تغییر رفتار خودروسازان در فروش خودروهای داخلی
بازار خودرو پرتلاطم است. برخی روزها قیمتها به یکباره می شکنند و چند صد میلیون هم که شده پایین می آیند و برخی روزهای دیگر، بدون هیچ دلیل و منطقی قیمت بالا می رود و مشخص نیست که روال بازار به چه شکل است، اما کم کم بازار به سمت رکود گویا در حرکت است و بسیاری دست از خرید و فروش کشیده اند تا ببینند اتفاقات سیاسی و تحولات بازار ارز، شرایط را به چه شکلی پیش خواهد برد.
به گزارش اقتصادآنلاین، گفت و گو با نمایشگاه داران خودرو و فعالان بازار نشان می دهد که بازار از اطمینان کافی برای خرید و فروش خودروهای کارکرده و صفر کیلومتر برخوردار نیست و اگر هم خرید و فروشی صورت می گیرد، یا فروش از سوی افراد پول لازم است که به هر قیمتی حاضر هستند خودروی خود را بفروشند و یا از سوی افرادی که پول نقدی در دست دارند و برای مصرف روزمره خود قصد خرید خودرو را دارند.
آنها می گویند که بازار خودرو در شرایط فعلی برای سرمایه گذاری کوتاه مدت توجیه ندارد و فعالان بازار دست از خرید و فروش کشیده اند تا بلکه شرایط واضح تر شود و بتوانند تصمیم بهتری بگیرند.
در این میان، فعالان بازار خودرو می گویند که قیمت خودروهای وارداتی که آخرین سری آنها مربوط به سال ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ است و بعد از آن به دلیل ممنوعیت ها وارداتی صورت نگرفته، کاهش چشمگیر داشته است و فروشنده برای آنها به روال قبل وجود ندارد؛ چراکه همه منتظر ورود خودروهای مدل ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ هستند.
گشت و گذاری در بازار خودرو هم این را تائید می کند که رکود حاکم شده و دیگر تقاضایی به صورت جدی برای خودروها وجود ندارد و به نظر می رسد که ورود خودروهای وارداتی به بازار هر چند که بدون برنامه و با کندی صورت می گیرد، اما توانسته بازار خودروهای وارداتی کارکرده و خودروهای داخلی صفر کیلومتر را به چالش بکشد.
در این میان خودروسازان نیز تلاش دارند تا پیش از آنکه ورود خودروهای وارداتی به بازار سرنوشت محصولاتشان را تغییر دهد و تقاضا را با رکود مواجه سازد، خودروهای تولیدی خود را با فروش های فوری به دست مصرف کنندگان برسانند و تغییری در روند فروش خود ایجاد نمایند.
اکنون برخی از خودروسازان اقدام به فروش با قیمت قطعی برخی محصولاتشان می کنند که نشان می دهد چشم اندازی برای رشد قیمتی آن نمی بینند و بنابراین فروش را با قیمت قطعی و در مدت زمان کوتاه برنامه ریزی می کنند تا بلکه بتوانند از رکود بازار جلوگیری کنند.
از سوی دیگر، هنوز تکلیف تامین ارز خودروهای وارداتی مشخص نیست و اگر هم قرار است که خودروهای دست دوم وارد بازار بشوند، مشخص نیست که ارز آنها از چه طریقی تامین خواهد شد، چراکه نه دولت به اندازه کافی ارز در سامانه نیما برای تخصیص به واردات خودروهای وارداتی دارد و نه قرار هم هست که این سیاست را داشته باشد که تامین ارز واردات خودرو در اولویت قرار گیرد؛ بنابراین پیشنهادات مختلفی مطرح است که این روند را روان تر کند.
صادرکنندگان پیشنهاد داده اند که دولت ارز تامین واردات خودرو را به ارز صادراتی گره زند و تقاضا را از نیما حذف کند تا بلکه هم روند رفع تعهد ارزی صادرکنندگان روان شود و هم ارز مورد نیاز واردات خودرو تامین گردد و بازار خودرو با ورود خودروهای جدید، رخ دیگری بنماید.
در این میان، باید منتظر ماند و دید که ارز واردات خودرو از چه محلی قرار است تامین شود و آیا ادامه این روند منجر به وضعیت بهتری برای مصرف کنندگان داخلی خواهد شد و آنها خودروهای داخلی را با قیمت مناسب تر و به دور از بازار سیاه تامین خواهند کرد یا خیر؟