تسهیل ثبت‌نام کودکان افغانستانی در مدارس

۱۴۰۲/۰۶/۱۸ - ۰۲:۲۲:۱۵
کد خبر: ۲۱۴۸۲۶
تسهیل ثبت‌نام کودکان افغانستانی در مدارس

دبیر مرجع ملی حقوق کودک از تسهیل روند ثبت‌نام کودکان اتباع افغانستانی در مدارس به دنبال راه‌اندازی سامانه یکپارچه اتباع و مهاجرین خارجی در وزارت کشور خبر داد. سیدعلی کاظمی گفت: فرصت ثبت‌نام کودکان اتباع در مدارس تا امروز (۱۵ شهریورماه) تمدید شده است.

او افزود: مرجع ملی حقوق کودک و وزارت آموزش و پرورش با همکاری یک نهاد مردمی حامی اتباع افغانستانی، در سال ۱۳۹۵ پیشنهاد اصلاح آیین‌نامه آموزش اتباع خارجی را در دو محور اصلی ارایه کرد که به تصویب رسید و به موجب آن، ثبت‌نام کودکان افغانستانی منوط به داشتن مجوز اقامت نیست و هزینه تحصیل دانش‌آموزان اتباع در برنامه‌­های اصلی و فوق برنامه آموزشی مشابه اتباع ایرانی است.

   ۷۰۰ هزار دانش‌آموز افغانستانی در مدارس ایران 

دبیر مرجع ملی حقوق کودک ادامه داد: از آن زمان تاکنون وزارت آموزش و پرورش اتباع خارجی و افغانستانی زیادی را تحت پوشش قرار داده است به‌طوری­که مطابق آمارهای موجود حدود ۷۰۰ هزار دانش‌آموز افغانستانی در مدارس ایران درس می‌خوانند. کاظمی با اشاره به اقدامات وزارت کشور جهت ساماندهی اتباع افغانستانی در سال جاری تصریح کرد: اتباع افغانستانی کارت‌های مختلفی تحت عنوان کارت‌های آمایش داشتند که دارای رنگ‌ها و کدهای مختلفی بوده‌اند.

تنوع این کارت‌ها، لزوم تمدید آنها به همراه شناور و سیال بودن جمعیت مهاجر، موجب ایجاد مشکلاتی برای ثبت‌نام کودکان اتباع در مدارس و عرضه خدمات به اتباع خارجی می‌شود. اما در سال جاری وزارت کشور اقدام به راه‌اندازی سامانه یکپارچه اتباع و مهاجرین خارجی و صدور «شناسه یکتا» برای اتباع خارجی کرده است که پایگاه داده مرجع در این زمینه و از خدمات برجسته و ارزشمند دولت و وزارت کشور به منظور ساماندهی اتباع خارجی است.

او یادآور شد: مقرر شده تا کارت‌های شناسایی هوشمندی برای اتباع خارجی صادر و خدمات متعددی به موجب آنها به اتباع ارایه شود. یکی از این خدمات شناسه واحد است که جایگزین حدود پنج کد متفاوت شناسایی می‌­شود. افزون بر این، خدماتی همچون داشتن سیم­‌کارت، مجوز کار، مجوز افتتاح حساب بانکی از این طریق برای اتباع میسر خواهد شد که هم احترام به حقوق انسانی‌شان است و هم مسیر سوءاستفاده برخی سودجویان را سد خواهد کرد و هم موجب تشخیص این جمعیت و برنامه­‌ریزی مناسب برای ارایه خدمات به آنان خواهد شد. در این سامانه نیز اتباع تعداد فرزندان خود را اعلام کرده و براساس آن مجوز ثبت‌نام فرزندانشان در مدارس را دریافت می‌کنند.

     مدارک معتبر برای ثبت‌نام اتباع خارجی  در مدارس ایران

دبیر مرجع ملی حقوق کودک با اشاره به ماده یک آیین‌‌نامه نحوه آموزش اتباع خارجی اظهار کرد: به موجب ماده یک این آیین­‌نامه مدارک معتبر برای ثبت‌نام اتباع خارجی در مدارس وزارت آموزش و پرورش جهت پناهندگان و آوارگان صرفاً شامل یکی از این موارد یعنی «کارت هویت ویژه اتباع خارجی»، «دفترچه پناهندگی»، «برگ تردد خروجی مدت‌دار»، «گذرنامه که دارای پروانه اقامت یا روادید معتبر با اعتبار شش ماه باشد»، «کارت ویژه حمایت تحصیلی» برای اتباع خارجی است.

   اتباع فاقد مجوز برای ثبت‌نام چگونه اقدام کنند؟

او ادامه داد: بنابراین آن‌دسته از اتباع فاقد مجوزی که در کشور حضور دارند، می‌­توانند یا با گرفتن مجوز خاص از طریق سامانه مذکور یا اخذ کارت ویژه حمایت تحصیلی نسبت به ثبت نام فرزندانشان اقدام کنند. البته در جلسه مشترک مرجع ملی حقوق کودک و وزارت امور خارجه پیشنهاد مرجع این بود که سهم نهادهای مردمی حامی اتباع در این زمینه به رسمیت شناخته شود چراکه اگر اتباع، تحت پوشش سمن‌ها و نهادهای مردمی فعال در این حوزه قرار گیرند تعیین تکلیف برایشان زودتر انجام می‌شود.

از سوی دیگر نیز باتوجه به اینکه دسترسی سمن‌های مردم نهاد به اتباع بیشتر است، از تشریفات کاسته خواهد شد. افزون بر این، نهادهای مردمی می‌توانند مأمن خوبی برای واسطه‌گری بین دولت و اتباع به ویژه اتباع غیرمجاز باشند. همچنین باتوجه به اینکه بسیاری از اتباع نسبت به نحوه ثبت‌نام در این سامانه‌ها آشنایی لازم را ندارند، نهادهای مردمی می‌توانند به آنان در این زمینه مساعدت کنند.

   علل محرومیت تحصیلی کودکان اتباع

کاظمی با بیان اینکه مشکل اساسی، محدودیت ظرفیت ثبت‌نام اتباع در برخی مدارس است، افزود: در جلسه مشترکی که میان سمن‌های مردم نهاد و وزارت آموزش و پرورش و وزارت کشور برگزار شد، عوامل محرومیت کودکان اتباع از تحصیل مطرح شد. عواملی که برخی هویتی است، برخی اقتصادی، برخی فرهنگی و اجتماعی. از جمله اینکه حجم زیادی از محرومیت تحصیلی کودکان اتباع ناشی از فقر است. برخی ناشی از مسائل فرهنگی و به ویژه عدم اعتقاد به تحصیل کودکان به ویژه دختران است. بخشی مهم دیگری نیز ناشی از مشکلات ثبت­‌نامی، 

عدم امکان استفاده از اینترنت، تکمیل ظرفیت­ها،

 مشکلات ناشی از محدودیت رشته‌های تحصیلی به ویژه در هنرستان‌ها و فنی و حرفه‌‌ای و همچنین هدایت تحصیلی به رشته‌‌هایی غیرمنطبق با استعداد دانش‌آموز است. در مقابل راهکارهایی مانند مشارکت نهادهای مردمی برای تدریس به کودکان اتباع، به رسمیت شناختن مدارک این نهادها، اضافه شدن شیفت آموزشی به مدارس، ورود معلمان آموزش و پرورش به نهادهای مردمی جهت آموزش به کودکان اتباع برای رفع این مساله مطرح شد.