بورس از بازارهای موازی سبقت می‌گیرد؟

۱۴۰۲/۰۵/۲۵ - ۰۲:۲۲:۱۲
کد خبر: ۲۱۳۰۷۳

بورسان| نیما میرزایی، کارشناس بازار سرمایه معتقد است که ایجاد تحول در صنعت خودرو یک آرزوی بزرگ و نسبتا دست‌ نیافتنی است. اکنون روابط بین‌المللی کشور در یکی از سخت‌ترین شرایط خود قرار دارد. چه در بحث صادرات و چه در حوزه واردات که اتفاقا تامین قطعات را شامل می‌شود.

میرزایی عنوان کرد: شرکت‌های بزرگ بین‌المللی نیز همچنان درگیر برخی قطعات های‌تک هستند و تحویل‌های فوری خود را متوقف کرده‌اند. بنابراین اینکه انتظار گام بزرگ یا حتی رسیدن به شرایط دهه ۸۰ را داشته باشیم در شرایط فعلی تا حدودی نشدنی است.

وی افزود: قیمت‌گذاری دستوری به‌شدت کارایی شرکت‌های خودرویی را تحت تاثیر قرار داده است. اغلب شرکت‌های خودروساز به ویژه در بخش تجاری با مشکل جدی در حوزه تامین نقدینگی مواجه هستند.

میرزایی ادامه داد: کمبود نقدینگی و مشکلات مربوط به مدیریت شرکت‌های خصولتی خودرویی به انضمام نیروی مازاد انسانی شرایط را برای ایجاد تحول در صنعت را سخت می‌کند.

این تحلیلگر بازار سرمایه معتقد است، از نظر سرمایه‌گذاری وضعیت خیلی تیره نیست. اگر قیمت‌گذاری دستوری به‌طور کامل حذف شود می‌توان خوش‌بین بود که مواردی نظیر کاهش زیان خودروسازان و حتی حرکت به سمت سودآوری در این صنعت (بلندمدت) رونق بگیرد.تقاضای سفته‌بازی در این صنعت به‌طور موقت متوقف شده است.

میرزایی درباره اینکه در روند صعودی آتی کدام کلاس دارایی می‌تواند موفق عمل کند، گفت: از نگرش فنی و تجربی بازار سرمایه برنده صعود آینده خواهد بود. در روند گذشته نیز افرادی که از دانش بیشتری برخوردار بودند یا از روش‌های غیر مستقیم البته با انتخاب مناسب عمل کردند، بازدهی مطلوبی کسب کردند.

وی گفت: صنعت خودرو جذابیت سال گذشته خود را از دست داده است. زمزمه‌هایی پیرامون واردات خودرو و موضوع تصویب این مهم در مجلس و دولت عطش خرید را طبیعتا کاهش می‌دهد. در شهریور و مهر ماه واردات خودرو هر چند محدود به کشور صورت می‌گیرد.تنها بازار ارزان که توانایی جبران عقب ماندگی را دارد، بازار سرمایه است.

 

ارسال نظر