صادرات گاز در راه است؟!

۱۴۰۲/۰۶/۰۶ - ۰۱:۱۹:۵۹
کد خبر: ۲۱۴۰۱۸
صادرات گاز در راه است؟!

گلناز پرتوی مهر|

پروژه فاز ۱۱ پارس جنوبی امروز با حضور رییس‌جمهوری افتتاح می‌شود.به گزارش «تعادل»، فاز ۱۱ پارس جنوبی که تنها فاز توسعه نیافته میدان مشترک پارس جنوبی است با تمرکز دولت سیزدهم و تکیه بر توان داخلی، به مرحله تولید گاز رسیده و امروز این پروژه رسما افتتاح می‌شود.

تولید روزانه لااقل ۱۵ میلیون متر مکعب در روز سه سال زودتر از زمان پیش بینی شده، صرفه جویی در هزینه و زمان ساخت یک سکوی بزرگ به وزن بیش از ۳۰۰۰ تن و افزایش تولید میعانات گازی با این اقدام ابتکاری، جلوی عدم النفع چندین میلیارد دلاری در برداشت از این فاز را در سال‌های آینده گرفت و توجه به بهره‌وری در اجرای پروژه‌های نفتی را به نمایش گذاشت.

 ایران با وجود اینکه تقریبا یک دهه دیرتر از قطر بهره‌برداری از میدان مشترک پارس جنوبی را آغاز کرده و تنها ۳۰ درصد مساحت میدان را در اختیار دارد، اما امروز برداشت روزانه گاز و میعانات ایران از این میدان مشترک از قطر پیشی گرفته این در حالی است که در طرف قطری، عملا شرکت‌های بزرگ نفتی جهان مالک بخشی از مخزن هستند و ایران با بزرگ‌ترین شرکت‌های جهان نه کشور کوچک و  کم جمعیت قطر رقابت می‌کند.

طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی با هدف استخراج روزانه ۵۶ میلیون مترمکعب گاز در حال توسعه است که از ویژگی‌های کلی طرح می‌توان به حفاری ۲۴ حلقه چاه، ۲ سکوی تولیدی (هر یک به ظرفیت یک میلیارد فوت مکعب گاز ترش، معادل ۲۸ میلیون مترمکعب در روز)، دو رشته خط لوله ۳۲ اینچ دریایی به همراه خطوط چهار اینچ تزریق منواتیلن‌گلایکول و تأسیسات اتصال به ورودی پالایشگاه فازهای ۶، ۷ و ۸ و فاز ۱۲ پارس‌جنوبی، طراحی، ساخت و نصب سکوی فشارافزایی برای حفظ و نگهداشت تولید و تأسیسات فشارافزایی به همراه متعلقات کامل در پایان اشاره کرد.

در همین زمینه، فرشاد جامع کارشناس انرژی در رابطه با اهمیت آغاز عملیاتی برداشت گاز از فاز 11 پارس جنوبی به خبرنگار «تعادل»، گفت: آغاز عملیات استخراج پیچیده‌ترین لایه گازی مرزی با قطر در فاز 11 میدان گازی پارس جنوبی با ابتکار بی‌سابقه‌ای از سوی ایران به ثمر نشست. این تلاش با هدف جلوگیری از سوزاندن نفت کوره و گازوئیل در نیروگاه‌ها در فصول سرد سال و همچنین افزایش صادرات گاز در فصول گرم سال انجام می‌شود.

تخمین زده می‌شود که این طرح بیش از 2.2 میلیارد دلار در سال درآمد ایجاد کند. تلاش‌های ایران برای بهره‌برداری از رایج‌ترین لایه گازی در مرز قطر تحت تأثیر عوامل مختلفی است. اولاً، به دنبال استفاده موثر و پایدار از منابع طبیعی فراوان است. هدف ایران با برداشت حداقل 15 میلیون متر مکعب از فاز 11 پارس جنوبی، افزایش برداشت گاز از میدان مشترک گازی با قطر است. این توسعه نه تنها خودکفایی انرژی را ارتقا می‌دهد، بلکه باعث افزایش درآمدزایی از طریق افزایش صادرات گاز می‌شود.

وی در رابطه با راهبرد کلیدی دولت سیزدهم در برداشت از فاز 11 پارس جنوبی بعد از 20 سال گفت: یکی از دستاوردهای قابل توجه در این ابتکار حرکت موفقیت آمیز یک سکوی 3200 تنی است. این سکو طی مسافت 550 کیلومتری حمل و در فاز 11 میدان گازی پارس جنوبی نصب شد. این شاهکار توانایی‌های فناورانه و تعهد ایران به پیشبرد صنعت گاز خود را به نمایش می‌گذارد.

 وی عنوان کرد: ایران علاوه بر بهره‌برداری از میادین گازی خود، گام‌های مهمی در جهت توسعه فرصت‌های صادرات گاز برداشته است. سرمایه‌گذاری مستقیم در توسعه میادین گازی به ایران امکان افزایش ظرفیت تولید خود را داده است. در عین حال، قراردادی برای کاهش تلفات گاز در خطوط لوله و جلوگیری از هدر رفتن گاز مشعل منعقد شده است.

در نتیجه، ایران توانسته است گاز خود را به ترکیه و عراق - دو مشتری مهم - که تقاضای آنها برای گاز ایران از زمان روی کار آمدن دولت سیزدهم بیش از 50 درصد افزایش یافته است، تامین کند. همچنین، تکمیل فاز 11 میدان گازی پارس جنوبی و متعاقب آن افزایش ظرفیت تولید گاز ایران به 6 میلیارد متر مکعب در سال، زمینه را برای رشد بیشتر صادرات گاز فراهم می‌کند. با پیش بینی افزایش 35 درصدی، ایران می‌تواند به بازارهای جدید دست یابد و از موقعیت خود به عنوان تامین‌کننده بزرگ گاز در منطقه استفاده کند. این کارشناس انرژی در رابطه با مزایای ابتکارات ایران در بخش گاز فراتر از دستاوردهای اقتصادی است،گفت با کاهش نیاز به سوزاندن نفت کوره و گازوئیل، این تلاش‌ها پیامدهای زیست محیطی مثبتی دارند. استفاده از منابع پاک‌تر انرژی به کاهش آلودگی هوا در زمان ناترازی مقطعی زمستان نیز کمک می‌کند. علاوه بر این، افزایش صادرات گاز باعث ارتقای همکاری‌های منطقه‌ای و ارتقای جایگاه ایران در بازار جهانی انرژی می‌شود.

وی در پایان گفت: علیرغم پیشرفت قابل توجهی که انجام شده است، چالش‌ها همچنان باقی است. تنش‌های سیاسی در منطقه و همچنین تحریم‌های بین‌المللی اعمال شده بر ایران، بر توانایی این کشور برای بهره‌برداری کامل از منابع گازی و به‌کارگیری پتانسیل آنها تأثیر گذاشته است. با این حال، با تحولات دیپلماتیک اخیر که برخی از این فشارها را کاهش داده است، خوش‌بینی وجود دارد که بخش گاز ایران به رشد خود ادامه خواهد داد و نقش مهم فزاینده‌ای در تامین نیازهای انرژی داخلی و کمک به امنیت انرژی جهانی ایفا خواهد کرد.

استخراج عملیاتی پیچیده‌ترین لایه گازی مرزی با قطر در فاز 11 میدان گازی پارس جنوبی، لحظه‌ای مهم برای صنعت گاز ایران است. این ابتکار با جلوگیری از سوزاندن نفت کوره و گازوئیل، افزایش استخراج گاز از میادین مشترک و به حداکثر رساندن فرصت‌های صادراتی، پتانسیل بسیار زیادی برای درآمدزایی و استفاده پایدار از انرژی دارد. از آنجایی که ایران به پیشرفت بخش گاز خود از طریق نوآوری‌های تکنولوژیکی و مشارکت‌های استراتژیک ادامه می‌دهد، آماده تبدیل شدن به یک بازیگر کلیدی در بازارهای انرژی منطقه‌ای و جهانی است.

 

ارسال نظر