی بسیار خوب بازار شاهد ورود نقدینگی سنگینی به دایره معاملات نیستیم. مشکل به دخالت‌ها و دستکاری باز می‌گردد و اگر دخالت و دستکاری در بازار نداشته باشیم، بورس آرام آرام خود را ترمیم می‌کند و شرایط همانند گذشته خوب خواهد شد. بازار سرمایه جولانگاه تصمیمات غیرکارشناسی سیاست‌گذاران شده و تغییرات بی‌حساب‌ و کتاب دیگری همچون افزایش نرخ گاز، افزایش ۴ برابری نرخ عوارض صادراتی محصولات خام و نیمه‌خام معدنی و فولادی از نیم درصد به ۲ درصد، تغییـر مکـرر قوانیـن مربوط بـه فروش یـا عـدم فـروش خـودرو در بـورس کالا، تغییـر قوانیـن مربـوط بـه تسـعیر ارز و ... نیز در کرختی بازار بی‌تأثیر نبوده است.

همه متغیرها نمایانگر جذابیت بازار سرمایه و پررنگ بودن فرصت خرید برای سهامداران هستند. به‌شرط آنکه دولت به بی‌اعتمادی مردم دامن نزند. بزرگ‌ترین ریسک بازار سرمایه در حال حاضر ریسک تصمیمات خلق‌الساعه دولت است. سهامداران حرفه‌ای واقفند که در حال حاضر بهای بسیاری از سهم‌ها از سال ۹۹ نیز کمتر است و در این بازه زمانی بهای دلار و تورم افزایش چشم‌گیری داشته است. از سوی دیگر گزارش‌های سه ماهه نیز منتشر شده و بررسی اجمالی این صورت مالی‌ها نشان می‌دهد، شرکت‌های بورسی شرایط خوبی دارند و اغلب این شرکت‌ها توانسته‌اند درآمد نسبتا خوبی داشته باشند. طی روزهای اخیر انتشار صورت‌های مالی ۳ ماهه فصل بهار شرکت‌ها خبر از وضعیت بسیار مناسبی برای کلیت شرکت‌های بورسی داد که نشان می‌دهد بازار سهام فارغ از مسائلی که از خارج بازار به آن شوک‌های منفی و سنگینی وارد می‌کند، در داخل خود در حال تجربه و شرایط خوبی است و برگشت آرامش به بازار می‌تواند به چشم‌انداز خوبی برای قیمت سهام منجر شود.

صورت‌های مالی شرکت‌های موجود در گروه‌های مختلفی از جمله بانکی، دارویی، سیمانی، پلاستیک، خودروسازان تجاری و... نشان داده که با وجود تلاطم‌های اقتصادی بسیار و سیاست‌گذاری‌هایی که اغلب مانع از سودآوری منطقی شرکت‌ها می‌شود، شرکت‌ها توانسته‌اند عملکرد خوبی از خود به نمایش بگذارند و چشم‌انداز مناسبی را از آینده خود ترسیم کنند. اگرچه در این بین برخی گروه‌ها همچون صنعت پالایشی با کاهش سودآوری همراه بود که البته از قبل نیز توسط کارشناسان پیش‌بینی شده بود.در یک بازار منطقی و به دور از هیجان، انتشار این گزارش‌ها می‌توانست موجب شکل‌گیری یک روند صعودی قدرتمند شود که کلیت بازار سرمایه را با خود همراه کند و خبری از ریزش‌هایی همچون روز گذشته نباشد اما در چنین شرایطی تجربه نشد. با این حال اما به نظر می‌رسد که با برگشت ثبات به بورس می‌توان انتظار داشت که این محرک‌ها اثرگذاری خود را به نمایش بگذارند و با بازگشایی نمادها پس از برگزاری مجامع شاهد بهبود نسبی در معاملات باشیم.

به‌طور کلی و با این تفاسیر بازار سرمایه شرایط خوبی برای سرمایه‌گذاری دارد و می‌تواند به عنوان یک بازار سودده و سودساز در برابر تورم قد علم کند. اما اصل ماجرا اینجاست که دخالت‌های دولت و دیگر مسوولان در بورس باید به پایان برسد و همانند گذشته‌های نه چندان دور تمامی عملکرد با اطلاع سهامداران انجام شود. چطور دولت می‌تواند بدون توجه به بورس و سودسازی شرکت‌ها در بدنه اقتصاد برای کسری بودجه تصمیم بگیرد و کاری به بقیه مشکلات نداشته باشد. مشکل اینجاست دولت تنها به فکر کسری بودجه خود است و کاری به زمین خوردن شرکت‌ها و بورس ندارد. اگر دولت کاری به بورس نداشته باشند و اجازه دهند بازار روند خود را پیش رود شاهد روزهایی طلایی در این بازار خواهیم بود.

   معاملات بازار در روزی که گذشت

در معاملات روز دوشنبه دوم مرداد 1402، شاخص کل بورس تهران21 هزار و 507 واحد معادل 1.09 درصد نسبت به روز کاری گذشته بالاتر ایستاد و به سطح یک میلیون و 998 هزار و 451 واحد رسید. شاخص کل هم وزن بورس نیز با افزایش 7 هزار و 537 واحدی در رقم 709 هزار و 537 واحدی ایستاد.شاخص کل فرابورس نیز با رشد 258 واحدی به رقم 26 هزار و 694 واحد رسید. همچنین شاخص هم وزن فرابورس با افزایش 2 هزار و 49 واحد به سطح 130 هزار و 243 واحد رسید

روز دوشنبه خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار سهام پس از 3 روز مثبت شد و 127 میلیارد تومان پول حقیقی به بازار سهام وارد شد. بر اساس آمار اکو ایران؛ در این روز نماد حکشتی بیشترین ورود را داشت که ارزش آن 27 میلیارد تومان بود. پس از حکشتی، نمادهای ولانا، خساپا، شپدیس، همراه و شبندر بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند.در سوی دیگر، بیشترین خروج پول حقیقی به نمادهای گلدیرا، وگستر و وکغدیر اختصاص داشت.

طی روز دوشنبه نمادهای وبملت، فولاد، وغدیر و فخوز نمادهای سبزپوش بورس بودند که بیشترین اثر را در رشد شاخص کل بورس داشتند. در مقابل شراز، شبندر و میدکو از نمادهای قرمز بودند که اثر منفی بر شاخص داشتند. در فرابورس نیز نمادهای فغدیر، وسپهر و آریا بیشترین اثر افزایشی را بر شاخص داشتند و نمادهای دتوزیع، هجرت و خدیزل بیشترین اثر کاهنده را بر شاخص کل فرابورس داشتند. در بین نمادهای پرتراکنش بورس نیز شبندر بیشترین تراکنش را داشت و خساپا و غنوش در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند. در فرابورس نیز نیان، کتوسعه و دی بیشترین تراکنش را داشتند.طی سومین روز کاری هفته ارزش معاملات کل بازار سهام به 248 هزار و 163 میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 241 هزار و 290 میلیارد تومان بود که 97 درصد از ارزش کل معاملات بازار را در این روز شامل می‌شود.ارزش معاملات خرد نیز با افزایش 10 درصدی به نسبت روز معاملاتی قبل به رقم 4 هزار و 314 میلیارد تومان رسید. در معاملات این روز نماد شبندر بیشترین ارزش معاملات بازار سهام را به خود اختصاص داد که ارزش معاملات آن 90 میلیارد تومان بود.پس از شبندر، حکشتی بیشترین ارزش معاملات را داشت و خساپا رتبه سوم بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن، دو نماد وبملت و غنوش در رتبه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند.

در حجم معاملات نیز سهام دی با تعداد 362 میلیون و 810 هزار و 340 سهم در صدر قرار گرفته است. خساپا در رتبه دوم بیشترین حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به شستا تعلق داشت. دو نماد حفارس و وبملت نیز در رتبه‌های بعدی بیشترین حجم معاملات بازار قرار داشتند. در معاملات دوشنبه، 93 نماد صف خرید داشتند و 39 نماد با صف‌ فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با رشد 36 درصدی نسبت به روز کاری قبل به 525 میلیارد تومان افزایش یافت و مجموع ارزش صف‌های فروش نیز با کاهش 28 درصدی به 206 میلیارد تومان رسید.

 

ارسال نظر