واکنش چمران به اظهارات استاندار تهران

۱۴۰۲/۰۵/۲۳ - ۰۲:۰۵:۰۷
کد خبر: ۲۱۲۸۹۶
واکنش چمران به اظهارات استاندار تهران

    نامه به رییس قوه قضاییه درباره قطع درختان یک پارک در منطقه یک پایتخت

گروه راه و شهرسازی|

قطع درختان یک پارک در منطقه یک پایتخت نیز باعث شد تا چمران دست به قلم شود و به رییس قوه قضاییه و دادستان کل کشور در این باره نامه بنویسد. 

تشدید ساخت و ساز غیرمجاز در منطقه 19 تهران وقتی اهمیت می‌یابد که برخی زمزمه‌ها مبنی بر ارجاع پرونده برخی از این ساختمان‌ها به کمیسیون ماده 5 با هدف صدور پروانه ساخت برای آنها به گوش می‌رسد. ساختمان‌هایی که استحکام آنها از سوی شهرداری تایید شوند. همزمان، قطع درختان یک پارک و تبدیل آن به یک ملک شخصی، بدون ارجاع این پرونده به شورای شهر از این جهت اهمیت پیدا می‌کند که قیمت هر متر مربع آپارتمان در این منطقه بالای 200 میلیون تومان ارزیابی می‌شود و طبعا دریافت جریمه قطع درخت و عوارض ساخت و ساز از مالک تازه این پارک رقم قابل توجهی خواهد بود.

    چشم‌پوشی را اثبات کنید

 چمران در حاشیه آغاز یکصد و شصت و نهمین جلسه دوره ششم شورای اسلامی شهر تهران در جمع خبرنگاران با بیان اینکه استاندار تهران باید صحبت خود را نسبت به اینکه در حادثه خلازیر از سوی شهرداری منطقه چشم‌پوشی صورت گرفته است، اثبات کند، گفت: ما نیز منتظریم ببینیم نتایج بررسی‌های کارشناسی چیست. به گزارش «تعادل»، علیرضا فخاری، استاندار تهران روزشنبه هفته جاری در یک نشست خبری گفته بود: «چشم‌پوشی از ساخت و سازهای غیرمجاز در منطقه ۱۹ مشهود است؛ در این زمینه پرونده‌ای در مراجع قضایی تشکیل شده است و حتما با افراد متخلف برخورد خواهد شد.»

فخاری افزوده بود: به جز ساختمان‌های که هفته گذشته تخریب شد، ساختمان‌های زیادی در منطقه 19 وجود دارد که غیرمجاز هستند و باید به این موارد هم رسیدگی و برخورد شود. بر اساس این گزارش، از آنجا که احداث اسکلت‌های فلزی و بتنی در منطقه 19 تهران در چند طبقه، به سیاق یک‌شبه‌سازی‌های ساختمان‌های غیرمجازی ممکن نیست و قاعدتا رفت و آمد ماشین‌های سنگین و جرثقیل‌ها و سایر ادوات نباید از چشم بازرسان شهرداری منطقه دور بماند، از همان ساعت‌های اولیه پس از حادثه تخریب غیراصولی یک ساختمان غیرمجاز و فروپاشی چند ساختمان مجاور آن، برخی ناظران و کارشناسان و حتی مسوولان این سئوال را طرح کردند که چطور و تحت چه شرایطی، این ساخت و سازهای بزرگ و تقریبا پیچیده فنی انجام شده اما شهرداری از آنها اطلاع نیافته است.

از همین رو، استاندار تهران از این مساله به عنوان «چشم پوشی بر ساخت و سازهای غیرمجاز» یاد کرده است. از سوی دیگر، طی روزهای اخیر، برخی اعضای شورای شهر و برخی مدیران شهرداری گزارش‌هایی از درگیری‌های شدید و حتی جنگ میان نیروهای انتظامی با نیروهای اجیر شده از سوی سازندگان ساختمان‌های غیرمجاز ارایه کردند که نشان می‌دهد طی ماه‌های گذشته این منطقه شاهد درگیری‌های زیادی بوده است.

حتی در یکی از این گزارش‌ها به حضور 2 هزار نیروی انتظامی در یکی از عملیات‌ها اشاره شد و علیرضا زاکانی، اعلام کرد، شهرداری تهران تاکنون در ۳۶ مرحله دست به پاک‌سازی ابنیه غیرقانونی زده‌ و در برخی موارد طی یک روز ۱۷۰ واحد مسکونی تخریب شده است.  با وجود این، این تناقض همچنان وجود دارد که علی رغم این تک و پاتک‌ها، چطور ساختمان‌سازی در این منطقه ادامه یافته است و نیروهای شهرداری و حکومتی به ظاهر در این عرصه شکست خورده اند؟ در شرایطی که طبعا نیروهای حاکمیتی از قوه قاهره برتر برخوردار بوده و هستند، آیا پای سازش و تبانی پنهانی برخی از مسوولان با سازندگان ساختمان‌های غیرمجاز در میان بوده است؟ این مساله‌ای است که هم از سوی شورای شهر و هم سایر نهادهای نظارتی در دست پیگیری است. در این میان، هفته گذشته، شهرداران ۱۸ کلان‌شهر کشور از جمله تهران، قم، تبریز و اصفهان در نامه‌ای به سران قوا خواستار جرم‌انگاری ساخت ‌و ساز غیرمجاز و تعریف مسوولیت کیفری برای سازندگان این سازه‌ها شدند.

در این نامه آمده است: ساخت و سازهای غیرمجاز در قوانین جزایی جرم انگاری نشده و هیچ ضمانت اجرایی مناسبی برای ارعاب سازندگان غیرمجاز، به منظور رعایت قانون وجود ندارد و متخلفین با سوءاستفاده از این خلأ قانونی، ضمن ایجاد خطرهای جانی و مالی برای ساکنین این سازه‌ها، آسیب‌های جبران‌ناپذیری به زیست شهری نیز وارد می‌سازند. مجمع شهرداران کلان‌شهرهای ایران در این نامه افزود: با عنایت به اینکه اکثر این ساخت و سازها در مناطق محروم و کم برخوردار شهری اتفاق می‌افتد، این افراد با سوءاستفاده از ناآگاهی اقشار کم درآمد و محروم، اقدام به فروش غیرقانونی ساختمان‌ها و واحدهای غیرمجاز می‌کنند که در اکثر موارد شهرداری‌ها امکان تخریب ساخت و سازهای غیرمجاز را ندارند.

    قداره‌کشی علت عدم دعوت از کارشناس نظام مهندسی

چمران اما دیروز درباره علت عدم حضور ناظرین نظام مهندسی در عملیات‌های تخریب ساخت و سازهای غیرمجاز نیز تاکید کرد: آنقدر در این موارد قداره‌کشی می‌بینیم که کارشناس نظام مهندسی در زمان تخریب دعوت نمی‌شود. رییس شورای شهر تهران همچنین در صحن این شورا با اشاره به وقوع یک حادثه تلخ در تهران در روز شنبه، اظهارکرد: شاید حادثه به بزرگی حادثه خلازیر نبود، اما در نوع خود بزرگ بود؛ گویا ما برای جان انسان‌ها ارزش قائل نیستیم. انسان بدون تنفس نمی‌تواند زندگی سالم داشته باشد و شاهد بودیم با حمله به یک بوستان، اصرار داشتند بوستان تخریب شود و اقدام به تخریب کردند و وقتی نیروهای شهرداری برای مقابله آمدند، آنها را کنار زدند.

    قدرت پول در قطع درختان!

او گفت: متأسفانه شاهد بودیم که صبح روز شنبه با هجوم عواملی به یک بوستان در منطقه یک که سابقه ۳۰ساله دارد و با حکمی که مالک اخذ کرده است، اقدام به قطع درختان و از بین بردن آنها شد! این اقدام به هیچ عنوان قابل قبول نیست. چمران افزود: مالک با حکم قضایی نسبت به قطع درختان و از بین بردن آنها و همچنین جمع‌آوری وسایل پارک اقدام کرده است. اینجا قدرت زور و پول را مشهود می‌بینیم و مشخص است که همچنان قدرت زور و پول موثر است و برخی از افراد اقدام به انجام چنین کارهایی می‌کنند.

مهدی عباسی، رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران نیز از قطع درختان قابل‌توجه در منطقه یک و در پارک این منطقه انتقاد کرد و گفت: قطعاً اگر این پرونده به شورای شهر تهران ارسال می‌شد؛ اعضا این فضا را به عنوان باغ مدنظر قرار می‌دادند و به هیچ عنوان از بین بردن این درختان با بن‌های بسیار بالا قابل قبول نیست و این کوتاهی است که از سوی شهرداری منطقه انجام شده و باید پاسخگو باشند. پرویز سروری؛ نایب‌‌رییس شورای اسلامی شهر تهران نیز در جلسه دیروز با اشاره به ادامه تخریب‌های ساخت‌وسازهای غیرمجاز در منطقه 19 اظهار کرد: قطعاً برخورد با متخلفین و سودجویان و تخریب‌ها باید ادامه داشته باشد و به هیچ عنوان نباید متوقف بشوند.


 

ارسال نظر