صادرات ایران به عراق به 12 میلیارد دلار می‌رسد

۱۴۰۲/۰۵/۲۱ - ۰۳:۴۵:۰۲
کد خبر: ۲۱۲۷۵۲

عضو هیأت رییسه اتاق بازرگانی ایران و عراق با اشاره به افزایش صادرات ایران به عراق گفت: با توجه به شرایط پیش بینی می‌شود صادرات ایران به عراق امسال رکورد 12 میلیارد دلار را ثبت کند.

 سید حمید حسینی در گفت‌وگو با فارس درباره آخرین وضعیت تجارت ایران و عراق، گفت: اگرچه ارزش صادرات در 4 ماهه امسال در مقایسه با سال قبل 7.97 درصد کاهش یافته است ولی صادرات ما به عراق افزایش یافته است. عضو هیأت‌رییسه اتاق مشترک ایران و عراق با اشاره به افزایش 529 میلیون دلاری صادرات ایران به عراق، افزود: صادرات به عراق در سال گذشته 2 میلیارد و 398 میلیون دلار بود که امسال به رقم 2 میلیارد و 927 میلیون دلار رسیده است.

وی بیان داشت: با توجه به اینکه دولت عراق بودجه خود را تصویب و ابلاغ کرده است و پروژه‌های زیادی در عراق آغاز شده است افزایش صادرات به عراق پیش بینی می‌شد.حسینی بیان داشت: همچنین با توجه به وضعیت موجود و افزایش صادرات ما به کشور عراق پیش بینی می‌شود امسال رکورد صادرات 12 میلیارد دلاری به عراق را داشته باشیم.  این گزارش می‌افزاید: بر اساس جدیدترین آمار گمرک ایران، حجم تجارت غیرنفتی در 4 ماه اول سال جاری 35.5 میلیارد دلار شد.صادرات قطعی کالاهای غیر نفتی کشور به استثنای نفت خام، نفت کوره، نفت سفید و تجارت چمدانی با ۷.۹۷ درصد کاهش به رقم ۱۵ میلیارد و ۹۰۶ میلیون دلار رسید. میزان وزنی کالاهای صادر شده در این مدت ۴۵ میلیون و ۷۵۸ هزار تن بوده که ۲۸.۵۶ درصد افزایش داشته است. 

در 4 ماهه ابتدای امسال، چین، عراق، ترکیه، امارات متحده عربی و هند ۵ کشور عمده مقصد کالاهای صادراتی ایران بودند که ۷۵ درصد از ارزش و ۷۶ درصد از وزن مجموع صادرات کشور به این ۵ کشور عمده صادر شده است. در این مدت ۴ میلیارد و ۶۴۴ میلیون دلار به چین، ۲ میلیارد و ۹۲۷ میلیون دلار به عراق، ۲ میلیارد دلار به ترکیه، یک میلیارد و ۷۷۸ میلیون دلار به امارات متحده عربی و ۶۲۴ میلیون دلار به هند صادر شده است. طی 4 ماه گذشته امارات متحده عربی با ۵ میلیارد و ۸۱۸ میلیون دلار، چین با ۵ میلیارد و ۵۵۸ میلیون دلار، ترکیه با ۲ میلیارد و ۹۰ میلیون دلار، هند با ۷۱۸ میلیون دلار و آلمان با ۷۰۴ میلیون دلار ۵ کشور عمده مبدا واردات کشورمان بوده‌اند. در چهار ماه نخست سال جاری ۴ میلیون و ۷۸۳ هزار تن کالا از مسیر ایران ترانزیت شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱.۷۴ درصد کاهش داشته است.

 

ارسال نظر