اخباری که نمک بر زخم مردم می‌پاشد

۱۴۰۲/۰۵/۱۶ - ۰۱:۴۰:۳۲
کد خبر: ۲۱۲۳۴۷
اخباری که نمک بر زخم مردم می‌پاشد

بیش از یک ماه است که بیماران هموفیلی برای تامین داروی مورد نیاز خود با مشکلات بسیاری مواجه‌اند. از طرف دیگر بسیاری از بیماران مبتلا به سرطان نیز از افزایش قیمت داروهای خود گلایه‌مند هستند و در این بین اما وزیر بهداشت و درمان در آخرین نشست خبری خود از برطرف شدن کمبودهای دارویی طی ماه آینده خبر داده است.

اما این خبر که رییس هلال احمر از ارسال ۴۰۰ تن دارو به عراق می‌گوید این سوال را مطرح می‌کند که اگر مشکل دارویی در کشور وجود ندارد که تنها در یک پارت ۴۰۰ تن دارو به کشور عراق ارسال می‌شود چرا باید بیماران برای تهیه داروی خود سرگردان در داروخانه‌ها باشند.

این اخبار بیش از اینکه باعث غرور و افتخار باشد نمک پاشیدن بر زخم مردمی است که ماه‌هاست برای تهیه دارو در مقابل وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو جمع می‌شوند و خواهان پاسخگویی مسوولان به این عدم رسیدگی هستند. مساله اینجاست که همانقدر که جان زیارت‌کنندگان حرمین شریفین دارای قدر است جان مردمی هم که ماه‌هاست به دلیل انواع و اقسام کمبودهای دارویی رنج بیماری را به تن می‌کشند باید اهمیت داشته باشد. البته در این خبر آمده که برای جلوگیری از کمبود سرم در داخل کشور سرم‌های ارسالی به کشور عراق از ترکیه خریداری می‌شود این در حالی است که بیماران هموفیلی مدت‌های مدیدی است در انتظار خرید داروهای مورد نیاز خود از کشور ثالث هستند و به گفته مسوولان وزارت بهداشت و درمان عدم تخصیص ارز مورد نیاز باعث بروز چنین مشکلاتی شده است.

این سیاست یک بام و دو هوا تا کی قرار است ادامه پیدا کند. این بی‌برنامگی‌ها و بی‌تدبیری‌ها تا کی قرار است باعث درد و رنج افرادی شود که رنج بیماری را به دوش می‌کشند. در حال حاضر بسیاری از بیمارستان‌های دولتی با کمبود پزشک متخصص مواجه‌اند و این در حالی است که برای پیاده روی اربعین قرار است ۴ هزار نیروی پزشک و کادر درمان فرستاده شوند. از سویی هر روز اخباری از مهاجرت پزشکان و مشکلات به وجود آمده به دلیل این مهاجرت‌ها منتشر می‌شود اما هیچ کدام از مسوولان حوزه بهداشت و درمان در این باره پاسخگو نیستند.

مساله این است که قطعا وظیفه مسوولان در قبال افرادی که به زیارت امام حسین(ع) برای اربعین می‌روند تامین تمامی نیازهای این افراد است. این یک وظیفه شرعی و البته قانونی است اما اگر همین قدر جدیت در اجرای این وظیفه در داخل کشور هم از سوی مسوولان دیده می‌شد شاید الان بیماران هموفیلی با خونریزی و درد شدید خانه‌نشین نمی‌شدند و بیماران sma با مشکلات عدیده مواجه نبودند. اگر همان‌قدر که مسوولان به سلامت زیارت‌کنندگان حرمین شریفین اهمیت می‌دهند به بیمارانی که در کشور با انواع و اقسام کمبودها مواجه‌اند اهمیت دهند شاید دیگر این همه مشکل در حوزه بهداشت و درمان معنایی نداشته باشد.

اینکه وزیر بهداشت بدون توجه به وجود مشکلات عدیده در این حوزه تنها به موفقیت‌هایی که معلوم نیست در کجا و چگونه شکل گرفته‌اند اشاره می‌کند نشان از این دارد که فاصله مسوولان با واقعیت جامعه آنقدر زیاد است که حتی اخبار و گزارش‌هایی که از این واقعیت‌ها هر روز منتشر می‌شوند هم توان پر کردن این فاصله را ندارند. مهم این است که وضعیت بهداشت و درمان در کشور مساعد نیست و اخباری از این دست بیش از آنکه مورد استقبال قرار بگیرد باعث می‌شود بر زخم مردم نمک پاشیده شود. سوال دیگری که مطرح می‌شود این است که تامین منابع اعتباری برای ارسال این ۴۰۰ تن دارو از کجا صورت گرفته که برای خرید داروی بیماران هموفیلی، سرطانی و ... نمی‌تواند اختصاص یابد. بالاخره کسی باید باشد که به این سوالات پاسخ بدهد.

 

ارسال نظر