راهکار ایران برای خروج از روش سنتی تجارت نفت

۱۴۰۲/۰۶/۱۴ - ۰۱:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۱۴۶۲۹
راهکار ایران برای خروج از روش سنتی تجارت نفت

گلناز پرتوی مهر| 

توسعه بخش نفت و گاز نقش مهمی در رشد اقتصادی یک کشور دارد. ایران به عنوان دارنده بزرگ‌ترین ذخایر نفت و گاز جهان شناخته شده و صنعت نفت و گاز را به کانون توجه این کشور تبدیل کرده است. با این حال، ایران در تجارت نفت خام خود به دلیل وابستگی به تعداد محدودی پالایشگاه و عدم سرمایه‌گذاری در توسعه زیرساخت‌های زنجیره ارزش نفت با چالش‌هایی مواجه است.

به گزارش خبرنگار «تعادل»، تحریم‌های غرب صادرات نفت خام ایران را بیشتر محدود می‌کند. ایران برای رسیدگی به این موضوع و تضمین بازار تضمینی، به صنعت انرژی امریکای لاتین روی آورده است. ایران با بهره‌گیری از تخصص فنی و مهندسی و مشارکت با کشورهای دارای پالایشگاه‌های نیمه فعال و نیازمند نوسازی، با موفقیت وارد بازار امریکای لاتین شده و صادرات نفت خام خود را افزایش داده است. در ادامه پیرامون اهمیت توسعه تجارت نفت خام ایران با ارسلان محمدی کارشناس حوزه سیاست‌گذاری انرژی به گفت‌وگو پرداختیم که خواهید خواند.

ارسلان محمدی، در ابتدای صحبت‌های خود با اشاره به محدودیت تحریم‌ها علیه تجارت نفت خام ایران در گفت‌وگو با خبرنگار« تعادل»، گفت: ایران دارای منابع عظیم نفت و گاز است، اما تجارت نفت خام این کشور توسط عوامل متعددی با مشکل مواجه شده است. اتکا به تعداد محدودی از پالایشگاه‌ها و سرمایه‌گذاری ناکافی در توسعه زیرساخت‌ها، توانایی ایران را برای به حداکثر رساندن پتانسیل خود در صنعت نفت و گاز محدود کرده است. علاوه بر این، تحریم‌های غرب علیه تجارت نفت خام ایران به‌شدت توانایی‌های صادراتی این کشور را محدود کرد.

وی ادامه داد: چالش‌هایی که ایران در تجارت نفت خام خود با آن مواجه بود، اکتشاف بازارهای جایگزین را ضروری کرد. ایران برای تضمین بازار باثبات نفت خام خود، تصمیم گرفت از روش سنتی تجارت نفت خارج شود و بر ایجاد مشارکت با کشورهایی که مایل به سرمایه‌گذاری در بازسازی و نوسازی پالایشگاه‌های نیمه فعال خود هستند، تمرکز کند.

وی در رابطه با راهکار ایران برای خروج از بن بست تجارت نفت خام گفت: ایران دریافت که استفاده از توانمندی‌های فنی و مهندسی داخلی خود برای ورود موفقیت آمیز به صنعت انرژی امریکای لاتین بسیار مهم است. ایران با مشارکت با شرکت‌های دانش‌بنیان توانمند در بخش پالایشگاهی، می‌تواند با تخصص فنی و مهندسی در بازسازی و نوسازی پالایشگاه‌ها در امریکای لاتین مشارکت کند.

منطقه امریکای لاتین به دلیل وجود تعداد زیادی پالایشگاه نیمه فعال که نیاز به نوسازی دارند، فرصت قابل توجهی را برای ایران فراهم می‌کند. این پالایشگاه‌ها، فاقد سرمایه‌گذاری و محدودیت تحریم‌ها، فرصت ایده آلی را برای ایران فراهم می‌کنند تا توان فنی و مهندسی خود را به نمایش بگذارد.

این کارشناس اقتصادی در ادامه افزود: ونزوئلا اولین کشوری بود که شاهد ورود موفق ایران به بازار انرژی امریکای لاتین بود. ایران سه پالایشگاه نیمه فعال را در ونزوئلا بازسازی کرد که منجر به افزایش قابل توجه صادرات نفت خام و میعانات گازی از ایران شد.

تا اردیبهشت 1402 مشارکت ایران و ونزوئلا در زمینه همکاری‌های اخیر نفتی که منجر به افزایش تجارت نفت بین ایران و ونزوئلا شد و حجم مبادلات را به بیش از 5 میلیارد دلار رسانده است. ایران با حضور موفق در بازار انرژی امریکای لاتین، اکنون به دنبال گسترش دامنه فعالیت خود در صنایع گاز و پتروشیمی است. هدف ایران با همان استراتژی استفاده از تخصص فنی و مهندسی، توسعه بیشتر تجارت انرژی در منطقه است. وی در پایان گفت: بخش نفت و گاز ایران به عنوان یک رکن اساسی در رشد اقتصادی کشور عمل می‌کند.

با این حال، اتکا به تعداد محدودی از پالایشگاه‌ها و عدم سرمایه‌گذاری در توسعه زیرساخت‌ها، تجارت نفت خام ایران را محدود کرده است. برای مقابله با این چالش‌ها، ایران به صنعت انرژی امریکای لاتین روی آورده و از توان فنی و مهندسی خود برای بازسازی پالایشگاه‌های نیمه فعال در منطقه استفاده کرده است. موفقیت در ونزوئلا نشان‌دهنده اثربخشی شرکت‌های دانش بنیان در تسهیل ورود نفت خام، تجهیزات و فناوری ایران به صنعت انرژی امریکای لاتین است.

 

ارسال نظر