خط سبز برای بورس

۱۴۰۲/۰۶/۱۸ - ۰۱:۳۳:۰۶
کد خبر: ۲۱۴۸۰۶
خط سبز برای بورس

بورس از نیمه اردیبهشت ماه تا حدود سه هفته پیش روزهای تلخ و تاریکی را پشت سر گذاشت که این تلخی و تاریکی ناشی از تصمیمات یک‌شبه و دخالت‌ها از بین برود.

داستان از این قرار بود که در اواسط تیرماه، نامه معاون اول رییس‌جمهور مربوط به 17 اردیبهشت منتشر شد که در آن نرخ خوراک پتروشیمی به 7 هزار تومان افزایش یافته بود که تقریبا 51 روز این موضوع پنهان مانده بود و علت آن هنوز مشخص نشده است!

حدودا سه ماه طول کشید که نرخ خوراک پتروشیمی‌ها رسما مشخص شود و در این مدت بازار منفی بود و یک عده در حال کسب سود بودند و باز هم علت این تعلل مشخص نیست! به‌طور کلی از نیمه اردیبهشت ماه تا چند هفته پیش بورس در حال پرداخت رانت به یک عده خاص بود و در این بین تنها سهامداران بودند که زیان کردند.به هر ترتیب و پس از بالا و پایین‌های بسیار زیاد بالاخره نرخ خوراک پتروشیمی‌ها فرموله شد و همین موضوع باعث شد که بازار سرمایه واکنش مثبتی نشان دهد و شاهد 10 روز سبزپوشی شاخص باشیم. البته شاخص کل بورس بخشی از مثبت بودن این خبر را پیشخور کرده بود و به همین خاطر روزهای مثبت زیادی روی تابلوی معاملات ثبت شد.

در هر حال شاهد افزایش ثبات در بازار سرمایه هستیم؛ این ثبات بدین معناست که دستکاری و دخالت در حال حاضر کاهش یافته و بازار سهام به یک ثبات نسبی رسیده است و این ثبات می‌تواند افزایش  اعتماد و ورود نقدینگی را در پی داشته باشد. اما در اینجا یک شرط وجود دارد اینکه این شرایط ثبات نسبی یعنی عدم دخالت‌ها تا چندین ماه ادامه‌دار باشد و مسوولی بازار را دستکاری نکند (بازار سرمایه روند شفافی دارد و هرگونه دخالت و دستکاری شرایط بازار را بر هم می‌زند بنابراین دولت و مسوولان باید اجازه دهند که بازار راه خود را برود و دخالتی در معاملات نداشته باشند) آن زمان بازار می‌تواند با جذب اعتماد نقدینگی نیز جذب کند.

نتیجه اعتماد و نقدینگی در بازار سرمایه می‌تواند افزایش بهره‌وری و رشد واقعی شاخص باشد؛ اغلب شرکت‌های فعال در کشور بورسی هستند و اگر این شرکت‌ها به واسطه واقعی توسط بازار سرمایه رشد کنند اقتصاد کشور نیز در شرایط تحریم و تورم می‌تواند روزهای خوبی را سپری کند. به‌طور کلی عدم دخالت در بازار سهام و  ایجاد شرایط باثبات برای این بازار می‌تواند شرایط اقتصادی کشور را نیز ترمیم کند و شاهد رشدهای خوبی  در بورس و ترمیم اقتصاد کشور باشیم.

 

ارسال نظر