بازارها از دریچه معاملات

۱۴۰۲/۰۵/۱۵ - ۰۲:۰۸:۲۶
کد خبر: ۲۱۲۲۳۳
بازارها از دریچه معاملات

طی 4 روز معاملاتی هفته دوم مردادماه در فرابورس ایران بیش از 26 میلیارد ورقه انواع اوراق مالی به ارزش نزدیک به 280 هزار میلیارد تومان در 944 هزار نوبت معاملاتی دادوستد شد. در هفته منتهی به سیزدهم مردادماه، آیفکس فرابورس با کاهش کمتر از یک درصدی در سطح 26 هزار و 256 واحدی قرار گرفت و از سوی دیگر ارزش بازار فرابورس نیز در پایان این هفته به 2.5 میلیون میلیارد تومان رسید.

با در نظر گرفتن یک روز کاری کمتر در این هفته به دلیل تعطیلی چهارشنبه، روند آمار معاملات طی این مدت نشان می‌دهد ارزش کل معاملات نسبت به هفته قبل از آن، 4 درصد افزایش یافته و در مقابل حجم دادوستدها با کاهش سه درصدی مواجه شده است.

بررسی معاملات بازار سهام طی هفته‌ای که گذشت نشان می‌دهد در بازارهای اول و دوم به ترتیب معاملاتی به ارزش 2 هزار و 317 میلیارد تومان و دو هزار و 460 میلیارد تومان ثبت شده است.حجم معاملات بازار اول سه میلیارد و 55 میلیون سهم بوده و در بازار دوم نیز حجم مبادلات به بیش از 4 میلیارد و 600 میلیون رسیده است. این دو متغیر در بازارهای اول و دوم با افت هفتگی مواجه بوده‌اند.

از سوی دیگر بازار پایه رشد 23 و 42 درصدی را در حجم و ارزش دادوستدها تجربه کرد. در این بازار معامله‌گران به جابه‌جایی 5 میلیارد و 200 میلیون سهم به ارزش بیش از 3 هزار میلیارد تومان اقدام کردند.در بازار شرکت‌های کوچک و متوسط نیز طی چهار روز کاری هفته دوم مردادماه، 25 میلیون برگه سهام به ارزش 24 میلیارد تومان معامله شد که رشد 36 و 60 درصدی هفتگی حجم و ارزش مبادلات را نشان می‌دهد.

نگاهی به بازار ابزارهای نوین هم نشان می‌دهد طی این مدت حجم و ارزش معاملات اوراق مالی اسلامی چهار درصد افزایش یافته است. در این بازار 2.8 میلیارد ورقه به ارزش بیش از 260 هزار میلیارد تومان دادوستد شد. همچنین در پی مبادله بیش از 11 هزار میلیارد تومان ETF، شاهد رشد سه درصدی ارزش معاملات صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله بودیم.

این در حالی است که حجم و ارزش معاملات اوراق گواهی تسهیلات مسکن 37 و 39 درصد کاهش یافت. طی هفته گذشته خریدوفروش 900 هزار ورقه تسهیلات مسکن به ارزش 80 میلیارد تومان در 21 هزار نوبت معاملاتی انجام شد. داده‌های مربوط به ارزش معاملات خرد بازار سهام و اختیار سهام نشان می‌دهد که نزدیک به 35 درصد معاملات سهام هفته اخیر در گروه‌های «سرمایه‌گذاری‌ها»، «خودرو ساخت قطعات»، «محصولات شیمیایی» و «بیمه و صندوق بازنشستگی » رقم خورده است و گروه «سرمایه‌گذاری‌ها»، با معاملاتی به ارزش 577 میلیارد تومان، بیشترین سهم از معاملات را از آن خود کرده است.

   آغاز پذیره‌نویسی دومین صندوق املاک  و مستغلات

از رویدادهای مهم هفته‌ای که گذشت می‌توان به آغاز پذیره‌نویسی دومین صندوق املاک و مستغلات بازار سرمایه در نماد دانیک از سه‌شنبه دهم مردادماه در فرابورس اشاره کرد. این پذیره‌نویسی تا یکشنبه جاری ادامه خواهد داشت.شایان ذکر است چهارشنبه 11 مردادماه نیز مقرر شده بود عرضه اولیه سهام شرکت توسعه فن افزار توسن در فرابورس انجام شود که به دلیل تعطیلی سراسری، این عرضه اولیه به دوشنبه هفته جاری، مورخ شانزدهم مردادماه موکول شد.

   پرچمداران بورس کالا

بورس کالای ایران برترین‌های بورس کالا در هفته منتهی به ۱۳ مرداد را براساس ارزش فروش شرکت‌ها در بازار فیزیکی اعلام کرد.

جزییات رتبه‌بندی جایگاه شرکت‌ها از لحاظ فروش به شرح زیر است: ملی صنایع مس ایران با ثبت معامله ۹ هزار و ۵۹۰ تن مس کاتد، مس کم عیار، مس مفتول، سولفور مولیبدن و اکسید مولیبدن به ارزش بیش از ۳ هزار و ۲۵۳ میلیارد تومان در رتبه نخست ایستاد.شرکت معدنی و صنعتی چادرملو با فروش ۱۹۸ هزار تن کنسانتره و گندله سنگ آهن و شمش بلوم به ارزش بیش از یک هزار و ۳۲ میلیارد تومان، دوم شد.

سنگ آهن گهرزمین با فروش ۲۳۰ هزار تن گندله سنگ آهن به ارزش یک هزار و ۱۲ میلیارد تومان، سوم شد.پالایش نفت اصفهان با ثبت معامله ۶۳ هزار تن وکیوم باتوم، گوگرد گرانوله و لوب کات سبک به ارزش ۸۳۶ میلیارد تومان در رتبه چهارم ایستاد.

پالایش نفت اصفهان با ثبت معامله ۵۰ هزار تن وکیوم باتوم به ارزش بیش از ۷۱۶ میلیارد تومان پنجم شد.پالایش نفت تهران (تندگویان) ۴۵ هزار و ۷۱۰ تن وکیوم باتوم، لوب کات سبک و سنگین و گوگرد گرانوله را به ارزش بیش از ۶۲۱ میلیارد تومان فروخت و ششم شد. فولاد کاوه جنوب کیش با فروش ۳۰ هزار تن شمش بلوم به ارزش بیش از ۵۸۶ میلیارد تومان هفتم شد.پتروشیمی تندگویان با ثبت معامله ۱۲ هزار و ۹۰۰ تن پلی اتیلن ترفتالات نساجی و بطری و نخ پلی استر در گریدهای مختلف به ارزش ۵۷۰ میلیارد تومان، هشتم شد. فولاد خوزستان با فروش ۳۱ هزار و ۵۶۰ تن شمش بلوم، آهن اسفنجی و آرگون به ارزش بیش از ۵۳۷ میلیارد تومان در رتبه نهم ایستاد.پارس بهین پالایش نفت قشم نیز با ثبت معامله ۳۰ هزار تن قیر به ارزش بیش از ۴۸۹ میلیارد تومان دهم شد.

در هفته منتهی به ۱۳ مرداد امسال، ۲ میلیون و ۴۰۳ هزار و ۳۸۶ تن انواع محصول و کالا به ارزش بیش از ۲۲ هزار میلیارد تومان در بازار فیزیکی بورس کالای ایران دادوستد شد. سیمان، سنگ آهن، فولاد و آهن اسفنجی سنگین وزن‌های تالار صنعتی و معدنی و وکیوم باتوم، قیر و مواد پلیمری سنگین وزن‌های تالار پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی بودند.تالار محصول‌های صنعتی و معدنی شاهد معامله یک میلیون و ۹۱۸ هزار و ۳۹ تن انواع کالا و محصول به ارزش بیش از ۱۳ هزار و ۹۳ میلیارد تومان در هفته گذشته بود.

در این تالار یک میلیون و ۱۵ هزار و ۱۱۴ تن سیمان، ۵۳۵ هزار تن سنگ آهن، ۱۸۹ هزار و ۸۸۵ تن فولاد، ۱۶۰ هزار و ۷۰۰ تن آهن اسفنجی، ۱۰ هزار و ۶۵۹ تن مس، ۶ هزار و ۶۴۰ تن آلومینیوم، ۲ هزار تن چدن، یک هزار و ۳۶۰ تن روی و ۲۵۰ تن کنسانتره مولیبدن معامله شد.همچنین در دو بخش داخلی و صادراتی تالار فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی، ۴۷۳ هزار و ۱۵۲ تن انواع کالا و محصول به ارزش ۸ هزار و ۶۲۳ میلیارد تومان در هفته معاملاتی منتهی به ۱۳ مرداد به فروش رسید.

در تالار فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی ۱۷۱ هزار تن وکیوم باتوم، ۱۲۱ هزار و ۸۷۵ تن قیر، ۹۹ هزار و ۲۲۹ تن مواد پلیمری، ۳۹ هزار و ۷۱۰ تن گوگرد، ۲۴ هزار تن لوب کات، ۱۱ هزار و ۸۸۰ تن مواد شیمیایی، ۴ هزار و ۶۶۵ تن روغن، ۶۵۰ تن فرآورده‌های نفتی، ۲۵۰ تن گازها و خوراک‌ها و ۲۰۰ تن عایق رطوبتی معامله شد. بازار فرعی نیز شاهد معامله ۱۲ هزار و ۱۹۴ تن انواع کالا و محصول به ارزش ۳۶۳ میلیارد تومان بود. این بازار برای نخستین بار میزبان معامله ۲ تن شمش منیزیم بود.

 

ارسال نظر