4 منفعت پارک حاشیه‌ای برای شهرداری و مردم

۱۴۰۲/۰۵/۰۳ - ۰۱:۱۰:۲۳
کد خبر: ۲۱۱۴۳۳

مدیرعامل سازمان حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران از برنامه‌ریزی این سازمان برای توسعه پارک حاشیه‌ای در پایتخت خبر داد و گفت: تا پایان سال ۱۲۰ هزار پارک حاشیه‌ای در مناطق مختلف تهران راه‌اندزای خواهد شد.

سید مجتبی شفیعی با اشاره به نحوه محاسبه هزینه خودروها در پارک‌های حاشیه‌ای گفت: بر اساس مصوبه شورای شهر تهران در نیم ساعت اول 2200 تومان برای خودروهای سواری و وانت در نظر گرفته شده است که پس از اتمام دو ساعت این رقم در هر نیم ساعت دو هزار و 800 تومان محاسبه خواهد شد.

مدیرعامل سازمان حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران گفت: البته در گذشته نیم ساعت اول برای پارک خودرو در پارک‌های حاشیه‌ای رایگان بود که با مصوبه شورای شهر تهران این مساله حذف شده و همانطور که بیان شد در نیم ساعت اول 2200 تومان تا دو ساعت اول اخذ خواهد شد. وی با بیان اینکه پارک حاشیه‌ای منافع بسیاری را برای شهروندان در پی خواهد داشت، گفت: از مزایای آن می‌توان به کاهش تمایل شهروندان به استفاده از خودرو شخصی، ایجاد درآمد پایدار برای شهرداری، توسعه حمل و نقل عمومی و توسعه فضای پارک اشاره کرد.

شفیعی ادامه داد: کاهش تقاضای پارک حاشیه‌ای در پهنه‌های تجاری و اداری، سازماندهی نرخ توقف وسایل نقلیه شخصی در سطح معابر، جلوگیری از سفرهای جست‌وجوی فضای پارک، جلوگیری از پارک دوبل، انسداد مسیر، توزیع چگالی پارک حاشیه‌ای در معابر مختلف، درآمد پایداری برای شهرداری و استفاده از تسهیلات برای ساخت پارکینگ و توسعه حمل و نقل عمومی، در نظر گرفتن تسهیلات برای توان‌یابان و جانبازان و اختصاص یک فضای پارک رایگان به ازای هر 70 فضای پارک، توزیع عادلانه فضای پارک حاشیه‌ای، از دیگر مزایای طرح کنترل هوشمند پارک حاشیه‌ای در شهر تهران محسوب می‌شود.

به گزارش تسنیم، سید مجتبی شفیعی پیش از ظهر دیروز در آیین آغاز طرح کنترل هوشمند پارک حاشیه‌ای شهر تهران که با حضور سید جعفر تشکری هاشمی؛ رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران و جلال بهرامی؛ معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران برگزار شد با اشاره به اهمیت ساماندهی هوشمند پارک حاشیه‌ای اظهار کرد: پارک حاشیه‌ای یکی از موضوعاتی است که در راستای انضباط‌بخشی در حوزه ترافیک انجام می‌شود. وی با بیان اینکه پارک حاشیه‌ای در تهران سابقه 53 ساله دارد، گفت: از سال 1349 برای نخستین‌بار 400 واحد پارک حاشیه‌ای در شهر تهران از طریق پارکومترهای قدیمی و سکه‌ای راه‌اندازی شد که برای نخستین‌بار این طرح در خیابان‌های منوچهری و فردوسی شروع به کار کرد و در ادامه نیز در سنوات بعدی در سال‌های 58، ‌73 و 86 تغییراتی در سیستم پارک حاشیه‌ای صورت پذیرفت. شفیعی ادامه داد: بر اساس سیاست‌گذاری شورای شهر تهران هدف‌گذاری ما ایجاد 120 هزار پارک حاشیه‌ای در شهر تهران است و بر همین اساس در قالب استفاده از خودروهای پلاک‌خوان این طرح به صورت منظم‌تر انجام خواهد شد.

فاز نخست این طرح بر اساس قراردادهای منعقده در مناطق 2، 3، 6، 7، 12 و 17 عملیاتی خواهد شد و در فاز اول 63 هزار فضای پارک در نظر گرفته شده است به‌طوری که امروز 16 دستگاه خودرو پلاک‌خوان در سطح مناطق 2، 6 و 7 فعالیت خود را آغاز خواهند کرد. مدیرعامل سازمان حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه 60 دستگاه خودرو و موتورسیکلت برای پلاک‌خوان خودروهایی که در پارک‌های حاشیه‌ای پارک می‌کنند تامین خواهد شد گفت: این خودروها به فناوری‌های نوین مجهز شده‌اند و در فازهای بعدی از دوچرخه و موتورسیکلت‌های برقی جهت پلاک‌خوانی خودروها در پارک‌های حاشیه‌ای استفاده خواهیم کرد.

مدیرعامل سازمان حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه در حال حاضر این سازمان احداث 28 مجموعه پارکینگ را در دستور کار خود قرار داده است، تصریح کرد: هم‌اکنون 5 پارکینگ از 28 پارکینگ اشاره شده در حال ساخت است و 11 پارکینگ در حال انعقاد قرارداد و مابقی نیز در فرآیند تحویل زمین قرار دارند. وی با بیان اینکه با احداث 28 پارکینگ اشاره شده ظرفیت احداث پارکینگ‌های طبقاتی در پایتخت به دو برابر افزایش پیدا خواهد کرد افزود: احداث پارکینگ‌های اشاره شده ظرفیت 10 هزار و 500 پارک را به ظرفیت‌های قبلی افزایش خواهد داد.

شفیعی با اشاره به نحوه محاسبه هزینه خودروها در پارک‌های حاشیه‌ای گفت: بر اساس مصوبه شورای شهر تهران در نیم ساعت اول 2200 تومان برای خودروهای سواری و وانت در نظر گرفته شده است که پس از اتمام دو ساعت این رقم در هر نیم ساعت دو هزار و 800 تومان محاسبه خواهد شد. مدیرعامل سازمان حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران گفت: البته در گذشته نیم ساعت اول برای پارک خودرو در پارک‌های حاشیه‌ای رایگان بود که با مصوبه شورای شهر تهران این مساله حذف شده و همانطور که بیان شد در نیم ساعت اول 2200 تومان تا دو ساعت اول اخذ خواهد شد.

وی با بیان اینکه شهروندان تهرانی می‌توانند حساب‌های شهروندی خود را در قالب سامانه تهران من شارژ کنند افزود: پس از پارک خودروها در محل‌های تعیین شده هزینه از حساب شهروندی اخذ خواهد شد. شفیعی در پاسخ به این پرسش که آیا جریمه‌ای برای شهروندان در پارک‌های حاشیه‌ای اخذ خواهد شد یا خیر گفت: به هیچ عنوان بنایی برای دریافت جریمه در قالب پارک حاشیه‌ای نداریم اما در صورتی که در یک بازه زمانی تعیین شده بر اساس مصوبات عوارض آنها در پارک‌های حاشیه‌ای دو درصد افزایش پیدا خواهد کرد.

   مشهد  قوی‌ترین مدل حمل و نقل  عمومی را دارد

جلال بهرامی، معاون حمل و نقل شهردار تهران نیز در این مراسم اعلام کرد که انضباط ترافیکی در شهر تهران حاکم نیست. جلال بهرامی بیان کرد: طبق مطالعات جدیدی که اولین خروجی آن هفته گذشته منتشر شد ما وضعیت سرانه معبر، جمعیت و تعداد خودروهای تهران را با چهار پایتخت کشورهای توسعه یافته مقایسه کردیم که تقریبا تعداد خودروهایمان از همه کمتر و سطح معابرمان از همه پایتخت‌های مورد مقایسه بیشتر بود.

وی با بیان اینکه قوی‌ترین مدل حمل و نقل عمومی کشور متعلق به شهر مشهد است، اظهار کرد: در بهترین حالت با بیشترین مسافری که می‌توانیم با حمل و نقل عمومی جابه‌جا کنیم حدود ۶۰ درصد است؛ اما چرا در مشهد مدل حمل و نقلی‌اش با چهار پایتخت توسعه یافته دنیا برابری می‌کند و ما همچنان در تهران ترافیک داریم؟ وی افزود: پاسخ یک کلمه است، انضباط ترافیکی. که انضباط ترافیکی در معابر ما حاکم نیست و باید برای انضباط ترافیکی تهران و تردد چاره‌ای اندیشید نه اینکه هر کسی هر جایی که مایل بود، رانندگی کند.

وی با بیان اینکه ۱۰۰ درصد اجرای طرح پارک حاشیه‌ای در راستای انضباط بخشی است، تصریح کرد: بیشترین سود از انضباط شهری را شهروندان می‌برند و این به معنای ایجاد محدویت نیست. بلکه تسریع در زندگی است.

تشکری هاشمی رییس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک نیز در این مراسم با بیان اینکه مردم از نبود پارک حاشیه‌ای رنج می‌برند، گفت: بی‌عدالتی و وضعیت نامطلوب پارک حاشیه‌ای هم مردم را آزار می‌دهد و باید بگویم که پارک حاشیه‌ای به عنوان خدمت برای عموم مردم محسوب نمی‌شود و موجب رنجش و نارضایتی مردم شده است.

وی با بیان اینکه ساماندهی پارک حاشیه‌ای قدم مهمی است اما قدم پایانی نیست، افزود: برای رسیدن به انضباط باید با اتکاء بر دانش و دستاوردهای روز دنیا اقدام کرد تا بتوانیم شهری منظم و با آرامش برای مردم ایجاد کنیم.

 

ارسال نظر