لزوم پایبندی وزارت نفت به اجرای تعرفه‌های جدید

۱۴۰۲/۰۵/۱۰ - ۰۱:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۱۱۹۱۷
لزوم پایبندی وزارت نفت به اجرای تعرفه‌های جدید

در روزهای اخیر به منظور اجرای جزء (یک) بند (ز) تبصره (۱۵) و بند (ل) تبصره (۱۵) قانون بودجه سال ۱۴۰۲ تعرفه‌های جدید گاز در بخش خانگی ابلاغ شده است؛ این تعرفه‌ها به‌صورت پلکانی و در قالب ۱۲ پله تدوین و ابلاغ شده و تعرفه هر پله به مصارف مازاد بر پله پیشین اعمال خواهد شد.

با وجود عقب‌نشینی دولت در زمستان 1401 نسبت به اجرای فاز دوم تعرفه‌گذاری پلکانی پرمصرف‌ها، از ابتدای امسال تعرفه‌های جدید گاز به تصویب رسید و ابلاغ شد تا شاهد اصلاح تعرفه گاز مشترکان پرمصرف و آغاز دوباره فاز دوم تعرفه‌گذاری پلکانی پرمصرف‌ها خواهیم بود

به گزارش خبرنگار«تعادل»، یکی از دلایلی که بخش خانگی بزرگ‌ترین بخش مصرف‌کننده انرژی است به این دلیل است که خانوارها از انرژی برای اهداف مختلفی مانند گرمایش و سرمایش، پخت و پز، روشنایی و استفاده از وسایل الکترونیکی استفاده می‌کنند. بنابراین، اجرای راهکارهای بهینه‌سازی موثر در این بخش برای کاهش شدت مصرف انرژی حائز اهمیت است.

سیاست‌های قیمتی مانند تعرفه‌گذاری پلکانی پرمصرف‌ها یکی از موثرترین راهکارها برای کاهش مصرف انرژی در بخش خانگی است. تعرفه‌گذاری پلکانی پرمصرف‌ها برای جلوگیری از مصرف بیش از حد انرژی با تحمیل قیمت‌های بالاتر بر خانوارهایی که انرژی بیشتری مصرف می‌کنند، طراحی شده است. این امر انگیزه‌ای برای خانوارها ایجاد می‌کند تا مصرف انرژی خود را کاهش دهند و از نظر انرژی کارآمدتر شوند.

تعرفه‌گذاری پلکانی پرمصرف‌ها راه‌حل موثر دیگری برای بهینه‌سازی مصرف انرژی در بخش خانگی است. با تعرفه‌های پلکانی، قیمت انرژی با افزایش میزان انرژی مصرفی افزایش می‌یابد. این امر خانواده‌ها را تشویق می‌کند تا با کاهش مصرف انرژی و اجتناب از قبض‌های بالای انرژی، بهینه‌تر شوند.

علاوه بر سیاست‌های قیمتی، راه‌حل‌های دیگری نیز وجود دارد که می‌تواند برای بهینه‌سازی مصرف انرژی در بخش خانگی اجرا شود. به عنوان مثال می‌توان از وسایل برقی و روشنایی برای کاهش مصرف انرژی استفاده کرد. عایق‌بندی خانه‌ها و استفاده از سیستم‌های گرمایش و سرمایش کارآمد نیز می‌تواند به کاهش مصرف انرژی کمک کند که در این بخش با فعال شدن گواهی سپرده صرفه‌جویی انرژی و پرداخت معادل 60 درصد قیمت گاز صادراتی، می‌توان شرکت‌های توانمند حوزه بهینه‌سازی مصرف را فعال کرد تا در زمینه کاهش اتلاف انرژی ورود کنند.

دولت‌ همچنین می‌تواند با ایجاد انگیزه برای خانوارها برای بهینه‌تر شدن انرژی، نقشی در ارتقای بهره‌وری انرژی در بخش خانگی ایفا کنند. به عنوان مثال، تخفیف یا تخفیف مالیاتی یا تخفیف در عوارض شهری می‌تواند به خانوارهایی ارایه شود که لوازم برقی کارآمد خریداری می‌کنند یا خانه‌های خود را ارتقا می‌دهند.

نکته بسیار مهم در زمینه اجرای فاز دوم تعرفه‌گذاری پرمصرف‌ها، لزوم پایبندی وزارت نفت در اجرای آن تحت هر شرایطی حتی با وجود ایجاد قبوض میلیونی برای مشترکان بسیار پرمصرف است؛ این رویه مهم باید یک بار برای همیشه تثبیت شود که قبوض میلیونی برای مشترکان با مصرف بسیار بالا است و دیگر نباید به مانند زمستان 1401 نسبت به برگشت از تعرفه‌ها و معلق کردن اجرای تعرفه‌گذاری پلکانی پرمصرف‌ها دولت اقدام کند و نتیجه غلط ارایه تخفیف 70 درصدی سال گذشته دولت، تثبیت قیمت‌های اعلامی در آذر 1401 بود که در نتیجه آن اجرای فاز سوم تعرفه‌گذاری پلکانی پرمصرف‌ها و رسیدن قیمت گاز مشترکان پرمصرف به قیمت گاز صادراتی یک سال عقب افتاد. 

در نتیجه، بخش خانگی بزرگ‌ترین بخش مصرف‌کننده انرژی است و اجرای راه‌حل‌های بهینه‌سازی موثر برای کاهش مصرف انرژی مهم است. سیاست‌های قیمتی مانند تعرفه‌گذاری پلکانی پرمصرف‌ها راه‌حل‌های موثری برای تشویق خانوارها به مصرف انرژی کمتر هستند.

 

ارسال نظر