حرکت نامتعادل بورس

۱۴۰۲/۰۶/۰۷ - ۰۱:۰۳:۵۲
کد خبر: ۲۱۴۱۰۵
حرکت  نامتعادل  بورس

شاخص کل بورس سومین روز مثبت خود را پشت سر گذاشت و در محدوده دو میلیون و 84 هزار واحدی ایستاد. همانطور که گفته شد اگر این روند چند روزی ادامه پیدا کند شاهد تغییرات مثبتی در بازار خواهیم بود. اما برخی از کارشناسان عقیده دارند که این مثبت شدن گذرا است و احتمالا تا چند روز آینده شاخص روند منفی در بازار باشیم.

برخی از کارشناسان عقیده دارند که به علت شرایط پیش آمده شاخص دستوری شده و شاهد تغییرات زیادی در بازار نیستیم. در اصل این عقیده نیز تا حدودی درست است و تک سهم‌ها و صنایع بازار تا حدود زیادی تغییر نکرده است؛ البته نباید انتظار داشت که به علت مثبت شدن دو روزه شاخص تمام صنایع نیز رشد قیمتی داشته باشند. 

بازار سرمایه نیازمند افزایش اعتماد است که این افزایش اعتماد می‌تواند منجربه ورود نقدینگی به بازار شود و این نقدینگی‌ها اگر واقعی باشند مسیر شاخص را تغییر می‌دهند. مشکل اینجاست که عملکرد مسوولان امر باعث شده که اعتماد بازار به کمترین حالت خود برسد و اغلب سهامداران خرد و عمده ترجیح دهند سرمایه خود را در بازاری دیگر سرمایه‌گذاری کنند.

   نرخ خوراک بازمی‌گردد؟

یکی از عواملی که می‌تواند اعتماد را به بازار برگرداند نرخ خوراک است. مهدوی ابهر دبیر انجمن کارفرمایی صنعت پتروشیمی روز گذشته عنوان کرد که نتیجه جلسه مشترک وزیر صمت، اقتصاد و نفت با معاون اول رییس‌جمهور که چهارشنبه هفته گذشته برگزار شد، فرموله شدن قیمت‌گذاری خوراک و گاز صنایع بود. نمایندگان وزارت صمت به دلیل موضوع قیمت‌گذاری گاز صنایع در جلسات حضور دارند و از قضا پیشنهادهای سازنده‌ای درباره فرموله شدن قیمت خوراک و گاز دارند از جمله اینکه باید در محاسبات قیمت گاز در هاب‌های FFT و NBP اروپا در محاسبات مد نظر قرار گیرد.

به عنوان انجمن شرکت‌های پتروشیمی، نظر ما این است که برای هاب اروپا در فرمول قیمت‌گذاری وزن بیشتری قایل شوند و فرمول به گونه‌ای باشد که برآیند آن شامل چهار هاب بین‌المللی هنری، آلبرتا، FFT و NBP نباید بیشتر از ۱۲ تا ۱۴ سنت باشد. همچنین نرخ گاز سوخت هم حداکثر ۵۰ درصد خوراک محاسبه شود. اگر قیمت‌گذاری با این شیوه مصوب و ابلاغ شود، از همین تاریخ قابل اجرا است و عطف به ماسبق نمی‌شود. یعنی قیمت خوراک واحدهای‌های پتروشیمی در ۵ ماه سپری شده از سال همان ۵۰۰۰ تومان است.

وی افزود که نرخ خوراک پتروشیمی‌ها قرار است فرمولی شود اما اینکه چگونه فرمول را تعیین کنند هنوز قطعی نشده است. نرخ خوراک با توجه به هاب‌ها، نرخ صادرات و نرخهای داخلی تنظیم می‌شود؛ قیمت ثابت کار غلطی است. فرمول ثابت به خاطر جهش قیمت گاز در اروپا جواب نداد، اروپا به خاطر اینکه تولید‌کننده انرژی نیست و وارد‌کننده هست ملاک غلطی است که در فرمول آمده. این خبر که نرخ خوراک روی فرمول می‌رود قطعی است.

   بازار در کوتاه‌مدت 

احسان خاتونی معتقد است که در روزهای اخیر با وجود سبزپوشی بازار چندین موج عرضه را تجربه کرد، اما پیروز خارج شد و این روند نوید بازار مثبتی را برای هفته جاری می‌دهد. همچنین حجم با روند هم سو بود و حجم و ارزش معاملات خرد، بهبود داشته است

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه بازار در روزهای اخیر با وجود سبزپوشی چندین موج عرضه را تجربه کرد، اما پیروز خارج شد، گفت: این روند نوید بازار مثبتی را برای هفته جاری می‌دهد. همچنین حجم با روند هم سو بود و حجم و ارزش معاملات خرد، بهبود داشته است.

خاتونی با بیان اینکه بخشی از عرضه‌ها ممکن است به این دلیل بوده که خبرهای شفافی درباره نرخ خوراک پتروشیمی‌ها منتشر نشده است، افزود: برخی تصور می‌کردند که به دلیل عدم انتشار نتیجه جلسه نرخ خوراک ممکن است بازار منفی شود، اما بازار قبلا افت داشته است تا جایی که خود فروشندگان خسته شده‌اند، اما مهم‌تر از این عامل شایعه حذف قریب الوقوع نرخ تسعیر ارز است.

این کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه لااقل برای صنایع پترو پالایشی به زودی تحولاتی رخ دهد، تصریح کرد: نمی‌توان انتظار داشت که نرخ خوراک را به قیمت‌های جهانی تغییر دهند، اما ارز را ترجیحی یا چیزی ما بین ترجیحی مبادل‌های می‌توان تغییر داد.

   رشد در کرک اسپرد پالایشگاه‌ها

به گفته وی با توجه به رشدی که در کرک اسپرد پالایشگاه‌ها شاهد بودیم تغییر نرخ تسعیر ارز موجب افزایش تقاضا در این صنعت می‌شود و از آنجایی که یک گروه ارزنده است پیش بینی می‌شود تقاضا برای این سهم‌ها افزایش یابد.

در هفته جاری چند خبر موثر برای بورس منتشر شده که یکی پس از دیگری تکذیب شده‌اند برای نمونه روزهای آخر هفته گذشته خبر آزادسازی قیمت خودرو منتشر شد که همان زمان تکذیب شد و بعد در ابتدای هفته جاری موضوع عرضه خودرو در بورس کالا منتشر شد که این خبر هم توسط شورای رقابت رد شد به همین دلیل اثر موقتی دارند.

این تحلیلگر بازار سرمایه اظهار داشت: از طرفی صادر‌کنندگان ارز حاصل از صادرات را در مرکز مبادله‌ای که نرخ آن نزدیک به نرخ بازار آزاد است خواهند فروخت؛ در ادامه شایعات بازگشت معاملات محصولات خودروسازان به بورس کالا نیز بسیار جدی است؛ به دلیل شرایط نموداری و اصلاح عمیق در این صنعت شاهد جذابیت قیمتی نیز بودیم.

خاتونی در نهایت گفت: بازار بار دیگر به این صنعت روی خوش نشان داد. همچنین معامله بلوکی خودروسازان آنها را به گروگان گرفته بود و پس از اتمام آن شاهد کاهش محسوس عرضه‌ها هستیم.

   بازار از دریچه معاملات

طی معاملات سومین روز کاری هفته یعنی دوشنبه شاخص کل بورس تهران 32 هزار و 745 واحد نسبت به روز کاری گذشته بالاتر ایستاد و به سطح 2 میلیون و 84 هزار و 218 واحد رسید. شاخص کل هم وزن بورس نیز با افزایش 4 هزار و 749 واحدی در رقم 705 هزار و 155 واحدی ایستاد.شاخص کل فرابورس نیز با رشد 182 واحدی به رقم 26 هزار و 278 واحد رسید. همچنین شاخص هم وزن فرابورس با افزایش 458 واحد به سطح 127 هزار و 710 واحد رسید.

روز دوشنبه خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار سهام پس از 2 روز بار دیگر منفی شد و 155 میلیارد تومان پول حقیقی از بازار سهام خارج شد. در این روز نماد وبملت بیشترین خروج را داشت که ارزش آن 34 میلیارد تومان بود. پس از بانک ملت، نمادهای خودرو، شتران، عالیس و شپنا بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند. بر اساس آمار اکو ایران بیشترین ورود پول حقیقی به نمادهای شستا، پارسان، پارس اختصاص داشت. طی روزی که گذشت نمادهای فارس، پارسان، وغدیر و فولاد نمادهای سبزپوش بورس بودند که بیشترین اثر را در رشد شاخص کل بورس داشتند. در مقابل دعبید، ثبهساز و سفار از نمادهای قرمز بودند که اثر منفی بر شاخص داشتند.

در فرابورس نیز نمادهای وسپهر، آریا و زاگرس بیشترین اثر افزایشی را بر شاخص داشتند و نمادهای فجهان، پخش و گلدیرا بیشترین اثر کاهنده را بر شاخص کل فرابورس داشتند.در بین نمادهای پرتراکنش بورس روز دوشنبه نماد شستا بیشترین تراکنش را داشت و خگستر و خودرو در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند. در فرابورس نیز بمولد، فن افزار و نیان بیشترین تراکنش را داشتند. 

در سومین روز کاری هفته ارزش معاملات کل بازار سهام به 233 هزار و 815 میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 222 هزار و 78 میلیارد تومان بود که 95 درصد از ارزش کل معاملات بازار را در این روز شامل می‌شود. ارزش معاملات خرد نیز با کاهش 2 درصدی به نسبت روز معاملاتی قبل به رقم 7 هزار و 415 میلیارد تومان رسید. در معاملات این روز نماد میدکو بیشترین ارزش معاملات بازار سهام را به خود اختصاص داد که ارزش معاملات آن 256 میلیارد تومان بود. پس از میدکو، خگستر بیشترین ارزش معاملات را داشت و وپاسار رتبه سوم بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن، دو نماد شستا و شپدیس در رتبه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند.

در معاملات دوشنبه، 63 نماد صف خرید داشتند و 67 نماد با صف‌ فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با افت 12 درصدی نسبت به روز کاری قبل به 223 میلیارد تومان کاهش یافت و مجموع ارزش صف‌های فروش نیز با افزایش 12 درصدی به 389 میلیارد تومان رسید.

 

ارسال نظر