بازماندگی در تولید محصولات با ارزش افزوده بالا در صنعت نفت

۱۴۰۲/۰۶/۰۱ - ۰۲:۱۰:۵۲
کد خبر: ۲۱۳۶۶۸
بازماندگی در تولید محصولات با ارزش افزوده بالا در صنعت نفت

ما هنوز از ظرفیت پالایشگاهی کشور به خوبی بهره‌برداری نکرده‌ایم. آن طور که شایسته بوده است به توسعه‌ صنایع پایین دستی در این حوزه مبادرت نکرده‌ایم و الان با مشکلات زیادی در زمینه‌ پالایشگاهی کشور مواجه هستیم.

در حال حاضر، به تولید محصولات پتروشیمی بالادستی که فرآیند تولید ساده‌ای دارند‌ می‌پردازیم و از تولید محصولات با ارزش افزوده‌ بالا که تکنولوژی پیچیده‌ای دارند، باز مانده‌ایم.

حمیدرضا صالحی، عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران، در خصوص ضرورت راه‌اندازی پتروپالایشگاه‌ها در کشور در گفت‌وگو با خبرنگار «تعادل»، ضمن بیان مطلب بالا، تصریح کرد: درباره‌ مزیت‌‌‌های پتروپالایشگاه‌ها شکی وجود ندارد. این مجتمع‌‌‌های صنعتی‌ می‌توانند برای کشور سودآور باشند و به تولید محصولات با ارزش افزوده‌ بالا کمک کنند. اما شرطش این است که زیرساخت‌‌‌های لازم را مهیا کنیم و بتوانیم از ظرفیت‌‌‌های آنها بهره ببریم. 

این عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی خاطرنشان کرد: اگر‌ می‌خواهیم پتروپالایشگاه‌ها را راه‌اندازی کنیم، باید تدابیر لازم را برای بهره‌برداری از ظرفیت‌‌‌های این مجتمع‌‌‌های صنعتی بیندیشیم. باید طوری عمل کنیم که برگشت سرمایه اتفاق بیفتد.

وی ادامه داد: پتروپالایشگاه‌ها مزیت‌‌‌های فراوانی دارند و ما از راه‌اندازی آنها در کشور استقبال‌ می‌کنیم. اما تا زمانی که مسائل اقتصادی و برگشت سرمایه برای این مجتمع‌‌‌های بزرگ صنعتی حل نشود، نمی‌توانیم از مزیت‌‌‌های آنها بهره ببریم. این پروژه‌ها بسیار سرمایه بر  هستند و باید بحث خوراک آنها ساماندهی شود. 

صالحی در خصوص خواسته‌ صندوق توسعه ملی مبنی بر اینکه تخصیص تنفس خوراک برای هر طرح پتروپالایشگاهی نیاز به اذن رهبری به صورت جداگانه دارد، گفت: این موضوع که از طرف صندوق مطرح شده است، منطقی نیست. مقام معظم رهبری در این سطح به صورت جزئی به موضوعات ورود نمی‌کنند. وقتی اذن ایشان به صورت کلی در خصوص لزوم راه‌اندازی پتروپالایشگاه‌ها اخذ شده است و ایشان بارها در فرصت‌‌‌های مختلف به لزوم انجام این کار تأکید کرده‌اند، ضرورتی برای دریافت اذن به صورت جداگانه برای هر طرح وجود ندارد. 

وی در پاسخ به این سوال که آیا حمایت‌‌‌های لفظی مسوولان ارشد کشور مانند شخص رییس‌جمهور و معاون اول ایشان از ضرورت راه‌اندازی پتروپالایشگاه‌ها‌ می‌تواند گرهی از مشکلات فعلی بر سر راه رونق این مجتمع‌‌‌های صنعتی در کشور باز کند یا خیر، تصریح کرد: صحبت‌های آقای مخبر به عنوان معاون اول رییس‌جمهور پیرامون مزیت‌‌‌های راه‌اندازی پتروپالایشگاه‌ها در کشور عملاً نفعی برایمان ندارد و نباید به این حمایت‌‌‌های لفظی دل خوش کنیم. باید در عمل برای حل مشکل اعطای مجوز تنفس خوراک پتروپالایشگاه‌ها اقدامی اساسی صورت بگیرد و شخص رییس‌جمهور و معاون اولش به صورت جدی به این موضوع ورود کنند و درصدد رفع مشکلات اعطای مجوز تنفس خوراک برای راه‌اندازی پتروپالایشگاه‌ها باشند. 

 

ارسال نظر