بازی بورس در زمین سبز

۱۴۰۲/۰۶/۰۶ - ۰۱:۴۵:۵۴
کد خبر: ۲۱۴۰۲۴
بازی بورس در زمین سبز

گروه بازارسرمایه| 

بورس طی دو روز گذشته روند مثبت و خوبی را تجربه کرد و توانست به محدوده میلیونی برسد و میزان ترس را کاهش و اعتماد بازار را افزایش دهد. بازار سرمایه روزهای نسبتا خوبی را سپری می‌کند.

البته همچنان وضعیت رضایت چندانی را جلب نمی‌کند و باید مدتی حداقل یک ماه روند اصلی شاخص صعودی باشد آن زمان سهامداران نسبت به بازار سرمایه و شرایط آن امیدوار می‌شوند و درنهایت شاهد ورود نقدینگی و رشد واقعی بازار سرمایه خواهیم بود.

بازار سرمایه با واقعیت‌ها کار می‌کند و اخبار نیز می‌تواند تاثیرگذار باشد. این بدان معناست که اگر بازار سرمایه اغلب به اخبار واقعی بها می‌دهد و شایعه‌ها می‌تواند به صورت موقتی حال و هوای برخی از سهامداران را تغییر دهد؛ اما به‌طور کلی واقعیت‌ها مسیر را تغییر می‌دهد.

قرار بود روز گذشته خبرهای خوبی درخصوص بورس مخابره شود اما تا به لحظه تنظیم این گزارش خبری مثبت درخصوص بورس نیست. خبرهای غیر موثق حاکی از آن است که دولت تغییر در فرمول را پذیرفته و این اتفاق خوبی است که اگر تایید رسمی شود می‌تواند بازار را به تحرک مثبت وا دارد. در آخرین روز هفته‌ای که سپری شد، بازار نسبت به اخبار برگزاری جلسه هیات دولت پیرامون نرخ خوراک و احتمال افزایش نرخ ارز از ۲۸۵۰۰ به ۳۸ هزار تومان واکنش مثبت نشان داد که نشان از خوش‌بینی اهالی بازار به نتیجه این جلسه بود. اگرچه تا پایان همان روز و حتی زمان نگارش این گزارش، هیچ خبری از نتیجه این جلسه منتشر نشده اما گفته می‌شود که تصمیماتی جدی در این خصوص اتخاذ شده و در روزهای آینده به صورت عمومی اعلام می‌شود.

از سمت دیگر، بر اساس شنیده‌ها قرار است که به زودی نرخ تسعیر ارز صنایع به نرخ مرکز مبادله ارز تغییر کند. کلیه ارز‌های ناشی از صادرات در مرکز مبادله عرضه خواهد شد و کلیه متقاضیان ارز با نرخ توافقی اقدام به تامین ارز (حواله و اسکناس) خود به‌طور مستقیم از صادرکنندگان خواهند کرد. نرخ بازار مبادل‌های اختلاف کمتری با بازار آزاد خواهد داشت و بر اساس عرضه و تقاضا کشف نرخ خواهد شد. نرخ مرکز مبادله، مبنای نرخ‌گذاری کلیه محصولات داخلی (اعم از تعیین نرخ پایه در بورس کالا) در صنایع مختلف خواهد بود. عرضه ارز حاصل از صادرات نفت در بازار نیمایی باقی خواهد ماند و به کالاهای اساسی تخصیص خواهد یافت. آغاز رسمی کار مرکز مبادله احتمالا از نیمه دوم شهریور ماه خواهد بود. البته باید دقت داشت که تا اعلام رسمی از سوی بانک مرکزی، مطالب فوق صرفا شنیده است و باید منتظر اطلاعیه‌های رسمی ماند.

   حمایت از بازار سرمایه

هفته اخیر بود که مهدی صبایی، سخنگوی سازمان بورس، از یک راهکار حمایتی دیگر برای بازار سرمایه خبر داد و عنوان کرد که صندوق توسعه بازار قصد دارد برای برگشت آرامش و ثبات به بازار، ۶ هزار میلیارد تومان اوراق تبعی با سررسید یک ساله و نرخ ۲۰ درصد منتشر کند تا سرمایه‌گذاران بازار سهام بتوانند با آرامش بیشتری به معاملات خود بپردازند و به نوعی سبد سهام خود را تضمین کنند.

سازمان در همین راستا موضوع جدیدی را نیز به میان آورده که طبق آن، کسانی که خریدار اختیار فروش تبعی هستند، نیازی به واگذاری اختیار خریدهای خود نیستند و این بدین معناست که کف بازدهی یک ساله می‌تواند ۲۰ درصد باشد و سقف این بازدهی باز خواهد بود. البته برخی از کارشناسان عقیده دارند که این اوراق به زیان بازار تمام خواهد شد چراکه اعتمادی در بازار وجود ندارد.

   عرضه اولیه جدید

پس از گذشت حدود دو هفته از عرضه اولیه 10 درصد از سهام شرکت مولد نیروگاهی تجارت فارس در 25 مرداد و با وجود تداوم وضعیت نوسانی بازار، شرکت تامین سرمایه کاردان به عنوان سیزدهمین سهم تازه وارد، چهارشنبه این هفته 8 شهریور از طریق بورس وارد می‌شود.بر اساس این گزارش، مقرر شده 630 میلیون سهم معادل 7 درصد سهام «تکاردان» به روش ثبت سفارش به عموم مردم واگذار شود.

دامنه قمیت هر سهم بین 580 تا 708 تومان و سهمیه هر سهامدار حقیقی و حقوقی هم 1200 سهم تعیین شده که احتمال دارد در صورت استقبال از آمار سهمیه کاسته شود. بنابراین در حالت اولیه، حداکثر نقدینگی مورد نیاز حدود 850 تومان خواهد بود . طی سال جاری سهام 12 شرکت پرداخت الکترونیک پاسارگاد و کشاورزی، دامپروری فجر اصفهان، بهار رز عالیس چناران، سرمایه‌گذاری الماس حکمت ایرانیان، گروه مالی شهر، نیان الکترونیک، توسعه صنایع و معادن کوثر، مخازن گاز طبیعی آسیا ناما، خمیر مایه رضوی، صبا فولاد خلیج فارس، توسعه فن افزار توسن و مولد نیروگاهی تجارت فارس عرضه اولیه شده و تامین سرمایه کاردان، سیزدهمین سهم جدید سال به‌شمار می‌رود.

   بازار از دریچه معاملات

طی معاملات دومین روزکاری هفته یعنی یکشنبه، شاخص کل بورس تهران 58 هزار و 391 واحد نسبت به روز کاری گذشته بالاتر ایستاد و به سطح 2 میلیون و 51 هزار و 488 واحد رسید. شاخص کل هم وزن بورس نیز با افزایش 15 هزار و 570 واحدی در رقم 700 هزار و 449 واحدی ایستاد. شاخص کل فرابورس نیز با رشد 554 واحدی به رقم 26 هزار و 96 واحد رسید. همچنین شاخص هم وزن فرابورس با افزایش 3 هزار و 349 واحد به سطح 127 هزار و 254 واحد رسید.

روز یکشنبه خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار سهام برای دومین روز مثبت شد و 402 میلیارد تومان پول حقیقی به بازار سهام وارد شد. همچنین نماد شستا بیشترین ورود را داشت که ارزش آن 180 میلیارد تومان بود. پس از شستا، نمادهای صبا، شتران، شبندر و خساپا بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند. در سوی دیگر، بیشترین خروج پول حقیقی به نمادهای رمپنا، پی‌پاد و بمولد اختصاص داشت.

در دومین روز کای هفته نمادهای فملی، فولاد و شستا نمادهای سبزپوش بورس بودند که بیشترین اثر را در رشد شاخص کل بورس داشتند. در مقابل سصفها، دعبید و ثفارس از نمادهای قرمز بودند که اثر منفی بر شاخص داشتند. در فرابورس نیز نمادهای آریا، وسپهر و صبا بیشترین اثر افزایشی را بر شاخص داشتند و نمادهای تماوند، بپاس و میهن بیشترین اثر کاهنده را بر شاخص کل فرابورس داشتند.

در بین نمادهای پرتراکنش نماد شستا بیشترین تراکنش را داشت و خگستر و خودرو در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند. در فرابورس نیز بمولد، فن افزار و دی بیشترین تراکنش را داشتند.   در دومین روز کاری هفته ارزش معاملات کل بازار سهام به 14 هزار و 782 میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 112 میلیارد تومان بود که یک درصد از ارزش کل معاملات بازار را در این روز شامل می‌شود. ارزش معاملات خرد نیز با افزایش 31 درصدی به نسبت روز معاملاتی قبل به رقم 7 هزار و 573 میلیارد تومان رسید. در حجم معاملات نیز سهام شستا با تعداد 2 میلیارد و 340 میلیون و 158 هزار و 881 سهم در صدر قرار گرفته است. دی در رتبه دوم بیشترین حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به خساپا تعلق داشت.

دو نماد خودرو و خگستر نیز در رتبه‌های بعدی بیشترین حجم معاملات بازار قرار داشتند. در معاملات یکشنبه، 110 نماد صف خرید داشتند و 61 نماد با صف‌ فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با افت 38 درصدی نسبت به روز کاری قبل به 253 میلیارد تومان کاهش یافت و مجموع ارزش صف‌های فروش نیز با کاهش 7 درصدی به 347 میلیارد تومان رسید.

 

ارسال نظر