تسهیل ترانزیت دریایی به ونزوئلا

۱۴۰۲/۰۵/۱۰ - ۰۱:۰۵:۴۳
کد خبر: ۲۱۱۹۳۱

آن‌گونه که نماینده گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در ونزوئلا گفته، در پی بازگشت اقتصاد ونزوئلا از ژرفای رکود ابرتورمی، حالا تجارت با این کشور بیش از پیش جذاب شده است و از همین رو، کشتیرانی ایران زمینه انتقال سریع‌تر کالاها میان دو کشور را در دستور کار خود دارد.

در این چهارچوب، او گفته است، اگر تجار بار صادراتی را تحویل بدهند، در کوتاه‌ترین زمان بارگیری و کشتی را روانه ونزوئلا خواهیم کرد.

به گزارش مهر، یک مقام مسوول در گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران که به منظور پیگیری امور مرتبط با حمل بار دریایی در مسیر ایران به ونزوئلا، در کاراکاس مستقر است، با بیان اینکه اقتصاد ونزوئلا طی سال‌های اخیر در حال بهبود مستمر بوده، تصریح کرد: ونزوئلا از وضعیت بحرانی سابق در حوزه اقتصاد، فاصله زیادی گرفته و بازار آن مهیای بهره‌برداری بازرگانان و تولیدکنندگان ایرانی است.

وی با اشاره به ایجاد ظرفیت دو سویه حمل‌ونقل دریایی از سوی گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران برای صاحبان کالا به منظور ارسال کالا به ونزوئلا افزود: با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته و با به‌کارگیری شناورهای مناسب، می‌توان از عمده محصولات فله تولید ونزوئلا که بیشتر به صورت شیمیایی، معدنی و پترولیوم کک هستند، برای تأمین نیازهای کشور بهره برد.

نماینده گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در ونزوئلا با تأکید بر اهتمام دولت سیزدهم در توسعه مراودات تجاری بین‌المللی، اظهار کرد: از سال گذشته با تشکیل کمیته‌های مشترک میان ایران و ونزوئلا، سرویس مستقیم کشتیرانی بین دو کشور از سوی گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در آذرماه ۱۴۰۱ برقرار شده، همچنین سندها، توافق‌نامه‌ها و یادداشت‌های تفاهم همکاری بین ایران و ونزوئلا در این رابطه نیز رد و بدل شد.

وی با با اشاره به تأکید مدیریت ارشد گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در خصوص ایجاد و توسعه خط دریایی در حوزه امریکای لاتین، گفت: در حال حاضر گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، هر سه ماه یک‌بار یک کشتی را به مقصد ونزوئلا اعزام می‌کند و البته این زمان‌بندی صرفاً با توجه به تقاضای کارخانجات و فعالان اقتصادی است و کشتیرانی آمادگی دارد مدت زمان فاصله میان اعزام کشتی‌ها را کوتاه‌تر نماید و به فواصل نزدیک‌تری صورت دهد.

این مقام مسوول با اشاره به حضور کشتی‌های پتونیا و کلاول در ماموریت صادرات سوخت ایران به ونزوئلا و یادآوری صدور پیام رهبر معظم انقلاب در قدردانی از کاپیتان‌ها و دریانوردان این کشتی‌ها، گفت: نخستین شناور در قالب خط منظم در آذرماه ۱۴۰۱ با ظرفیت ۷۶۰ TEU از مبدا «بندرعباس» به مقصد ونزوئلا اعزام شد و کشتی اعزامی بعدی در بهمن‌ماه ۱۴۰۱ با ظرفیت حدود ۱۴۰۰ TEU کانتینر به مقصد ونزوئلا حرکت نمود؛ ضمن اینکه اخیراً نیز یک فروند کشتی دیگر با ظرفیت ۶۵۰ TEU برای حمل محمولات در خردادماه ۱۴۰۲ به ونزوئلا اعزام گردیده؛ این در حالی است که حمل بار صادراتی از سوی کشتی‌های گروه کشتیرانی به ونزوئلا از سال ۹۹ کلید خورده، ولی خط کشتیرانی به صورت منظم از سال ۱۴۰۰ برقرار شده و کشتی‌های این ناوگان به صورت مرتب در حال تردد هستند.

وی ادامه داد: در حال حاضر یک شناور دیگر پس از تخلیه بار، در یکی از بنادر ونزوئلا پهلودهی شده و درصدد بارگیری محموله ۱۸ هزار تُنی پت کک (کک نفتی) به مقصد ایران است. نماینده گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در ونزوئلا هدف این گروه را به‌کارگیری شناورهای مناسب در راستای توسعه حمل محمولات فله از مبدأ ونزوئلا که بیشتر به صورت شیمیایی، معدنی و پترولیم کک هستند اعلام کرد و ضمن اشاره به ظرفیت‌های عمده کشاورزی، مواد معدنی و استخراج، توسعه و احیای ظرفیت‌های نفتی ونزوئلا افزود: در جهت تثبیت تجارت مستمر با ونزوئلا باید ظرفیتی فراهم شود که صاحبان کالا ضمن آشنایی با پتانسیل‌های موجود بتوانند با همکاری نهادهای بالادستی و تصمیم‌گیر همچون سازمان توسعه تجارت، وزارت صمت، سازمان بنادر و دریانوردی و اتاق بازرگانی نسبت به توسعه همکاری‌های تجاری دو کشور اقدام کنند.

وی اظهار کرد: براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده سرویس بعدی اعزامی به ونزوئلا در اواخر شهریورماه سال جاری خواهد بود؛ اما سرویس ونزوئلا محدود به دوره‌های زمانی هر سه ماه یک‌بار اعلام شده نیست و گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران این آمادگی را دارد هر زمانی که محصولات برای صادرات فراهم باشد با توجه به سرویس‌های متنوع و مختلفی که در حوزه دریای مدیترانه و حوزه اروپا به صورت ۲۰ روز یک‌بار دارد، زمان اعزام شناور به ونزوئلا از سه ماه یک‌بار را به زمان نزدیک‌تری تغییر دهد.

وی همچنین تاکید کرد: گروه کشتیرانی به هیچ‌وجه حمل محموله از ایران، از مبادی مختلف به مقصد ونزوئلا را رد نمی‌کند و این آمادگی را دارد که در صورت وجود حجم بیشتری از محصولات صادراتی، کشتی‌های بیشتر و در فاصله زمانی کوتاه‌تری به مقصد ونزوئلا تخصیص دهد. او با یادآوری اینکه اقتصاد ونزوئلا به سوی شکوفایی بیشتر در حرکت است آن را فرصت مناسبی برای بازرگانان ایرانی دانست و خاطرنشان کرد: گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با همکاری سفارت جمهوری اسلامی ایران در ونزوئلا و سازمان‌ها و نهادهای مربوطه، زمینه امضای توافقنامه‌های پایه‌ای در حوزه حذف روادید، تجارت آزاد و کاهش تعرفه‌ها را فراهم ساخته تا بستر مناسبی را برای ورود صاحبان کالا، تجار و سازمان‌ها و شرکت‌های علاقه‌مند به حوزه تجارت با ونزوئلا هر چه بیشتر ایجاد شود.

وی همچنین با اشاره به احیای خط تولید دو خودروسازی ایرانی «تراکتورسازی» و «سایپا» پس از سال‌ها در ونزوئلا افزود: احیای این خطوط تولید در ونزوئلا می‌تواند به مونتاژ، رونق و صادرات بیشتر در ونزوئلا بینجامد. علاوه بر این در حوزه‌ها و زمینه‌های مختلف دیگر نیز همچون چوب، ارتباطات و فناوری، انرژی، کشاورزی، همکارهای معدنی بستر مناسب برای صادرات و توسعه بیشتر وجود دارد که در صورت همکاری و استقبال شرکت‌های خصوصی می‌توان به رونق همکاری‌های اقتصادی دوجانبه منجر شود.

به گفته این مقام مسوول در گروه کشتیرانی؛ کشورهای چین، روسیه، ترکیه درصدد توسعه روابط خود با کشور ونزوئلا و کشورهای حوزه امریکای لاتین هستند، جمهوری اسلامی ایران نیز می‌تواند از ونزوئلا به عنوان دروازه ورود به بازارهای امریکای لاتین استفاده کند.

وی زمینه صادراتی ایران به ونزوئلا و امریکای لاتین را در روغن موتور، محصولات شیلاتی، کاشی و سرامیک، مواد شیمیایی، خدمات فنی‌مهندسی، مواد غذایی و مواد شوینده بهداشتی دانست و گفت: این زمینه‌ها می‌تواند برای بازرگانان ما امتیاز باشد به گونه‌ای که با معرفی محصولات خود سهم بازار خوبی را در ونزوئلا به دست آورند. نماینده گروه کشتیرانی در ونزوئلا با تأکید بر اینکه گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران برنامه بلندمدتی برای مسیر ونزوئلا و کشورهای حوزه امریکای لاتین در دستور کار دارد؛ تصریح کرد: براساس یادداشت تفاهم‌های بین دو کشور، گروه کشتیرانی درصدد تشکیل شرکت مشترک در حوزه حمل‌ونقل دریایی کشتیرانی فی‌مابین ایران و ونزوئلا است؛ همچنین تقویت خطوط کشتیرانی و کاهش فاصله‌های زمانی را در دستور کار دارد و سرمایه‌گذاری‌های مشترک در حوزه خرید کشتی و استفاده از خدمات فنی مهندسی، تعمیر و نگهداری کشتی‌ها با طرف ونزوئلایی را دنبال می‌کند.

وی با اشاره به ضرورت اصلاح نظام تعرفه‌های بندری و کاهش هزینه‌های تخلیه بارگیری شناورها گفت: یکی از چالش‌ها در حوزه ونزوئلا و بنادر ونزوئلا هزینه‌های بالای تعرفه‌های بندری برای پهلوگیری، تخلیه و بارگیری شناورها و خدمات کانتینری است از طرف دیگر هزینه‌های تمام شده برای صاحبان کالا نیزبالا می‌رود.

وی همچنین تصریح کرد: کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران برنامه‌های بلندمدتی را برای مسیر ونزوئلا و کشورهای حوزه امریکای لاتین در دستور کار دارد. همچنین براساس یادداشت‌های تفاهم و همکاری، کشتیرانی درصدد تشکیل شرکت مشترک در حوزه حمل‌ونقل دریایی و کشتیرانی فی‌مابین ایران و ونزولا است، همچنین تقویت خطوط کشتیرانی، کاهش فاصله‌های زمانی، سرمایه‌گذاری‌های مشترک در حوزه خرید کشتی و استفاده از خدمات فنی مهندسی، تعمیر و نگهداری کشتی‌ها با طرف ونزوئلایی در دستور کار است.