هشدار درباره تغییرات ساختاری بدون مجوز در شهرداری

۱۴۰۲/۰۵/۰۹ - ۰۱:۵۱:۰۶
کد خبر: ۲۱۱۸۴۵
هشدار درباره تغییرات ساختاری بدون مجوز در شهرداری

گروه راه و شهرسازی|

اعضای شورای شهر تهران پس از ارایه گزارش معاون برنامه‌ریزی، توسعه سرمایه انسانی و امور شورای شهرداری تهران نظرات خود را بیان کردند. برخی اعضای شورای شهر تهران با اعتراض به واگذاری پست‌های عالی شهرداری به افرادی خارج از مجموعه شهرداری درخواست کردند که دست‌کم پست‌های میانی این سازمان شهری با هدف جلوگیری از بی‌انگیزه شدن نیروهای شهرداری به آنها واگذار شود و در این میان، سهم بانوان و معلولان نیز لحاظ شود.اعضای شورای شهر همچنین نسبت به برخی اقدامات غیرقانونی شهرداری در تغییر ساختارهای اداری این سازمان شهری تذکر دادند. تصویب الزام شهرداری تهران به احداث «دروازه قرآن» در یکی از ورودی‌های شهر نیز یکی از مصوبات دیروز این شورا بود.

  تذکر درباره اقدامات خلاف قانون شهردار

سوده نجفی عضو شورای شهر تهران در جلسه دیروز شورای شهر تهران با بیان اینکه شاهدیم تقریبا همه معاونین شهردار از نیروهای بیرونی مجموعه شهرداری انتخاب شدند، گفت: از شهردار می‌خواهیم در پست‌های میانی شهرداری از نیروهای خود شهرداری استفاده کنند چرا که در بازدیدهایی که داشتیم با بی‌انگیزگی در میان کارمندان روبرو شدیم.

نجفی با بیان اینکه بر اساس قانون تغییرات ساختاری و سقف تعداد پست‌های سازمانی در شهرداری تهران باید به تأیید شورای شهر برسد، ادامه داد: افزایش و ارتقای ساختار مرکز مطالعات شهرداری، اضافه کردن اداره کل برنامه‌ریزی معاونت امور مناطق، تغییر ساختار معاونت شهرسازی و ... با چه مجوزی بوده است؟ این مواردی که ذکر کردم خلاف قانون است و اگر شهرداری نظری بر این موضوع دارد باید اول لایحه به شورا می‌آمد و بعد از تصویب شورا دست به این تغییرات می‌زدند.

وی با بیان اینکه بر اساس قانون حمایت از معلولان حداقل سه درصد از مجوزهای استخدامی باید متعلق به معلولان باشد و از شهرداری می‌خواهیم که این مهم را اجرا کند، گفت: در مورد تبدیل وضعیت فرزندان شهدا و پست ستاره‌دار فرزندان شاهد پاسخ صریحی از سوی معاونت قوانین مجلس به استفساریه شهردار تهران داده شده اما هنوز اقدام عملی در خصوص تبدیل وضعیت فرزندان شهدا انجام نگرفته است.

   اعطای مسکن با امتیاز مدیریتی

علیرضا نادعلی نیز با اشاره به موفقیت آمیز بودن بسته خرسند ساز گفت: مدل‌های مختلفی در خصوص مسکن پیش بینی شده و درخواست داریم که اعطای مسکن نیاز محور باشد نه اینکه با امتیازات مدیریتی باشد و کسانی که برخوردار هستند، برخوردارتر شوند.

وی با بیان اینکه در طول هفته باید ساعتی را به دیدار پرسنل اختصاص داد، افزود: باید میزان محبوبیت شهرداری و نظرات شهروندان در مورد عملکرد مدیریت شهری سنجیده شود و ضمن ارایه آمار درست، این نظرسنجی انجام شود.

   مدیران بانو کم هستند

زهرا شمس احسان نیز با بیان اینکه در انتصابات مدیران به ویژه بانوان باید بگویم که تعداد بانوان مدیر کم است و انتظار داریم که از توان این بانوان بیشتر استفاده شود، گفت: شرایط مناسب‌تر و منعطف‌تری در سایر دستگاه‌ها برای اجرای نظام هماهنگ حقوق پیگیری می‌شود و شهرداری هم می‌تواند تدابیری بیندیشد تا تفاوت در ارقام دریافتی نیروهای رسمی و قراردادی به حداقل برسد.

   کمیته انتصابات پاسخگو باشد

در ادامه ناصر امانی نیز با بیان اینکه در سال اول این دوره برای هفت نفر از معاونین حکم زده شد و در سال دوم چهار نفر تغییر کرد، یادآور شد: در سال ۱۴۰۰ تعداد ۲۴ حکم برای مدیران عامل سازمان‌ها حکم صادر شد و ۱۲ حکم در سال دوم تغییر کرد. ۵۷ نفر از ۱۲۹ حکم صادر شده تغییر کرد و ۱۱ نفر نیز جابه‌جا شدند و ۶۸ درصد احکام جابه‌جا شد و وقتی شهردار یا معاونی تغییر می‌کند، به تدریج مدیران زیرنظر آنها جابه‌جا می‌شوند و حجمی از تغییرات شکل می‌گیرد؛ لذا باید این موضوع مدیریت شود و کمیته انتصابات در این زمینه پاسخ دهد.

امانی با تأکید بر اینکه تمام خدمات را می‌توان ارایه داد اما به‌طور ناگهانی در یک منطقه فردی از بیرون از سیستم وارد منطقه می‌شود و این موضوع تأثیرگذار است، یادآور شد: شهرداری برای تبدیل وضعیت نیروها با برگزاری آزمون استخدامی اقدام کند و برخورداری از ۵۰ درصد فوق‌العاده حقوق برای کارکنان شهرداری اجرایی شود و بسته خرسندساز برای بازنشستگان نیز اجرا شود چراکه اعطای تسهیلات برای بازنشستگان ضروری‌تر از کارمندان است.

   ساخت «دروازه قرآن» در تهران

دیروز طرح دوفوریتی الزام شهرداری به ساخت دروازه قرآن در تهران با هدف اعتراض به هتک حرمت به قرآن کریم در شورای شهر تهران نیز تصویب شد. مهدی پیرهادی، رییس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران دیروز در یکصد و شصت و پنجمین جلسه شورا گفت: با توجه به هتک حرمت به ساحت قدسی قرآن کریم و به درد آمدن دل مسلمانان سراسر دنیا به ویژه مردم کشورمان در اعتراض به هتک حرمت به قرآن کریم که توسط عوامل خودفروخته و با مجوز رسمی دولت‌های سوئد و دانمارک انجام شده است، شهرداری تهران موظف است نسبت به طراحی و ساخت یکی از ورودی‌های شهر تهران به نام قرآن اقدام کند. وی گفت: در راستای اهمیت موضوع، شهرداری تهران می‌تواند جهت طراحی ورودی قرآن شهر تهران نسبت به برگزاری مسابقه بین‌المللی اقدام کند و همچنین ضروری است با توجه به اهمیت موضوع تمام مراتب از طریق رسانه‌های گروهی و جمعی داخلی و بین‌المللی منتشر و اطلاع‌رسانی شود. بر اساس این گزارش، طرح دوفوریتی الزام شهرداری به ساخت دروازه قرآن در تهران با حداکثر آراء به تصویب رسید.

   متولی نگهداشت پل‌های عابر پیاده چه کسی باشد؟

در همین حال، حبیب کاشانی، عضو شورای شهر تهران نسبت به وضعیت نامناسب پل‌های عابر پیاده در شهر تهران تذکر داد و خواستار انتقال این مسوولیت از سازمان زیباسازی به بخش حمل و نقل شد. کاشانی در خصوص وضعیت و ظاهر نامناسب پل‌های عابر پیاده تذکر داد: از اشتباهاتی که ما مرتکب شدیم واگذاری مسوولیت پل‌های عابر پیاده به سازمان زیباسازی بود؛ چرا که این سازمان به خوبی از عهده انجام وظیفه خود در این باره برنیامده است. مشاهدات حاکی از مشکلات فنی و ظاهری از نظر زیبایی تعداد زیادی از پل‌های عابر پیاده در سطح شهر است.  وی افزود: پل عابر پیاده مقابل ساختمان بازنشستگی در خیابان نواب از لحاظ نما و فنی آسیب دیده است و این مساله برای کارمندان سالمند ما مشکلاتی را ایجاد کرده است. لذا درخواست می‌شود نسبت به واگذاری این مسوولیت به سازمان زیباسازی تجدید نظر گردد. زیرا این موضوع در حیطه وظایف این سازمان نمی‌گنجد و بهتر است که این وظیفه بار دیگر به بخش حمل و نقل واگذار شود تا مشکلات ایجاد شده رفع و مردم به سهولت از این پل‌ها استفاده کند.

   گلایه از وضعیت نامناسب ایستگاه‌های اتوبوس 

مهدی اقراریان، رییس کمیته نظارت شورای شهر تهران نیز دیروز به شهردار تهران در خصوص گلایه مردم نسبت به شرایط نامناسب ایستگاه‌های اتوبوس و نیز وضعیت حجاب در مترو تذکر داد. اقراریان در خصوص نگهداشت ایستگاه‌های اتوبوس و خطوط بی.آر.تی خطاب به شهردار تهران متذکر شد: آیا تا به حال فرصتی دست داده است که شهردار تهران و همکارانش از خطوط بی‌آر تی و اتوبوس به ویژه در هنگام تاریکی استفاده کنند؟ افرادی که از این ایستگاه‌ها بهره‌برداری می‌کنند همواره در فضای مجازی و همچنین در ملاقات‌های حضوری نسبت به میزان روشنایی، نگهداشت و نظافت این ایستگاه‌ها گله‌مند هستند و بازدیدهای میدانی و بررسی‌های انجام شده در این باره موید این موضوع است، لذا ضرورت دارد شهرداری و افرادی که در این حوزه مسوولیت دارند، نسبت به رفع این مشکل، بعد از گذشت دو سال از مدیریت فعلی اقدام عاجل کنند.

او همچنین تصریح کرد: مباحث و مسائل مربوط به حوزه عفاف و حجاب به هیچ‌وجه قابل قبول نیست ما این مساله را در فروشگاه شهروند، برج میلاد و سایر اماکن نیز داریم؛ به نظر می‌رسد متاسفانه مدیریت شهرداری تهران اهتمام جدی و اقدام مناسب نسبت به قانون عفاف و حجاب را ندارد و علیرغم تذکر قبلی بار دیگر به مسوولان مترو متذکر می‌شویم با افرادی که نسبت به شرایط نامناسب مترو در مقابل ساختمان مرکزی شهرداری حضور دارند، گفت‌وگو کنند و پیشنهاد می‌شود که نسبت به این واجب الهی دغدغه بیشتری داشته باشد و امیدواریم این آخرین تذکر ما در این خصوص در صحن باشد در غیر این صورت می‌تواند مقدمه‌ای برای سوال از شهردار تهران در خصوص وضعیت نامناسب مترو باشد.

 

ارسال نظر