زنگ ابهام در بازار سرمایه

۱۴۰۲/۰۵/۲۲ - ۰۲:۲۲:۵۶
کد خبر: ۲۱۲۸۳۶
زنگ ابهام در بازار سرمایه

تقریبا از نیمه اردیبهشت ماه به واسطه دخالت و دستکاری بورس ریزشی شد و این ریزش و نزول تا به امروز ادامه داشته اما در برخی از هفته‌ها شاخص و بازار در ظاهر مثبت شده اما باطن بازار چیز دیگری می‌گوید و هنوز پرتفوی‌ها تکان نخورده‌اند. معضلی که همچنان بازار با آن سروکله می‌زند ابهام است و همین ابهامات باعث شده شرایط بدتر شود.

قرار است این هفته وضعیت نرخ خوراک پتروشیمی‌ها مشخص شود اما نرخ خوراک 7 هزارتومانی تا حدود زیادی وضعیت اعتماد را برهم زده و باعث کوچ نقدینگی شده است. در اصل افزایش نرخ خوراک پتروشیمی‌ها می‌تواند زیانبار باشد. چراکه شرکت‌ها در هر حال با تحریم و فشارهای دولتی دست و پنجه نرم می‌کنند و افزایش نرخ می‌تواند زیان سنگینی به شرکت‌ها تحمیل کند و شرایط شرکت‌ها را وخیم‌تر از گذشته کند.

از سوی دیگر مهم‌ترین نکته اینجاست که شرکت‌های بورسی خصوصا پتروشیمی‌ها باید در طرح تجدید ارزیابی شرکت‌ها شرکت کنند، پس از شرایط شرکت و استهلاک دستگاه‌ها مشخص می‌شود و آن زمان می‌توان وضعیت واقعی شرکت‌ها را متوجه شد و پس از آن به صورت مالی شرکت اتکا کرد و بر اساس فرمول‌ها به دست آورد که آیا افزایش نرخ خوراک می‌تواند سودآور باشد یا اینکه تعطیلی شرکت‌ها  را در پی خواهد داشت؟ البته جواب این سوال مشخص شد و همچنان صورت مالی شرکت‌ها نشان می‌دهد که نرخ خوراک هفت هزار تومانی عدد بالایی است و موجبات تعطیلی شرکت‌ها را فراهم می‌سازد.

از سوی دیگر نرخ بهره بین بانکی پس از یک هفته افت، بار دیگر به روند صعودی خود بازگشته است. این در حالی است که طبق گزارش عملیات اجرایی سیاست پولی، بانک مرکزی در هفته منتهی به 16 مرداد ماه، تزریق پولی در بازار بین بانکی نداشته است که به عقیده کارشناسان این موضوع یک فشار مضاعف برای بازار سرمایه است و در بلندمدت شرایط را بر هم می‌زند اما سهامداران در کوتاه‌مدت به صورت نوسانی نیز به این موضوع واکنش نشان می‌دهند. همچنین آزادسازی منابع بلوکه‌شده ایران در کره جنوبی یک سیگنال و ابهام برای بازار سرمایه است. به عقیده کارشناسان منابع ایران در کره جنوبی تبدیل به یک معضل برای  بازار شده است و سهامداران قدرت تصمیم‌گیری ندارند چراکه اگر این منابع وارد بازار ارز شوند بازار ارز نیز روند نزولی به خود می‌گیرد و به نوعی با ثبات می‌شود و برخی از سهامداران نیز صبوری می‌کنند تا آزادسازی منابع بلوکه‌شده ایران در کره جنوبی به نتیجه برسد و سپس وارد بازار شوند.

همانطور که گفته شد بورس درگیر ابهامات و مشکلات زیادی است و به واسطه همین ابهامات و مشکلات نتوانسته شرایط خوبی را تجربه کند و اگر ابهام بازار کمتر شود و شرایط به ثابت برسد روزهای خوبی را در بازار خواهیم دید. چراکه اکنون مشکل سهامداران عدم قطعیت در بورس است و به همین علت سرمایه خود را وارد تالار شیشه‌ای می‌کنند.

 

ارسال نظر