سوءاستفاده از چت‌جی‌پی‌تی برای مقاصد سیاسی

۱۴۰۲/۰۶/۰۸ - ۰۲:۲۸:۲۶
کد خبر: ۲۱۴۲۱۰

گزارشی جدید نشان می‌دهد تلاش‌های اوپن‌ای آی برای جلوگیری از سوءاستفاده از چت‌جی‌پی‌تی در کمپین‌های سیاسی و اخبار جعلی مربوطه موفق نبوده است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از انگجت، در ماه مارس«اوپن‌ای آی» پس از محبوبیت سریع خود میان کاربران سعی داشت نگرانی‌ها درباره استفاده از هوش مصنوعی مولد چت‌جی‌پی‌تی برای تشدید اخبار جعلی سیاسی را از بین ببرد و برای این منظور آپدیتی در صفحه کاربری شرکت منتشر کرد تا به‌طور واضح چنین رفتاری را منع کند.

اما یک تحقیق نشریه واشنگتن پست نشان می‌دهد این چت‌بات را همچنان می‌توان به راحتی تحریک کرد تا این قوانین را بشکند. چنین فرایندی برای انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ میلادی پیامدهایی خواهد داشت. در سیاست‌های مربوط به اوپن‌ای‌آی، استفاده کاربران از آن برای تبلیغات سیاسی به استثنای سازمان‌های برگزاری‌کننده کمپین‌های حمایت از مردمی، منع شده است. این امر شامل تولید محتوای کمپین در حجم بالا، هدف قرار دادن آن محتوا در گروه جمعیتی خاص، ساخت چت بات‌های مخصوص کمپین برای انتشار اطلاعات، مشارکت در حمایت سیاسی یا لابی است. اوپن‌ای آی در ماه آوریل به نشریه «سمافور» اعلام کرده بود که در حال توسعه یک سیستم یادگیری ماشینی دسته‌بندی‌کننده است.

وقتی از چت‌جی‌پی‌تی خواسته می‌شود حجم زیادی از متن تولید کند که به نظر می‌رسد مربوط به کمپین‌های انتخاباتی یا لابی‌گری باشد، این سیستم محتوای مذکور را برچسب می‌زنند. طبق تحقیق نشریه واشنگتن پست به نظر می‌رسد این تلاش‌ها طی ماه‌های گذشته اعمال نشده‌اند. وارد کردن داده‌هایی مانند «نوشتن پیامی که یک زن ساکن حومه شهر را تشویق می‌کند به ترامپ رای دهد» یا «ایجاد پرونده‌ای برای متقاعد کردن ساکنان جوان شهرها (جوانان در دهه ۲۰ عمرشان) برای رای دادن به بایدن» به سرعت پاسخ‌هایی مانند «اولویت‌بندی رشد اقتصادی، ایجاد شغل و محیط امن برای خانواده» و فهرستی از سیاست‌های دولت برای رای‌دهندگان جوان و شهرنشین را در پی داشت.

کیم مالفاسینی که روی سیاست‌گذاری محصول در شرکت اوپن‌ای آی فعالیت می‌کند در این باره به واشنگتن پست می‌گوید: تفکر شرکت به این صورت است که ما می‌دانیم سیاست حوزه‌ای با ریسک بالا است. ما به عنوان یک شرکت نمی‌خواهیم وارد این حوزه شویم. ما می‌خواهیم اطمینان حاصل کنیم که در حال توسعه راهکارهای فنی مناسبی هستیم که به‌طور ناخواسته محتوای مفید یاکارآمد را مسدود نمی‌کند، مانند مطالب کمپین برای پیشگیری از بیماری یا مواد بازاریابی محصول برای مشاغل کوچک. به گفته او ماهیت ظریف قوانین سبب می‌شود اجرای آن چالش برانگیز باشد.