راهگشای جدید برای بورس

۱۴۰۲/۰۵/۱۵ - ۰۲:۲۸:۱۵
کد خبر: ۲۱۲۲۴۳
راهگشای جدید برای بورس

عرضه مسکن در بورس کالا یا فروش اوراق مربوط به مسکن تحت عنوان یونیت صندوق‌های زمین مستغلات و املاک یک روزمه درخصوص کارهایی که در این زمینه انجام شده، وجود دارد. نخست اینکه پس از گذشت حدود ۱۵ سال از شروع به کار صندوق املاک چهار مورد بیشتر صندوق نداریم و متاسفانه هیچ ارزش ریالی این صندوق‌ها ندارند‌. صندوق املاک و مستغلات که اخیرا سال ۱۴۰۱ با هدف ۹۰۰ میلیارد تومان و توسط صندوق بازنشستگی راه‌اندازی شد که در حال حاضر استقبال خوبی از این شرکت نشده است.

بررسی ابعاد این صندوق با سایر صندوق‌ها نشان می‌دهد که شرایط این صندوق با سایر صندوق‌ها دست و پا گیر است. این صندوق‌ها انگیزه سرمایه‌گذاران را جلب نمی‌کند. برای مثال صندوق‌هایی که قرار است پولی برای ملک را به نام سازنده یا پیمانکار منتخب یا شخص ثالثی واریز کنند، سوال اینجاست از این واریز وجه چه سودی عاید فرد می‌شود و از سویی چه سودی عاید صاحب ملک می‌شود که جدای اینکه خود توانایی ساخت و ساز دارد در بورس با ابعاد بزرگ و حاشیه سود متغیر شرکت کند! بخشی از سودهای پروژه‌های ساخت و ساز عاید صاحب ملک می‌شود و زمانی که نظارتی روی این سود باشد مطمئنا میزان سود صاحب ملک یا پیمانکار کاهش خواهد یافت. 

فروش متری مسکن مناسب است به شرط اینکه ابعاد حمایتی خود را داشته باشد می‌تواند راهگشا باشد و در این حوزه، هرچند کارنامه مناسبی نداشتیم و نداریم.موضوع خریداری مسکن به صورت متری ایده‌ای بود که از ابتدا شکل گرفته و شاید در بازارهای مالی چنین چیزی وجود داشته باشد اما بعید می‌دانم و در نتیجه می‌تواند شروع خوبی برای پا‌گیری این بازار مالی باشد که می‌تواند در حقیقت یک مقدار به فرآیند تامین مالی و ساخت و ساز کمک کند.

عرضه املاک در بورس به صورت اوراق یا در بورس کالا چندان پیچیده نیست اماترغیب سرمایه‌گذاران و دارندگان این دارایی‌ها به شرط اینکه این املاک محوریت بخش خصوصی داشته باشد به نظر بنده مدثر و مفید خواهد بود. چنانچه بخش دولتی وارد این موضوع شود چراکه ممکن است که به صورت دستوری خریدار یا خریداران را مجبور به فعالیت کنند‌.

معمولا زمانی که بازار متلاطم و از زوایای مختلف مورد دست‌اندازی و سوءنظر قرار می‌گیرد همچون شایعه‌ای که در هفته جاری با آن مواجه شدیم (توقف بورس کالا و امثالهم)؛ مسوولان اقدام به تزریق اخبار مثبت بدون توجه به‌اینکه آیا امکان‌پذیر هستند یا خیر می‌کنند به‌طور مثال اخیرا اخباری مبنی بر ایجاد بورس بین‌المللی یا بورس ارز یا املاک و مستغلات اعلام شد که عملیاتی نشدند، بنابراین برداشت من این است که اعلام خبر فعلی هم به‌نوعی در راستای تزریق اخبار مثبت باشد و بعید می‌دانم که بازگشایی شود.

 

ارسال نظر