تنها نگرانی برای واردات خودرو تامین ارز است

۱۴۰۲/۰۵/۲۱ - ۰۳:۴۴:۳۱
کد خبر: ۲۱۲۷۵۱

علی آبادی در پاسخ به ایلنا درباره برنامه وزارت صمت برای تولید خودرو با راندمان بالا و کاهش مصرف سوخت گفت: بزرگ‌ترین برنامه ما در بخش خودرو همین موضوع کاهش مصرف سوخت است که اوج آن خودروهای برقی است که اساسا سوخت مصرف نمی‌کنند و انرژی مورد نیازشان را می‌توانیم از نیروگاه خورشیدی و بادی یا نیروگاه‌های حرارتی با راندمان بالا و سیکل ترکیبی تامین کنیم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، عباس علی‌آبادی در حاشیه بازدید و افتتاح پروژه‌های صنعتی استان سمنان و همچنین عملیات اجرای فاز دوم نیروگاه سیکل ترکیبی سمنان؛ در جمع خبرنگاران اظهار داشت: رشد صنعتی کشور به نحوی است که نیازمند این هستیم صنایع به تامین برق کمک کنند.

وی با بیان اینکه طی ۲ سال گذشته صنایع تشویق شدند که در حوزه صنعت برق سرمایه‌گذاری کنند، گفت: با قاطعیت عرض می‌کنم در ۲ سال گذشته باتوجه به مسوولیت امروز و قبل با کمک صنایع توسعه خوبی را در بخش برق داشته‌ایم.

وزیر صمت با بیان اینکه امروز ۴واحد نیروگاه گازی کلنگ زنی شده و تبدیل به سیکل ترکیبی خواهد شد، گفت: مهم‌ترین اتفاق اینکه نیروگاه‌هایی که امروز کلنگ زنی شدند؛ بدون مصرف سوخت می‌توانند نیاز صنایع را تامین کنند.

وی با بیان اینکه منابع مالی احداث این‌واحدها توسط صنایع و اجرای آن را هم گروه مپنا به عهده خواهد داشت، خاطرنشان کرد: صنایع می‌توانند اطمینان داشته باشند در یک‌ برنامه جامع تامین برق شوند. وی تصریح کرد: به زودی نیروگاه فولاد مبارکه به ظرفیت ۳۰۰ مگاوات و بلافاصله نیروگاه المهدی را آماده بهره‌برداری کردیم، مهم‌ترین اتفاق اینکه تمامی تجهیزات ایرانی ‌و توسط صنایع خود ایران ساخته شده است.

علی آبادی با اشاره به ناترازی برق در کشور گفت: این ناترازی برای کشور هزینه دارد، که البته این وضعیت مربوط به پیک تابستان است، ضمن اینکه رشد صنعتی هم اتفاق افتاده و تقاضای بیشتری وجود دارد.بنابراین برای تامین این تقاضا باید اقدام کرد. وی ادامه داد: امسال چند واحد جدید صنعتی اضافه کردیم، علاوه بر آن واحدهای صنعتی در شهرک‌ها نیز اجرایی شده‌اند بنابراین ۲ واحد ۱۸۵ مگاواتی جدید اضافه کردیم، یک واحد ۳۰۰ مگاواتی جدید در فولاد مبارکه اضافه می‌شود، همچنین ۲ واحد ۱۸۵ مگاواتی المهدی را در دستور کار داریم و در مجموع این برنامه‌ریزی تا ۱۰ هزار مگاوات ادامه دارد که نهایتا به تامین برق پایدار در صنایع خواهیم رسید. 

وزیر صمت با اشاره به میزان سرمایه‌گذاری در این بخش گفت: برای هر ۱۰۰۰ مگاوات حدود ۵۰۰ میلیون یورو سرمایه‌گذاری می‌شود و مجموعا برای ۱۰ هزار مگاوات ۵ میلیارد یورو سرمایه‌گذاری خواهد شد که تماما توسط صنعت تامین‌خواهد شد.وی درباره واردات خودرو‌ گفت: صادرات و واردات خودرو دو‌ اهرم برای توازن تولید هستند که این سیاست در این دوره برای تنظیم بازار اتفاق خواهد افتاد. تنها نگرانی ما تامین ارز مورد نیاز برای واردات است، در بخش تولید بیشتر ارز مورد نیاز ریالی است ولی امیدواریم با توسعه مبتنی بر صادرات بتوانیم موضوع ارز را حل و نیاز کشور را تامین کنیم.

علی آبادی در پاسخ به ایلنا درباره برنامه وزارت صمت برای تولید خودرو با راندمان بالا و کاهش مصرف بنزین گفت: بزرگ‌ترین برنامه ما در بخش خودرو همین موضوع کاهش مصرف سوخت است که اوج آن خودروهای برقی است که اساسا سوخت مصرف نمی‌کنند و انرژی مورد نیازشان را می‌توانیم از نیروگاه خورشیدی، بادی یا نیروگاه‌های حرارتی با راندمان بالا و سیکل ترکیبی تامین کنیم.وی ادامه داد: در خصوص بهبود راندمان خودروهای بنزینی برنامه اساسی داریم، اتفاقی که در خودروهای جدید افتاده نیز همین را نشان می‌دهد یعنی ما به سمت این می‌رویم که مطابق استانداردهای روز دنیا تولید داشته باشیم.

وزیر صمت بیان داشت: اتومبیل‌های سایز اقتصادی می‌توانند مصرف بنزین را تا ۴ لیتر کاهش دهند، اما مصرف اتومبیل‌های بزرگ‌تر فرق می‌کند.در هر حال مهم این است که متناسب با نیاز و تقاضا استانداردها را رعایت کنیم. وی درباره مصرف آب صنایع نیز گفت: در استان‌هایی مثل سمنان باید بهره وری را بالا ببریم یکی از کارهایی که صنایع آماده هستند انجام دهند؛ مشارکت در افزایش بهره‌وری در مصرف آب کشاورزی است و این آب صرفه‌جویی شده را به صنایع اختصاص دهیم، ضمن اینکه باتوجه به اینکه استان صنعتی است سهم بیشتری از آب را به صنایع اختصاص دهیم.