بورس در پی بمباران خبری!

۱۴۰۲/۰۶/۱۴ - ۰۱:۱۲:۲۶
کد خبر: ۲۱۴۶۴۰
بورس  در  پی  بمباران خبری!

گروه بازارسرمایه|

 هشت روز کاری است که بازار سرمایه بر مدار سبز بوده و شاهد رونق در معاملات هستیم؛ طی این مدت شاخص به محدوده دو میلیونی رسید و توانست تا حدودی در این محدوده تثبیت شود. البته نباید فراموش کرد که همچنان دخالت‌ها و دستکاری‌ها می‌توانند روند شاخص را تغییر دهد و حتی بازار سقوط سنگینی را تجربه کند.

عوامل مختلفی روی بازار تاثیر می‌گذارند از نرخ خوراک پتروشیمی‌ها گرفته تا تک نرخی شدن ارز و اینگونه عوامل. به‌طور مثال بازار نسبت به نرخ خوراک پتروشیمی‌ها واکنش نشان داد و در نهایت روز گذشته امیر مهدی صبایی در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: مطابق مفاد نامه رییس کل محترم بانک مرکزی، نرخ فروش حواله مرکز مبادله ارز و طلای ایران، مبنای نرخ تسعیر قیمت خوراک و قیمت پایه محصولات شرکت‌های پالایش نفت و پتروشیمی در بورس‌های کالایی قرار گرفت. اخبار خوب می‌تواند بازار سرمایه را صعودی و اخبار منفی نیز وضعیت بازار را تحت تاثیر قرار دهد و به نوعی بازار را منفی کند.

بازار سرمایه به تعدد اخبار مثبت نیاز دارد تا روند صعودی پایدار و قوی داشته باشد و هرگونه اخبار منفی نیز می‌تواند با توجه به ماهیت خبر به صورت کوتاه‌مدت و لحظه‌ای یا به صورت بلندمدت بازار را تحت تاثیر قرار دهد.  البته نباید فراموش کرد که همچنان مشکل اساسی بازار یعنی پایین بودن ارزش و حجم معاملات ادامه دارد و بمباران اخبار مثبت و ورود نقدینگی می‌تواند مسیر را تغییر دهد. گروهی از ناظران معتقدند رکود در بازار به ثبات قیمتی در بازار ارز مربوط است و گروهی نیز معتقدند ریسک‌های سیستماتیک بازار موجب احتیاط و خروج سرمایه از بازار شده است و از این رهگذر بازار به اعتمادسازی و سیاستگذاری شفاف نیازمند است.

برجام عملی می‌شود؟

همانطور که پیش از این گفته شد برجام تاثیر بسزایی در اقتصاد کشور، بازارها و خصوصا بورس دارد و می‌تواند مسیر معاملات را تغییر دهد. سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه امریکا اراده بازگشت به برجام را ندارد، گفت: ادعای توافق تهران و واشنگتن برای فروش نفت با اهداف مختلف مطرح می‌شود.

اصغر کنعانی درباره آینده برجام گفت: ادبیات وزیر در گفت‌وگو کاملا روشن بوده و سند سپتامبر، همان روند مذاکرات ایران و ۱+۴ است. آخرین پیش نویس در خصوص برجام در سپتامبر آماده جمع‌بندی و تهران آماده بازگشت بود اما دولت امریکا در محاسبه غلط و با نیم نگاهی به تحولات اوکراین با فرصت سوزی از نهایی کردن این سند خودداری کرد و بار دیگر نشان داد از اراده سیاسی لازم برای بازگشت به توافق برخوردار نیست.

ادعای بلومبرگ در خصوص توافق تهران و واشنگتن در خصوص فروش نفت ممکن است با اهداف مختلف مطرح شود. ایران بار‌ها اعلام کرده علاوه بر پایبندی به مسیر دیپلماسی رفع تحریم‌ها معطل مذاکرات هم نیست و بی‌اثر کردن تحریم‌ها را با جدیت دنبال می‌کند. تهران منتظر برجام یا نگاه امریکا با دیگر کشور‌ها نمی‌ماند. در عمل نشان داده شد نسبت به احقاق حقوق ملت ایران از همه روش‌های قانونی بین‌المللی استفاده می‌شود و در روند توسعه مناسبات خارجی از ظرفیت‌ها استفاده می‌کند.به رغم تحریم‌ها هم نفت به بازار‌های جهانی صادر و هم نسبت در جهان حفظ شد. البته قطعا تحریم‌های امریکا محدودیت‌‌هایی را برای ایران و شرکا ایجاد کرده اما ایران و بسیاری از شرکای ایران نشان دادند به اصل توسعه مناسبات علاقه دارند.

ماموریت عنایتی به عنوان سفیر ایران در عربستان مبتنی بر نقشه راه تعریف شده در روند مناسبات همه‌جانبه تهران و ریاض و تقویت مناسبات دوجانبه دو کشور خواهد بود و در این زمینه مسوولیت‌ها را با جدیت در ریاض آغاز خواهد کرد. در همه مذاکرات دوجانبه با کشورهای دوست و همسایه و عربی، موضوع فلسطین به عنوان یک موضوع محوری طرح و بر اصل ضرورت حمایت از فلسطین و مردم این کشور تاکید می‌شود.

اگر مذاکرات برجام به نتیجه برسد شاهد تغییرات عمده‌ای در وضعیت اقتصادی کشور خواهیم بود؛ چراکه رفته رفته از میزان تحریم‌ها کاسته می‌شود و اقتصاد کشور به آرامش خواهد رسید. همچنین قیمت دلار نیز کاهشی می‌شود و به علت کاهش قیمت دلار و کاهش تحریم‌ها معاملات شرکت‌ها نیز آسان می‌شود و با افزایش سودآوری روبه رو می‌شود.  در حال حاضر صادرات شرکت‌ها بسیار سخت است و هر روز به دلایل مختلف از میزان صادرات برخی از شرکت‌ها کاسته می‌شود؛ اما با توافق ایران و واشنگتن و خروج بخشی از عملکرد ایران از تحریم شرایط آسانتر می‌شود. برای نمونه اگر توافق بر سر فروش نفت انجام شود، فروش نفت سهل‌تر با سودآوری بیشتری خواهد بود.

    بازار از دریچه معاملات

در معاملات سومین روز کاری هفته یعنی دوشنبه شاخص کل بورس تهران 24 هزار و 493 واحد نسبت به روز کاری گذشته بالاتر ایستاد و به سطح 2 میلیون و 136 هزار و 142 واحد رسید.شاخص کل هم وزن بورس نیز با افزایش 7 هزار و 263 واحد در رقم 720 هزار و 903 واحدی ایستاد.شاخص کل فرابورس نیز با رشد 218 واحدی به رقم 26 هزار و 572 واحد رسید. همچنین شاخص هم وزن فرابورس با افزایش هزار و 211 واحدی به سطح 129 هزار و 455 واحد رسید. 

روز دوشنبه خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار سهام پس از 2 روز بار دیگر مثبت شد و 214 میلیارد تومان پول حقیقی به بازار سهام وارد شد. در ابن روز نماد شستا بیشترین ورود را داشت که ارزش آن 41 میلیارد تومان بود. پس از شستا، نمادهای شپنا، هجرت، شاوان، برکت و تاپیکو بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند.در سوی دیگر، بیشترین خروج پول حقیقی به نمادهای خودرو، نوری، وبملت، وبصادر و غمایه اختصاص داشت.

طی سومین روز کاری هفته نمادهای تاپیکو، شستا، شپنا، فولاد، نوری، شبندر و شتران نمادهای سبزپوش بورس بودند که بیشترین اثر را در رشد شاخص کل بورس داشتند. در مقابل شسپا، همراه و ثفارس از نمادهای قرمز بودند که اثر منفی بر شاخص داشتند.

در فرابورس نیز نمادهای آریا، صبا و وسپهر بیشترین اثر افزایشی را بر شاخص داشتند و نمادهای شگویا، گلدیرا و نیان بیشترین اثر کاهنده را بر شاخص کل فرابورس داشتند. در بین نمادهای پرتراکنش بورس نماد تکاردان بیشترین تراکنش را داشت و شستا و شپنا در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند. در فرابورس نیز دی، بمولد و کرمان بیشترین تراکنش را داشتند. 

ارزش معاملات کل بازار سهام به 238 هزار و 797 میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 226 هزار و 809 میلیارد تومان بود که 95 درصد از ارزش کل معاملات بازار را در این روز شامل می‌شود.ارزش معاملات خرد نیز با افزایش 28 درصدی به نسبت روز معاملاتی قبل به رقم 6 هزار و 606 میلیارد تومان رسید.

در معاملات دوشنبه، 100 نماد صف خرید داشتند و 400 نماد با صف‌ فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با رشد 18 درصدی نسبت به روز کاری قبل به 359 میلیارد تومان افزایش یافت و مجموع ارزش صف‌های فروش نیز با کاهش 7 درصدی به 314 میلیارد تومان رسید.

 

ارسال نظر