فرصت عرضه اولیه برای صندوق‌های بورسی

۱۴۰۲/۰۶/۰۹ - ۰۱:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۱۴۲۸۷

محمد عربلو مدیر سرمایه‌گذاری تامین سرمایه لوتوس پارسیان معتقد است، هنوز مشکلات در بازار سهام مرتفع نشده، هر چند در حوزه نرخ خوراک پتروشیمی‌ها درباره بازگشت به فرمول صحبت شد اما ابهامات در این زمینه زیاد است. وی خاطرنشان کرد: نرخ دلاری که برای فرمول در نظر می‌گیرند در ابهام است، مشخص نیست نرخ آتی ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی، ۳۸ هزار و ۵۰۰ تومانی یا تلفیقی از این دو نرخ خواهد بود. این کارشناس بازار سرمایه گفت: وزن هاب‌های اروپایی نیز نکته حائز اهمیتی است.

برخی معتقدند این معیار کاهش و برخی دیگر افزایش را برای آن متصورند. به گفته عربلو، برخی از فعالان بازار بر این باورند که سقف نرخی بر اساس نرخ گاز صادراتی خواهیم داشت. میانگین نرخ گاز صادراتی به ترکمنستان و عراق حدود ۳۰ سنت است. انتظار می‌رود نرخی در محدوده ۶ هزار تومان در نهایت از فرمول استخراج شود. مدیر سرمایه‌گذاری تامین سرمایه لوتوس پارسیان با فرض چنین سناریویی درباره پیام‌های کاهش یک هزار تومانی نرخ خوراک گفت: کاهش یک هزار تومانی نرخ خوراک تقریبا ۱۰ تا ۱۵ به سودآوری شرکت‌های اوره‌ای کمک می‌کند.

این رویداد طبعا در تغییر P/E این بخش اثرگذار است. موضوع اینجاست که هنوز با عدم شفافیت همراه هستیم. وی با اشاره به سایر موضوعات اثرگذار در بازار ادامه داد: دولت برای کنترل تورم سیاستی را در پیش گرفته است مبنی بر اینکه با ایجاد رکود در اقتصاد به این مهم دست پیدا کند. تثبیت نرخ دلار موضوع دیگری بوده که انتظارات تورمی را در سطح جامعه کاهش داده است. عربلو افزود: نرخ سود در بازار بین بانکی در حال افزایش است. موارد مطرح شده بر ضد حرکت شارپ بورس عمل می‌کنند. این تحلیلگر بازار سرمایه به تامین مالی دولت از محل اوراق اشاره کرد و گفت: باید جذابیتی ایجاد شود که منابع از صندوق‌ها، بانک‌ها و پولی که در جامعه است به این سمت حرکت کند.

دیگر محرک بازار سرمایه نرخ دلار است. کامادیتی‌ها در کوتاه‌مدت با توجه به شرایط موجود در چین بهبودی نخواهند داشت. عربلو درباره عرضه اولیه نیز گفت: پیش از عرضه اولیه، سهام به‌طور مجدد ارزش‌گذاری می‌شود. در چنین شرایطی عمدتا روی قیمت‌های بالا ریسک نمی‌شود و قیمت‌گذاری بر اساس محاسبات صورت می‌گیرد. صندوق ثروت آفرین پارسیان برای سرمایه‌گذارانی که حتی قصد تزریق پول بزرگی دارند شرایط را مهیا کرده است. سرمایه‌گذار باید در بازه‌های مختلف عملکرد صندوق‌ها را مورد سنجش قرار بدهد. ورود و خروج از صندوق‌های سرمایه‌گذاری نیز حائز اهمیت است، بازارگردانی می‌تواند نقدشوندگی را حفظ کند. مومن احمدی مدیر سرمایه‌گذاری سبدگردان هامرز عنوان کرد: نرخ خوراک پتروشیمی‌ها همچنان مبهم است و مشخص نیست تکلیف سقف صادراتی، نرخ ارز و موضوع هاب‌ چه می‌شود. نمی‌توان به راحتی عنوان کرد که نرخ خوراک چه سرنوشتی دارد. اگر نرخ دلار نیما در نظر گرفته شود به رقم ۶ هزار تومان خواهیم رسید. وی گفت: کاهش یک هزار تومان برای اوره‌ای‌ها حدود ۱۰ درصد تفاوت سود ایجاد می‌کند. تفاوت سود برای شرکت‌های متانولی بیشتر است چرا که متانولی‌ها اکنون هم درگیر کاهش حاشیه سود هستند.

احمدی ادامه داد: اکثریت ترجیح می‌دهند ابهامات مرتفع شده و بعد اقدام به ورود کنند.  به گفته این کارشناس بازار سرمایه فرض نرخ ۶ هزار تومانی بدترین سناریو نیست. به‌طور معمول دولت‌ها هر زمانی که تحت فشار قرار می‌گیرند (کسری بودجه) با استفاده از ابزارها اقدام به کنترل شرایط می‌کنند. مدیر سرمایه‌گذاری سبدگردان هامرز معتقد است، اظهارات وزیر اقتصاد مبنی بر تثبیت نرخ تا پایان برنامه هفتم توسعه اقتصادی غیر قابل باور است. ممکن است با روی کار آمدن وزیر جدید شرایط تغییر کند. دقیقا مشابه اتفاقی که برای نرخ قبلی افتاد. وی با اشاره به صندوق‌ها تصریح کرد: مدیریت صندوقی با دارایی یک همت با صندوق‌های کوچک متفاوت است.

عرضه اولیه‌هایی که به صندوق‌ها ارایه می‌شود در روند حرکتی صندوق اثرگذار است. احمدی عنوان کرد: در عرضه اولیه‌ای که ۴ میلیارد تومان به صندوق اختصاص پیدا می‌کند طبعا ۲ برابر شدن آن می‌تواند NAV صندوق را جابه‌جا کند. طبیعتا این اتفاق در صندوق یک هزار میلیارد تومانی نمی‌تواند رخ دهد. با توجه به اسکیل صندوق ثروت هامرز، فرآیند تامین اعتبار راحت است. سهامی انتخاب شدند که در گروه سهام ارزشمند جای می‌گیرند به عبارتی P/E، P/Dهای پایینی دارند و سود تولیدی پایداری دارند.

 

ارسال نظر